Verstappen verrast McLaren in Monza, maar winnen wordt een kluif

Exact een jaar geleden foeterde Max Verstappen in Monza over zijn wispelturige RB20. "Een onbestuurbaar monster" noemde hij de auto na een frustrerende Italiaanse grand prix waarin hij zesde werd. Na een moeizame eerste seizoenshelft lijkt het tij gekeerd, in ieder geval voor even.
De regerend kampioen onderstreepte met een verrassende poleposition dat de dominante McLarens niet overal onverslaanbaar zijn. "Fantastisch. Ongelooflijk. Dit is wat we nodig hadden. Vorig jaar was het hier een ramp."
"De auto voelde het hele weekend al goed. Ik kon na een paar kleine veranderingen echt pushen", zei Verstappen na het veroveren van de eerste startpositie. "Dit is een circuit waar het altijd een opgave is om een vlekkeloos rondje neer te zetten. Hoge snelheid, weinig neerwaartse druk. Je moet de bocht echt aanvallen en dan maak je bij het remmen zo een foutje."
Ter illustratie: Verstappens ronde was ruim 1,2 seconden sneller dan in 2024. "Het was een goede ronde. Ik ben er blij mee. Was het mijn beste hier? Geen idee. Ik kan ze niet allemaal herinneren. Maar dit is voor ons een grote dag."
Of Verstappen de pole kan verzilveren is de vraag. "Moeilijk te zeggen. De races zijn dit jaar moeilijker voor ons. We zijn dan vaak niet de snelste en we hebben het zwaarder qua bandenslijtage. McLaren is daar heel ijzersterk, dus het zal best lastig worden deze plek te verdedigen. Maar ik ga alles geven."
Strijd met McLaren en Ferrari
Verstappen zal het in Monza aan de stok krijgen met de torenhoge favorieten en minstens één lokale Ferrari-held: naast hem staat de nummer twee in de WK-stand (Lando Norris) en achter hem WK-leider Oscar Piastri. De McLaren-rijders die twaalf van de vijftien grands prix wonnen zijn de te kloppen coureurs, maar vanaf plek vier aast Charles Leclerc op de eerste Ferrari-zege van 2025.
Verstappen is vooral blij dat zijn auto in Monza vanaf de eerste training al goed op de rails stond. Zijn team Red Bull Racing was op vrijdag vaak zoekende naar een optimale afstelling en verloor daardoor veel terrein en tijd.
"De auto wordt steeds beter, al begrijpen we soms nog steeds niet waarom hij op zaterdag goed is en op zondag plotseling minder. Dat overkwam me in Zandvoort. Maar we zetten stapjes voorwaarts en dat is exact wat we willen. Dat geeft vertrouwen en helpt ook richting volgend seizoen."
De regerend kampioen onderstreepte met een verrassende poleposition dat de dominante McLarens niet overal onverslaanbaar zijn. "Fantastisch. Ongelooflijk. Dit is wat we nodig hadden. Vorig jaar was het hier een ramp."
"De auto voelde het hele weekend al goed. Ik kon na een paar kleine veranderingen echt pushen", zei Verstappen na het veroveren van de eerste startpositie. "Dit is een circuit waar het altijd een opgave is om een vlekkeloos rondje neer te zetten. Hoge snelheid, weinig neerwaartse druk. Je moet de bocht echt aanvallen en dan maak je bij het remmen zo een foutje."
Ter illustratie: Verstappens ronde was ruim 1,2 seconden sneller dan in 2024. "Het was een goede ronde. Ik ben er blij mee. Was het mijn beste hier? Geen idee. Ik kan ze niet allemaal herinneren. Maar dit is voor ons een grote dag."
Of Verstappen de pole kan verzilveren is de vraag. "Moeilijk te zeggen. De races zijn dit jaar moeilijker voor ons. We zijn dan vaak niet de snelste en we hebben het zwaarder qua bandenslijtage. McLaren is daar heel ijzersterk, dus het zal best lastig worden deze plek te verdedigen. Maar ik ga alles geven."
Strijd met McLaren en Ferrari
Verstappen zal het in Monza aan de stok krijgen met de torenhoge favorieten en minstens één lokale Ferrari-held: naast hem staat de nummer twee in de WK-stand (Lando Norris) en achter hem WK-leider Oscar Piastri. De McLaren-rijders die twaalf van de vijftien grands prix wonnen zijn de te kloppen coureurs, maar vanaf plek vier aast Charles Leclerc op de eerste Ferrari-zege van 2025.
Verstappen is vooral blij dat zijn auto in Monza vanaf de eerste training al goed op de rails stond. Zijn team Red Bull Racing was op vrijdag vaak zoekende naar een optimale afstelling en verloor daardoor veel terrein en tijd.
"De auto wordt steeds beter, al begrijpen we soms nog steeds niet waarom hij op zaterdag goed is en op zondag plotseling minder. Dat overkwam me in Zandvoort. Maar we zetten stapjes voorwaarts en dat is exact wat we willen. Dat geeft vertrouwen en helpt ook richting volgend seizoen."