Zo schreef Verstappen F1-geschiedenis met weergaloze poleronde
Tijdens de vrije trainingen zag je in de data stiekem al dat Max
Verstappen serieus een zeldzame kans op succes had in Monza. In
tegenstelling tot vorig jaar zat Red Bull er vanaf het eerste
moment goed bij, mede door de uitstekende aerodynamische
efficiëntie van de RB21. En als Verstappen zich ook goed voelt in
de auto, weet je dat alles kan samenvallen. Dat gebeurde
uiteindelijk ook, op een zeer bijzondere wijze. Verstappen moest
alles geven om de McLarens van Lando Norris en Oscar Piastri van
zich af te houden, maar slaagde daar met een ultiem ronderecord wel
in. De viervoudig wereldkampioen schreef namelijk Formule
1-geschiedenis door de snelste ronde aller tijden op de klokken te
zetten. 1:18.793 en een gemiddelde snelheid van 264,682 km/h, daar
kan je mee thuiskomen. Maar hoe deed Verstappen dat? Door met name
een geweldige eerste sector te rijden. Red Bull kwam daar in de
vrije trainingen nog tekort, maar zette die achterstand recht voor
de kwalificatie. Verstappen is opnieuw bovenin te vinden qua
topsnelheden - mede door een getrimde achtervleugel - en weet ook
het verlies op McLaren te compenseren in de tweede sector.
Topsnelheid Daar zit ook de crux, want McLaren heeft juist
duidelijk voor iets meer vleugel gekozen. Norris noteerde de
snelste tweede sector, maar kon zijn opgelopen achterstand niet
compenseren. Verstappen verloor slechts 45 duizendsten, vooral
omdat hij Lesmo 1 harder durfde aan te vallen en zijn topsnelheid
simpelweg hoger lag. Toch is deze pole vooral te danken aan de
kwaliteiten van Verstappen. De marges waren minimaal en bij een
klein foutje had de 27-jarige wereldkampioen mogelijk niet eens in
de top drie gestaan. Coureurs balanceren op een dun koord door het
gebrek aan downforce op Monza, maar Verstappen wist er op het
beslissende moment een perfect rondje uit te persen. Ondertussen
verliep het bij Ferrari allesbehalve vlekkeloos. De Scuderia koos
voor eigen publiek duidelijk voor meer topsnelheid, want de SF-25
was een raket in de eerste sector. Charles Leclerc betaalde echter
de prijs in de snelle bochten, waar hij meer dan een tiende verloor
op Norris. En als je in je tweede run niet verbetert, wordt het
sowieso een lastig verhaal. Verstappen gaat natuurlijk nog wel een
zware race tegemoet. McLaren heeft al het hele jaar een groot
voordeel qua bandenslijtage en kan met twee auto’s bovendien
strategisch spelen. Norris en Piastri strijden immers om de
wereldtitel en durven zelf ook keuzes te maken, zo bleek in
Hongarije. Daar pakte Norris de zege door slechts één keer te
stoppen. Toch heeft Verstappen zichzelf in een uitstekende positie
gemanoeuvreerd. De Red Bull-coureur beschikt over meer topsnelheid,
waardoor McLaren er een flinke kluif aan heeft om hem op het
circuit in te halen. DRS is minder doorslaggevend vanwege de kleine
vleugels waarmee de coureurs op het razendsnelle Monza rijden. Een
gemiddelde snelheid van 264,682 km/u voor Verstappen: het blijft
bijzonder. Bekijk de data van de kwalificatie in Italië hieronder!
Verstappen serieus een zeldzame kans op succes had in Monza. In
tegenstelling tot vorig jaar zat Red Bull er vanaf het eerste
moment goed bij, mede door de uitstekende aerodynamische
efficiëntie van de RB21. En als Verstappen zich ook goed voelt in
de auto, weet je dat alles kan samenvallen. Dat gebeurde
uiteindelijk ook, op een zeer bijzondere wijze. Verstappen moest
alles geven om de McLarens van Lando Norris en Oscar Piastri van
zich af te houden, maar slaagde daar met een ultiem ronderecord wel
in. De viervoudig wereldkampioen schreef namelijk Formule
1-geschiedenis door de snelste ronde aller tijden op de klokken te
zetten. 1:18.793 en een gemiddelde snelheid van 264,682 km/h, daar
kan je mee thuiskomen. Maar hoe deed Verstappen dat? Door met name
een geweldige eerste sector te rijden. Red Bull kwam daar in de
vrije trainingen nog tekort, maar zette die achterstand recht voor
de kwalificatie. Verstappen is opnieuw bovenin te vinden qua
topsnelheden - mede door een getrimde achtervleugel - en weet ook
het verlies op McLaren te compenseren in de tweede sector.
Topsnelheid Daar zit ook de crux, want McLaren heeft juist
duidelijk voor iets meer vleugel gekozen. Norris noteerde de
snelste tweede sector, maar kon zijn opgelopen achterstand niet
compenseren. Verstappen verloor slechts 45 duizendsten, vooral
omdat hij Lesmo 1 harder durfde aan te vallen en zijn topsnelheid
simpelweg hoger lag. Toch is deze pole vooral te danken aan de
kwaliteiten van Verstappen. De marges waren minimaal en bij een
klein foutje had de 27-jarige wereldkampioen mogelijk niet eens in
de top drie gestaan. Coureurs balanceren op een dun koord door het
gebrek aan downforce op Monza, maar Verstappen wist er op het
beslissende moment een perfect rondje uit te persen. Ondertussen
verliep het bij Ferrari allesbehalve vlekkeloos. De Scuderia koos
voor eigen publiek duidelijk voor meer topsnelheid, want de SF-25
was een raket in de eerste sector. Charles Leclerc betaalde echter
de prijs in de snelle bochten, waar hij meer dan een tiende verloor
op Norris. En als je in je tweede run niet verbetert, wordt het
sowieso een lastig verhaal. Verstappen gaat natuurlijk nog wel een
zware race tegemoet. McLaren heeft al het hele jaar een groot
voordeel qua bandenslijtage en kan met twee auto’s bovendien
strategisch spelen. Norris en Piastri strijden immers om de
wereldtitel en durven zelf ook keuzes te maken, zo bleek in
Hongarije. Daar pakte Norris de zege door slechts één keer te
stoppen. Toch heeft Verstappen zichzelf in een uitstekende positie
gemanoeuvreerd. De Red Bull-coureur beschikt over meer topsnelheid,
waardoor McLaren er een flinke kluif aan heeft om hem op het
circuit in te halen. DRS is minder doorslaggevend vanwege de kleine
vleugels waarmee de coureurs op het razendsnelle Monza rijden. Een
gemiddelde snelheid van 264,682 km/u voor Verstappen: het blijft
bijzonder. Bekijk de data van de kwalificatie in Italië hieronder!