Technisch directeur Red Bull keek met kopzorgen naar Verstappen

Max Verstappen en Red Bull Racing schoten niet zozeer als een raket
uit de startblokken in Monza, maar de stijgende lijn die het team
laat zien valt haast niet te missen. Na drie keurige
trainingssessies was het tijdens de kwalificatie tijd voor het
echte werk, en Verstappen maximaliseerde op indrukwekkende wijze.
Zo kwam hij op poleposition terecht voor de race op zondag, een
resultaat waar men bij Red Bull ontzettend blij mee is. Maar het
begon allemaal op de vrijdag, toen bij de Oostenrijkse renstal al
aanzienlijke stappen werden gezet in de richting van de juiste
afstelling. De opbouw van een raceweekend verloopt soms nog weleens
stroef bij Red Bull, maar dat is dit weekend heel anders. Dat
bevestigt ook adviseur Helmut Marko in gesprek met De Telegraaf .
„In tegenstelling tot voorheen, rijden we niet meer met een lagere
motorstand op vrijdag. En daarnaast gaan we niet meer volledig af
op wat de simulator (in de fabriek in Milton Keynes) ons vertelt.
We gaan meer uit van onze eigen observaties. Max heeft inmiddels
zoveel ervaring, net als zijn engineers natuurlijk. We gebruiken
misschien iets meer gezond verstand.” Een goed begin is dus het
halve werk, maar zorgt niet bij iedereen voor vertrouwen. Met name
technisch directeur Pierre Wache blijft weleens met kopzorgen
achter wat de kansen op de baan betreft. Dat was tijdens de
kwalificatie in Monza niet anders.  Na afloop van de sessie legde
hij immers uit dat hij zelf van mening was dat Verstappen beter af
zou zijn geweest met een grotere achtervleugel. Dan had hij meer
neerwaartse druk gehad, en dat zou uiteindelijk beter zijn voor het
algemene resultaat. Met een kleinere achtervleugel zou Verstappen
te veel tijd verliezen in de kwalificatie om vervolgens weer wat
terug te krijgen tijdens de race, zo beredeneerde Wache.  Toch
bleef het voor de technisch directeur bij kopzorgen, want
Verstappen ging er zelfs met poleposition vandoor. En daar blijft
het niet bij, want met die kleinere vleugel die hij in de
kwalificatie gebruikte, heeft hij dus ook een voordeel voor de
race. Misschien kan de Nederlander zo zelfs op weg naar de
overwinning.

Top Headlines

Oudere Top Headlines