Verstappen reageert op snelste F1-ronde aller tijden
Max Verstappen pakte in Monza alweer de 45e poleposition uit zijn
carrière. Dit keer ging het om een bijzondere, want Verstappen reed
de snelste ronde aller tijden. Zijn rondetijd van 1:18.792 was
genoeg voor een gemiddelde snelheid van 264.682 kilometer per uur,
een record. Maar had Verstappen überhaupt het gevoel dat dat erin
zat tijdens de kwalificatie? "Het is moeilijk te zeggen, want ik
had eigenlijk niet het gevoel dat de verbeteringen tussen Q1 en Q2
zo groot waren", vertelt Verstappen tegenover onder meer
RacingNews365. "In Q3 ga je gewoon wat meer tot het uiterste, maar
er spelen ook veel factoren mee, zoals of je wel of geen slipstream
hebt. Soms heb je gewoon een beetje geluk nodig. Het is dus lastig
te zeggen, maar in ieder geval was het goed genoeg." Verstappen
blijft nuchter, maar vindt het nog steeds mooi dat hij het record
te pakken heeft. "De auto's zijn behoorlijk sterk in de
hogesnelheidsbochten en op de rechte stukken. Natuurlijk verliezen
we tijd in de langzame bochten, dat is waar we het afleggen ten
opzichte van de vorige generatie auto's. En ja, op sommige circuits
kun je dit soort ronderecords nu neerzetten. Eerlijk gezegd dacht
ik daar niet eens aan toen ik over de streep kwam, maar het is
zeker mooi." Foutjes Verstappen genoot ook omdat zijn Red Bull
presteerde. "Het voelde niet slecht aan. De auto’s zijn leuk om mee
te rijden. Ook het nieuwe asfalt helpt hier, en de kerbstones zijn
iets breder geworden. Ik denk dat de Mercedes van 2020 nog steeds
sneller zou zijn als je die nu op de baan zou zetten, maar het is
goed zo. Op sommige circuits is het leuker dan op andere." Toch is
het niet makkelijk om het rondje aan elkaar te knopen, beaamt
Verstappen. "Het ging goed, maar het is altijd lastig. Met weinig
downforce is het makkelijk om fouten te maken bij het remmen of bij
het begin van de bocht, omdat je er vol voor moet gaan. Met weinig
downforce is dat niet altijd eenvoudig." "Bovendien is het lastig
om de apex perfect te raken, omdat je met veel snelheid aankomt.
Maar ik denk dat de laatste ronde behoorlijk goed was. Om hier pole
te pakken is belangrijk voor ons. Het is niet altijd een goed
circuit voor ons geweest, vooral vorig jaar was behoorlijk
rampzalig. Dit jaar gaat het echter veel beter en ik ben erg blij
om op de eerste plaats te staan", sluit Verstappen af.
carrière. Dit keer ging het om een bijzondere, want Verstappen reed
de snelste ronde aller tijden. Zijn rondetijd van 1:18.792 was
genoeg voor een gemiddelde snelheid van 264.682 kilometer per uur,
een record. Maar had Verstappen überhaupt het gevoel dat dat erin
zat tijdens de kwalificatie? "Het is moeilijk te zeggen, want ik
had eigenlijk niet het gevoel dat de verbeteringen tussen Q1 en Q2
zo groot waren", vertelt Verstappen tegenover onder meer
RacingNews365. "In Q3 ga je gewoon wat meer tot het uiterste, maar
er spelen ook veel factoren mee, zoals of je wel of geen slipstream
hebt. Soms heb je gewoon een beetje geluk nodig. Het is dus lastig
te zeggen, maar in ieder geval was het goed genoeg." Verstappen
blijft nuchter, maar vindt het nog steeds mooi dat hij het record
te pakken heeft. "De auto's zijn behoorlijk sterk in de
hogesnelheidsbochten en op de rechte stukken. Natuurlijk verliezen
we tijd in de langzame bochten, dat is waar we het afleggen ten
opzichte van de vorige generatie auto's. En ja, op sommige circuits
kun je dit soort ronderecords nu neerzetten. Eerlijk gezegd dacht
ik daar niet eens aan toen ik over de streep kwam, maar het is
zeker mooi." Foutjes Verstappen genoot ook omdat zijn Red Bull
presteerde. "Het voelde niet slecht aan. De auto’s zijn leuk om mee
te rijden. Ook het nieuwe asfalt helpt hier, en de kerbstones zijn
iets breder geworden. Ik denk dat de Mercedes van 2020 nog steeds
sneller zou zijn als je die nu op de baan zou zetten, maar het is
goed zo. Op sommige circuits is het leuker dan op andere." Toch is
het niet makkelijk om het rondje aan elkaar te knopen, beaamt
Verstappen. "Het ging goed, maar het is altijd lastig. Met weinig
downforce is het makkelijk om fouten te maken bij het remmen of bij
het begin van de bocht, omdat je er vol voor moet gaan. Met weinig
downforce is dat niet altijd eenvoudig." "Bovendien is het lastig
om de apex perfect te raken, omdat je met veel snelheid aankomt.
Maar ik denk dat de laatste ronde behoorlijk goed was. Om hier pole
te pakken is belangrijk voor ons. Het is niet altijd een goed
circuit voor ons geweest, vooral vorig jaar was behoorlijk
rampzalig. Dit jaar gaat het echter veel beter en ik ben erg blij
om op de eerste plaats te staan", sluit Verstappen af.