Pirelli deelt ideale strategie voor GP Italië

De organisatie van het circuit van Monza heeft vorig jaar nieuw
asfalt laten leggen. Dit asfalt zorgt voor veel grip, terwijl de
banden het niet al te zwaar krijgen. Dat bevestigen ook de
simulaties van Pirelli, en zo komt de bandenfabrikant tot de
conclusie dat een eenstopper mogelijk de beste strategische keuze
zal zijn voor de Grand Prix van Italië. Dat onderstreept ook topman
Mario Isola.  "Qua strategie is uit de drie vrije trainingen
duidelijk geworden dat dit een race met slechts één pitstop zal
worden. De mediums en hards zullen het grootste werk doen, omdat
zij de beste balans bieden tussen prestaties en duurzaamheid.
Tussen deze twee compounds is er nauwelijks verschil in slijtage.
Dat gezegd hebbende, zou de zachte band toch een belangrijke rol
kunnen spelen, vooral voor coureurs die hun eerste stint kunnen
verlengen tot minstens ronde 32, of als er tegen het einde van de
race een neutralisatie plaatsvindt." Vanwege de lage slijtage van
de mediums en hards zal ook de undercut geen al te grote factor
zijn op de Temple of Speed. De grootste slagen zullen daardoor
waarschijnlijk op de baan gemaakt worden. Maar ook dat is op het
razendsnelle circuit geen eenvoudige opgave. Door de afstellingen
met lage downforce, waarbij de achtervleugels bijna horizontaal
staan, is het effect van de DRS en slipstream klein vergeleken met
andere circuits. Bekijk hieronder de strategische voorstellen van
Pirelli. De tekst gaat verder onder de afbeelding. Tactisch
voordeel voor Verstappen? Max Verstappen heeft een klein potentieel
voordeel wat betreft de overgebleven compounds. De Nederlander
beschikt namelijk over een extra set verse harde banden, vergeleken
met de mannen achter hem. Deze extra set kan bij een goed getimede
safety car perfect van pas komen. De overige coureurs aan de kop
van het veld hebben één set nieuwe harde banden en nog een set
nieuwe mediums.  Als we buiten de top tien kijken, zien we dat de
meeste coureurs nog verse zachte banden hebben. Dit geeft hen meer
strategische flexibiliteit. Zo kunnen zij kiezen voor een
agressieve eerste stint, waarbij ze profiteren van de initiële grip
die de zachtste compound biedt bij de start en in de openingsfase,
gevolgd door een wat vroege pitstop, waarmee ze via een kleine
undercut belangrijke plaatsen kunnen goedmaken. Ook kunnen dezelfde
coureurs hopen op een goede tweede helft van de race door te
starten op medium- of harde banden, om vervolgens wat langer door
te rijden en te wisselen naar een set verse zachte banden. In dat
scenario hopen ze tegen het einde van de race zoveel extra snelheid
te hebben dat inhalen een stuk makkelijker wordt. Bekijk hieronder
welke de bandensets de coureurs nog over hebben voor de race in
Monza.

Top Headlines

Oudere Top Headlines