McLaren verklaart controversiële teamorder
McLaren ligt onder een vergrootglas na een controversiële teamorder
tijdens de Grand Prix van Italië. De pitstop van Lando Norris liep
in de soep, waarna hij achter titelrivaal Oscar Piastri naar buiten
kwam. Maar waar er een mooie strijd leek te ontstaan, greep McLaren
uiteindelijk in. Piastri moest opzij voor Norris, tot zijn eigen
verbazing. Teambaas Andrea Stella legt uit waarom. "De pitstop was
natuurlijk fundamenteel voor de positiewissel", vertelt Stella
tegenover Viaplay . "Maar tegelijkertijd ging het niet alleen om de
trage pitstop. We hebben de auto’s ook op een bepaalde manier
gepland vóór de pitstop, maar duidelijk met de intentie dat we geen
posities wilden wisselen." Dat ging alleen niet helemaal goed. "Op
een bepaalde manier kwamen die twee elementen samen: onze auto
(Piastri red.) die als eerste binnenkwam en daarna de trage
pitstop. Maar de bedoeling was niet om posities te wisselen. We
vonden, we oordeelden, dat de juiste aanpak was om de posities van
voor de pitstop te herstellen en ze daarna vrij te laten racen. En
dat is wat we hebben gedaan." Verder zag Stella dat Max Verstappen
een maatje te groot was. "Het gevoel is dat we het maximale hebben
eruit hebben gehaald. Er was een auto superieur: Red Bull. Ze waren
sneller dan ons in de kwalificatie en ze waren sneller dan ons in
de race. We moeten dat accepteren. Het is een extra motivatie voor
ons, want we willen alle races winnen. We weten dat dat realistisch
gezien niet mogelijk is, maar dat is wel de intentie. En we gaan
weer volledig gemotiveerd naar Bakoe."
tijdens de Grand Prix van Italië. De pitstop van Lando Norris liep
in de soep, waarna hij achter titelrivaal Oscar Piastri naar buiten
kwam. Maar waar er een mooie strijd leek te ontstaan, greep McLaren
uiteindelijk in. Piastri moest opzij voor Norris, tot zijn eigen
verbazing. Teambaas Andrea Stella legt uit waarom. "De pitstop was
natuurlijk fundamenteel voor de positiewissel", vertelt Stella
tegenover Viaplay . "Maar tegelijkertijd ging het niet alleen om de
trage pitstop. We hebben de auto’s ook op een bepaalde manier
gepland vóór de pitstop, maar duidelijk met de intentie dat we geen
posities wilden wisselen." Dat ging alleen niet helemaal goed. "Op
een bepaalde manier kwamen die twee elementen samen: onze auto
(Piastri red.) die als eerste binnenkwam en daarna de trage
pitstop. Maar de bedoeling was niet om posities te wisselen. We
vonden, we oordeelden, dat de juiste aanpak was om de posities van
voor de pitstop te herstellen en ze daarna vrij te laten racen. En
dat is wat we hebben gedaan." Verder zag Stella dat Max Verstappen
een maatje te groot was. "Het gevoel is dat we het maximale hebben
eruit hebben gehaald. Er was een auto superieur: Red Bull. Ze waren
sneller dan ons in de kwalificatie en ze waren sneller dan ons in
de race. We moeten dat accepteren. Het is een extra motivatie voor
ons, want we willen alle races winnen. We weten dat dat realistisch
gezien niet mogelijk is, maar dat is wel de intentie. En we gaan
weer volledig gemotiveerd naar Bakoe."