McLaren weet dankzij Verstappen weer wat verliezen is, evaluatie van teamorder

Hij staat bekend als een perfectionist en een controlfreak. Andrea Stella, teambaas van de toonaangevende Formule 1-renstal McLaren. Een 54-jarige Italiaan die hamert op orde, regelmaat, heldere spelregels en keiharde afspraken.
Stella leerde in zijn vijftien jaren bij het Formule 1-team van Ferrari dé basisregel van de autosport. Niemand is groter dan het team. Daarom kwam Lando Norris in Monza als tweede over de streep en werd Oscar Piastri derde.
Verbazing
Stella drukte een stempel op de Italiaanse grand prix. Toen een pitstop van Norris misliep en de Brit zijn tweede positie verloor aan teamgenoot en WK-leider Piastri greep de teambaas in. Het commando: ' swap positions '.
De teamorder leidde tot verbazing bij fans en analisten, maar de McLaren-coureurs bleven na de race stoïcijns. "Dit soort dingen besluiten we als team", zei Norris. "We zijn nog maar een jaar of twee aan het vechten voor zeges. We willen niet alleen dit jaar winnen, maar de komende seizoenen ook. Het team geeft ons de kans om voor de titel te strijden. Wederzijds respect is daarbij cruciaal. Dat is de prioriteit."
Norris was niet bang dat Piastri zou weigeren de positie terug te geven. "Nee. Daar hebben we afspraken over gemaakt."
Ruim een uur na de race is het dringen in het gastenverblijf van McLaren. Stella legt daar zijn strategie uit, op hoogst eigen wijze. Eerst neem hij uitgebreid de tijd om circa 25 smartphones en recorders keurig in een waaier te leggen.
De opstelling: vier stuks op de eerste rij, een middenveld van circa negen telefoons en een stuk of twaalf (inclusief de NOS) belanden op gepaste afstand in de buitenste ring.
Pas als hij alle toestellen netjes naast elkaar heeft gelegd, steekt Stella van wal. Het signaal is glashelder. Stella bepaalt en dicteert. Eerst krijgt de NOS nog een milde reprimande, omdat de telefoon wel erg laat op tafel werd gelegd. "Je maakt mijn opstelling in de war."
Er volgt een monoloog over dé pitstops. "Het draait niet alleen om eerlijkheid, maar ook om onze principes. Het is belangrijk dat we in de titelstrijd onze eigen regels respecteren."
"We planden een erg late bandenwissel voor beide coureurs, omdat we hoopten op een safetycar of een rode vlag. Dat we Oscar als eerste naar binnen haalden was niet omdat we wilden dat hij Lando dan kon aanvallen. Een positiewissel was nooit onze intentie."
Voor McLaren was gokken op een neutralisatie de enige manier om raceleider Max Verstappen te bedreigen. "Max reed de laatste rondes op de harde band, wij hadden nog softs. Daar hadden we na een safetycar mee kunnen aanvallen."
Het liep anders. De pitstop van Piastri ging vlekkeloos, maar bij Norris liep het mis. "Wij vonden het logisch om die fout te herstellen en de coureurs daarna tot het eind te laten vechten. Helemaal in lijn met onze principes."
Diverse TV-analisten en oud-coureurs vinden Stella's ingreep controversieel, maar de McLaren-coureurs laten zich na de race niet tot gepeperde uitspraken verleiden. "Ze zijn gebrainwashed", klaagt een Britse journalist. "Oscar en Lando mogen geen dingen zeggen die het team beschadigen."
Piastri noemt het wisselen van positie fair . "Als we de hele race duelleren is het anders, maar Lando zat er ruim voor. Dus ik schrok er niet van en zit er niet mee. Dat Lando de plek verloor was niet zijn schuld, dus de ingreep is eerlijk."
En dat hij aanvankelijk wat tegensputterde via de boordradio? Daar moeten we niet zoveel achter zoeken, meent de Australiër. "Ik zei wat ik wilde zeggen. Als ze het me twee keer vragen, ga ik er niet tegenin. Het draait niet alleen om Lando en mij."
Leermoment?
Toch zal er nog lang worden nagepraat over de ' swap ', geeft Stella toe. "We gaan uiteraard evalueren. Wat ging er mis tijdens de pitstop? Reageerden we goed? En strookt onze ingreep echt met de teamprincipes? Of moeten we iets aanpassen?"
Verliezen. McLaren is het niet meer gewend. "Tweede en derde in Italië voelt als een nederlaag", erkent Norris. "Dit is een klap die we incasseren. We hebben vaak groots gewonnen. Het doet pijn dat het nu andersom is."
Stella noemt de Italiaanse grand prix een leermoment. "Ik moet het eerlijk toegeven. We wisten dat we deze race niet zouden domineren. Maar zo'n gat als dit? Nee, dit zag ik niet aankomen. We dachten dat we op zijn minst net zo snel zouden zijn als Verstappen. En we moeten dus onderzoeken waarom we hier kansloos waren tegen Max."
Stella leerde in zijn vijftien jaren bij het Formule 1-team van Ferrari dé basisregel van de autosport. Niemand is groter dan het team. Daarom kwam Lando Norris in Monza als tweede over de streep en werd Oscar Piastri derde.
Verbazing
Stella drukte een stempel op de Italiaanse grand prix. Toen een pitstop van Norris misliep en de Brit zijn tweede positie verloor aan teamgenoot en WK-leider Piastri greep de teambaas in. Het commando: ' swap positions '.
De teamorder leidde tot verbazing bij fans en analisten, maar de McLaren-coureurs bleven na de race stoïcijns. "Dit soort dingen besluiten we als team", zei Norris. "We zijn nog maar een jaar of twee aan het vechten voor zeges. We willen niet alleen dit jaar winnen, maar de komende seizoenen ook. Het team geeft ons de kans om voor de titel te strijden. Wederzijds respect is daarbij cruciaal. Dat is de prioriteit."
Norris was niet bang dat Piastri zou weigeren de positie terug te geven. "Nee. Daar hebben we afspraken over gemaakt."
Ruim een uur na de race is het dringen in het gastenverblijf van McLaren. Stella legt daar zijn strategie uit, op hoogst eigen wijze. Eerst neem hij uitgebreid de tijd om circa 25 smartphones en recorders keurig in een waaier te leggen.
De opstelling: vier stuks op de eerste rij, een middenveld van circa negen telefoons en een stuk of twaalf (inclusief de NOS) belanden op gepaste afstand in de buitenste ring.
Pas als hij alle toestellen netjes naast elkaar heeft gelegd, steekt Stella van wal. Het signaal is glashelder. Stella bepaalt en dicteert. Eerst krijgt de NOS nog een milde reprimande, omdat de telefoon wel erg laat op tafel werd gelegd. "Je maakt mijn opstelling in de war."
Er volgt een monoloog over dé pitstops. "Het draait niet alleen om eerlijkheid, maar ook om onze principes. Het is belangrijk dat we in de titelstrijd onze eigen regels respecteren."
"We planden een erg late bandenwissel voor beide coureurs, omdat we hoopten op een safetycar of een rode vlag. Dat we Oscar als eerste naar binnen haalden was niet omdat we wilden dat hij Lando dan kon aanvallen. Een positiewissel was nooit onze intentie."
Voor McLaren was gokken op een neutralisatie de enige manier om raceleider Max Verstappen te bedreigen. "Max reed de laatste rondes op de harde band, wij hadden nog softs. Daar hadden we na een safetycar mee kunnen aanvallen."
Het liep anders. De pitstop van Piastri ging vlekkeloos, maar bij Norris liep het mis. "Wij vonden het logisch om die fout te herstellen en de coureurs daarna tot het eind te laten vechten. Helemaal in lijn met onze principes."
Diverse TV-analisten en oud-coureurs vinden Stella's ingreep controversieel, maar de McLaren-coureurs laten zich na de race niet tot gepeperde uitspraken verleiden. "Ze zijn gebrainwashed", klaagt een Britse journalist. "Oscar en Lando mogen geen dingen zeggen die het team beschadigen."
Piastri noemt het wisselen van positie fair . "Als we de hele race duelleren is het anders, maar Lando zat er ruim voor. Dus ik schrok er niet van en zit er niet mee. Dat Lando de plek verloor was niet zijn schuld, dus de ingreep is eerlijk."
En dat hij aanvankelijk wat tegensputterde via de boordradio? Daar moeten we niet zoveel achter zoeken, meent de Australiër. "Ik zei wat ik wilde zeggen. Als ze het me twee keer vragen, ga ik er niet tegenin. Het draait niet alleen om Lando en mij."
Leermoment?
Toch zal er nog lang worden nagepraat over de ' swap ', geeft Stella toe. "We gaan uiteraard evalueren. Wat ging er mis tijdens de pitstop? Reageerden we goed? En strookt onze ingreep echt met de teamprincipes? Of moeten we iets aanpassen?"
Verliezen. McLaren is het niet meer gewend. "Tweede en derde in Italië voelt als een nederlaag", erkent Norris. "Dit is een klap die we incasseren. We hebben vaak groots gewonnen. Het doet pijn dat het nu andersom is."
Stella noemt de Italiaanse grand prix een leermoment. "Ik moet het eerlijk toegeven. We wisten dat we deze race niet zouden domineren. Maar zo'n gat als dit? Nee, dit zag ik niet aankomen. We dachten dat we op zijn minst net zo snel zouden zijn als Verstappen. En we moeten dus onderzoeken waarom we hier kansloos waren tegen Max."