Hoe de fenomenale Verstappen McLaren op de pijnbank legde

Max Verstappen temperde de verwachtingen al voor het Grand
Prix-weekend in Italië en deed dat na zijn sensationele
poleposition nog maar eens. Geheel verrassend was dat niet, zeker
als je naar de prestaties van Red Bull op Monza en de prestaties in
het algemeen in 2025 kijkt. Verstappen staat weliswaar gedeeltelijk
bovenaan in het lijstje van polepositions, maar hij pakte dit jaar
pas twee Grand Prix-overwinningen. Pakte, want het was nu eindelijk
weer raak. Verstappen moest na een akkefietje bij de start zijn
leidende positie aan Lando Norris afstaan, waarna hij in de vierde
ronde alweer orde op zaken stelde. Een inhaalactie in de eerste
bocht slaagde, en Verstappen begon aan een voorsprong te bouwen.
Uiteindelijk kwam hij negentien seconden voor Norris over de streep
na een gok van McLaren. Zij reden lang door in de hoop dat er een
safety car-situatie zou ontstaan, maar dat was uiteindelijk
tevergeefs. De zege én de flinke voorsprong waren toch wel
verrassend. Vrijdag en zaterdag bleek uit de data dat Verstappen en
Red Bull een zeldzame kans zouden krijgen, maar de race bleef nog
altijd het grootste vraagteken. McLaren houdt de banden in principe
veel beter overeind, wat het leven van Verstappen een stuk
moeilijker zou maken. In de longrun tijdens de tweede vrije
training was Verstappen ook ‘gewoon’ gemiddeld twee tienden
langzamer dan Norris. Rollen omgedraaid Maar nu waren de rollen
compleet omgedraaid, want er stond geen maat op Verstappen en Red
Bull. Zijn rondetijden bleven akelig stabiel en McLaren had geen
antwoord, op een paar rondjes na. Zeker op de mediums was
Verstappen een klasse apart, door rondenlang 1:23.0 op de klokken
te zetten. En waar Red Bull normaal gesproken na een veelbelovend
begin inzakt vanwege bandenslijtage, kon hij op Monza zelfs
versnellen als Norris dat ook deed. Zoals gezegd waren er maar een
paar rondjes waarin Verstappen worstelde. Zijn mediums begonnen
vanaf ronde 25-30 meer in te storten, wat ook duidelijk zichtbaar
was op televisie. De slijtage en blaren leidden ertoe dat zijn
rondetijden begonnen op te lopen, maar Red Bull was scherp.
Verstappen werd in ronde 37 naar binnen gehaald en kon daarna volle
bak pushen op harde banden. En zo verraste Verstappen McLaren en
zichzelf met een geweldig optreden. Het deed weer eventjes denken
aan zijn dominante periode, toen Verstappen ook de gehele race kon
blijven pushen, geen last had van bandenslijtage en constante
rondetijden noteerde. McLaren kon na afloop ook niet anders dan
Verstappen complimenteren. Een duidelijke overwinning. Het moet wel
gezegd: één zwaluw maakt nog geen zomer. Op Monza kwam alles samen,
omdat het circuit ook goed bij de karakteristieken van de RB21
past. Verstappen rijdt in een aerodynamisch efficiënte auto die op
hogesnelheidscircuits beter tot zijn recht komt. Dat neemt echter
niet weg dat de update aan de vloer ook leek te werken. Én
Verstappen wees op de kennis van teambaas Laurent Mekies, die zeker
iets bijdraagt met zijn technische expertise. Maar de dominantie
van Red Bull is echt nog niet terug. McLaren heeft qua downforce en
bandenmanagement nog steeds een belangrijk voordeel. Dat speelde op
Monza alleen geen rol, wat kansen geeft voor de rest van het
seizoen. De titel is te hoog gegrepen, maar Verstappen kan op deze
manier best nog races winnen. Bekijk hieronder de data van de race!

Top Headlines

Oudere Top Headlines