McLaren loopt doodlopende weg in met ongelofelijke teamorder
Het venijn zat in de staart tijdens de Formule 1 Grand Prix van
Italië – althans, als het over de titelstrijd gaat. Lando Norris en
McLaren besloten eerst Oscar Piastri zijn pitstop te laten maken om
Charles Leclerc te coveren en de tweede en derde plaats veilig te
stellen. Dat plan liep echter deels in de soep, omdat McLaren de
pitstop van Norris verpestte en hij achter Piastri weer de baan
opkwam. Piastri leek zo cruciale punten op te rapen en zijn
voorsprong op Norris te vergroten. Leek, want McLaren greep
opmerkelijk genoeg in met een teamorder. Piastri moest tot zijn
eigen verbazing Norris laten passeren om het eerlijk te houden.
Volgens McLaren ontstond de situatie door een fout van het team en
wilden zij niet op deze manier een stempel op de strijd drukken. Na
afloop bleef iedereen, inclusief Piastri, politiek correct, maar
het ging toch om een ongelofelijk besluit. McLaren stond vorig jaar
al in de schijnwerpers wegens het micromanagen van de coureurs en
loopt nu helemaal een doodlopende weg in. En hoewel het misschien
het ‘eerlijkste’ besluit was in de race zelf, kan dit als een
boemerang terugslaan op het team. Wereldtitel Even een hypothetisch
voorbeeld: stel dat Piastri later dit jaar aan de leiding rijdt
tijdens de Grand Prix van Qatar en de titel definitief kan
binnenslepen. Een mislukte pitstop gooit echter roet in het eten en
Norris neemt de leiding over, waardoor de strijd virtueel tot aan
Abu Dhabi doorgaat. Gaat hij dan ook opzij voor zijn teamgenoot,
wetende dat hij definitief de titel verliest? Dat blijft uiteraard
gissen en ligt nog ver voor ons, maar Piastri zal zich nog weleens
achter de oren krabben als hij met een miniem verschil de titel aan
Norris moet laten. McLaren moet serieus beseffen dat het om een
wereldkampioenschap Formule 1 voor beide coureurs gaat, niet om een
mooie puntenfinish van een Sauber-coureur. Het mag soms echt wel
een beetje wringen, zeker als het constructeurskampioenschap al
lang en breed is beslist en McLaren geen enkel gevaar loopt. Op de
onderlinge relatie tussen de coureurs na. Het moge duidelijk zijn:
teamorders zijn van alle tijden en mogen tegenwoordig onbeperkt
worden ingezet. Het punt hier is alleen dat McLaren ingrijpt
terwijl twee coureurs met gelijke kansen op een wereldtitel
vechten. Het gevaar dat iemand per ongeluk wordt of is
voorgetrokken, ligt nu definitief op de loer. Ongetwijfeld heeft
Mark Webber – de manager van Piastri, die vroeger regelmatig met
Sebastian Vettel in de clinch lag bij Red Bull – weer met ongeloof
naar de schermen gekeken. Een mislukte pitstop of een uitvalbeurt
van Norris in Zandvoort hoort nu eenmaal bij racen. Denk je dat
Nico Rosberg in 2016 opzij zou zijn gegaan in zijn verbeten
titelstrijd met Lewis Hamilton? Welnee, hij had met hand en tand
zijn positie verdedigd. Een titel in de Formule 1 is veel
belangrijker – wie weet of je überhaupt nog een keer die kans
krijgt in de toekomst. De conclusie? Als het later dit seizoen fout
gaat, is McLaren de sjaak. En terecht.
Italië – althans, als het over de titelstrijd gaat. Lando Norris en
McLaren besloten eerst Oscar Piastri zijn pitstop te laten maken om
Charles Leclerc te coveren en de tweede en derde plaats veilig te
stellen. Dat plan liep echter deels in de soep, omdat McLaren de
pitstop van Norris verpestte en hij achter Piastri weer de baan
opkwam. Piastri leek zo cruciale punten op te rapen en zijn
voorsprong op Norris te vergroten. Leek, want McLaren greep
opmerkelijk genoeg in met een teamorder. Piastri moest tot zijn
eigen verbazing Norris laten passeren om het eerlijk te houden.
Volgens McLaren ontstond de situatie door een fout van het team en
wilden zij niet op deze manier een stempel op de strijd drukken. Na
afloop bleef iedereen, inclusief Piastri, politiek correct, maar
het ging toch om een ongelofelijk besluit. McLaren stond vorig jaar
al in de schijnwerpers wegens het micromanagen van de coureurs en
loopt nu helemaal een doodlopende weg in. En hoewel het misschien
het ‘eerlijkste’ besluit was in de race zelf, kan dit als een
boemerang terugslaan op het team. Wereldtitel Even een hypothetisch
voorbeeld: stel dat Piastri later dit jaar aan de leiding rijdt
tijdens de Grand Prix van Qatar en de titel definitief kan
binnenslepen. Een mislukte pitstop gooit echter roet in het eten en
Norris neemt de leiding over, waardoor de strijd virtueel tot aan
Abu Dhabi doorgaat. Gaat hij dan ook opzij voor zijn teamgenoot,
wetende dat hij definitief de titel verliest? Dat blijft uiteraard
gissen en ligt nog ver voor ons, maar Piastri zal zich nog weleens
achter de oren krabben als hij met een miniem verschil de titel aan
Norris moet laten. McLaren moet serieus beseffen dat het om een
wereldkampioenschap Formule 1 voor beide coureurs gaat, niet om een
mooie puntenfinish van een Sauber-coureur. Het mag soms echt wel
een beetje wringen, zeker als het constructeurskampioenschap al
lang en breed is beslist en McLaren geen enkel gevaar loopt. Op de
onderlinge relatie tussen de coureurs na. Het moge duidelijk zijn:
teamorders zijn van alle tijden en mogen tegenwoordig onbeperkt
worden ingezet. Het punt hier is alleen dat McLaren ingrijpt
terwijl twee coureurs met gelijke kansen op een wereldtitel
vechten. Het gevaar dat iemand per ongeluk wordt of is
voorgetrokken, ligt nu definitief op de loer. Ongetwijfeld heeft
Mark Webber – de manager van Piastri, die vroeger regelmatig met
Sebastian Vettel in de clinch lag bij Red Bull – weer met ongeloof
naar de schermen gekeken. Een mislukte pitstop of een uitvalbeurt
van Norris in Zandvoort hoort nu eenmaal bij racen. Denk je dat
Nico Rosberg in 2016 opzij zou zijn gegaan in zijn verbeten
titelstrijd met Lewis Hamilton? Welnee, hij had met hand en tand
zijn positie verdedigd. Een titel in de Formule 1 is veel
belangrijker – wie weet of je überhaupt nog een keer die kans
krijgt in de toekomst. De conclusie? Als het later dit seizoen fout
gaat, is McLaren de sjaak. En terecht.