TV-graphics bandenslijtage zorgen voor verwarring: 'Zo makkelijk is het niet'


Bandenfabrikant Pirelli denkt dat de F1-fans de nieuwe graphics nog steeds verwarrend vinden. Tijdens de Grand Prix van Japan kreeg de F1-kijker plots een nieuwe graphic te zien, waarmee de bandenslijtage werd berekend. 
Het is door de F1 zelf geïntroduceerd en gebaseerd op publieke data en niet die van Pirelli zelf. De bandenfabrikant denkt dan ook dat de nieuwe graphic niet verhelderend is, maar juist verwarrend. 
'Wat ze laten zien is hoe lang de band nog mee kan en als dat een interessant getal is, weet de TV-kijker of de ene auto nog met de andere kan vechten', vertelt Pirelli F1-baas Mario Isola tegenover Racefans . 'De bandenslijtage hangt ook af van het bandenmanagement door de coureur zelf. Als een coureur die nog maar 30 procen van zijn banden over heeft, kan hij zijn rijgedrag dus aanpassen en zo de slijtage verminderen.'  
Ingewikkelder volgens Pirelli
Zo'n graphic vertelt volgens Isola dan ook niet het gehele verhaal, omdat de coureur tijdens de race zijn rijgedrag nog kan aanpassen. 'Daarmee bedoel ik dat 30 procent gemakkelijk voor een aantal ronde op 30 procent kan blijven. Dat is het lastigste om aan TV-kijkers uit te leggen. Iedereen denkt dat je op 100 procent begint en eindigt op 0 procent, maar zo gemakkelijk is het niet.'
Volgens de Pirelli-baas nemen de bandenprestaties ook niet iedere ronde af, zoals veel fans denken. 'De realiteit is dat alles anders kan zijn als je je in vrije lucht begeeft of als je achter een auto rijdt. De volgende stap is om te begrijpen hoe wij deze informatie op een gemakkelijke manier kunnen overdragen naar de TV-kijkers, waarbij we precies vertellen wat er aan de hand is.' 

Top Headlines

Oudere Top Headlines