Verstappen test aangepaste Red Bull op Monza

Pirelli staat voor een grote uitdaging. De Italiaanse
bandenfabrikant wil, net als de Formule 1-teams zelf, goed beslagen
ten ijs komen wanneer in 2026 de nieuwe technische reglementen
ingaan. Op het gebied van rubber wordt er dan bijvoorbeeld met
kleinere banden gereden. De banden worden volgend jaar ook heel
anders belast door de manier waarop de downforce wordt gegenereerd.
De downforce van zowel de voor- als achtervleugel neemt beduidend
af, terwijl er voor het eerst in lange tijd ook weer met actieve
aerodynamica wordt gereden. Een 2026-auto bestaat nog niet, dus hoe
kan Pirelli dat soort belastingen toch in kaart brengen? Dat doen
ze doordat de deelnemende F1-teams een mule car meenemen naar het
circuit. Dat is een bestaande auto die zoveel mogelijk is aangepast
aan de verwachte karakteristieken van de 2026-auto, dus met
beduidend minder downforce. Verwachte' karakteristieken, want het
is nu nog lastig in te schatten hoe de auto’s zich precies gaan
gedragen. Kan Red Bull er nog enig voordeel uit halen? Nee, niet
echt. Red Bull kiest ervoor de RB19 uit 2023 in te zetten voor de
test, waardoor men er sowieso al niks aan heeft met het oog op het
huidige seizoen. Bovendien komen alle teams aan bod voor een
Pirelli-test en de test gebeurt grotendeels blind. Dat betekent dat
Red Bull niet weet op welke band de coureurs naar buiten worden
gestuurd. Pirelli bepaalt het runplan, dat het deelnemende team
moet uitvoeren. Max Verstappen nam op dinsdag de ochtendsessie voor
zijn rekening; in de middag draagt hij het stuur over aan
teamgenoot Yuki Tsunoda.

Top Headlines

Oudere Top Headlines