Verstappen geeft toe aan nieuwe grote liefde

GT-auto's zijn Max Verstappen in het geheel niet vreemd. Al vele
jaren rijdt hij er duizenden kilometers mee, vooral in de
simulator. Dat hij met die ervaring op zak eerder dit jaar binnen
enkele ronden 'even' een ronderecord reed op de Nordschleife, het
moeilijkste circuit ter wereld, geeft aan dat die simervaring zeer
relevant is gebleken. Maar de afgelopen jaren zagen we hem steeds
vaker ook op het fysieke circuit in GT-bolides stappen, variërend
van Porsches tot Audi's en van Aston Martins tot Ferrari's.
Tegenwoordig kan hij dat doen binnen zijn eigen team,
Verstappen.com Racing. Het eerder genoemde ronderecord reed hij
onder het pseudoniem Franz Hermann. Het werd steeds duidelijker dat
hij zich aan het voorbereiden was op een GT-debuut, waarvoor in het
geval van de Nordschleife een speciale permit nodig is. En Red
Bull? Zijn Formule 1-formatie gaat er helemaal in mee. Enkele jaren
geleden verbood Helmut Marko Verstappen om namens Red Bull een
F1-demo te verzorgen op datzelfde circuit, omdat hij wist dat
Verstappen zich dan niet zou kunnen inhouden. Nu echter ziet Marko
er geen gevaar in, aangezien die GT-auto's 'toch niet zo snel
zijn'. Red Bull werpt op dat vlak dus geen hindernissen op, al
zullen er heus afspraken zijn gemaakt dat de optredens buiten de
Formule 1 zijn hoofdprogramma niet in de weg mogen staan. Een vrij
weekend, tussen de GP's van Italië en Azerbeidzjan in, voldoet aan
die voorwaarde. Mogelijk is de mogelijkheid tot dit soort
uitstapjes ook onderdeel geweest van bepaalde onderhandelingen
tussen Verstappen en Red Bull. Voor iemand met zo'n staat van
dienst ben je toch geneigd net iets meer toe te staan om hem
tevreden te houden. Beste coureur ter wereld in een 'beginnersauto'
Om dezelfde reden dat Verstappen eerst een rijbewijs moest halen om
überhaupt op de Nordschleife te mogen rijden, moet hij komend
weekend eerst in een wat minder pk-rijke bolide stappen voor zijn
racedebuut. De Nordschleife, zo oordeelt men aldaar, moet je stapje
voor stapje leren kennen. De Porsche Cayman GT4 is geen match voor
bijvoorbeeld de Ferrari 296 GT3 waarin hij eerder testte, maar
regels zijn regels. En vergeet niet dat je met elke auto de limiet
op kunt zoeken, waardoor ook een iets minder krachtige auto
uitdagend kan zijn. Verstappen zal bovendien eerbied genoeg hebben
voor zowel de baan als het beoogde kampioenschap om die eisen
volledig te accepteren en ook te waarderen, viervoudig Formule
1-wereldkampioen of niet. Mogelijk zien we hem over enkele weken
wél in actie in een GT3-bolide, als hij in dezelfde NLS
(Nürburgring Langstrecken-Serie) niet meer de Porsche, maar de
Ferrari 296 bestuurt, zoals publicaties suggereren. Wat is
Verstappen.com Racing? Verstappen.com Racing is Max Verstappens
raceproject dat in 2022 werd gelanceerd als paraplu voor diverse
motorsportactiviteiten. Het platform bundelt rally-avonturen van
Jos Verstappen, GT-carrières van coureurs zoals Thierry Vermeulen,
en simrace-activiteiten van Team Redline. In 2025 zette het team
een belangrijke stap door deel te nemen aan de GT World Challenge
Europe met een Aston Martin Vantage AMR GT3 EVO. Het trio Chris
Lulham (simracer), Harry King en Thierry Vermeulen rijdt in de
Endurance Cup. Een kernambititie van Verstappen is getalenteerde
simcoureurs helpen doorbreken naar het echte circuit, als
alternatief voor de kostbare karting-route. Lulham is het eerste
voorbeeld van iemand die die alternatieve route succesvol aflegt.
Voor Max zelf dient het project tevens als ontspanning - het is een
manier om tot rust te komen naast zijn Formule 1-carrière.

Top Headlines

Oudere Top Headlines