Zo ziet het Nordschleife rijexamen van Max Verstappen eruit

Max Verstappen is de regerend viervoudig wereldkampioen Formule 1,
maar als hij op het hoogste niveau wil deelnemen aan races op de
fameuze Nürburgring Nordschleife, zal hij eerst nog enkele stappen
moeten doorlopen. Het doel is namelijk meedoen aan races met zijn
eigen team, Verstappen.com Racing, waarvoor Emil Frey Racing onder
andere de Ferrari 296 GT3 runt. Om dat doel te bereiken, zal hij de
Duitse autosportbond DMSB eerst moeten laten zien uit welk racehout
hij gesneden is. Dat betekent dat hij op vrijdag een theoretisch
examen moet afleggen, waarmee hij een Grade B Permit kan verdienen.
Met dat 'B-rijbewijs' mag hij deelnemen aan races in auto's die het
label 'categorie B' dragen. De Porsche Cayman GT4 van Lionspeed GP,
die men op het oog heeft, is zo'n auto uit die categorie. Het zijn
auto's met een vermogen-gewichtsverhouding van meer dan 4,2 kg/pk.
Met die auto moeten coureurs normaliter minstens twee races rijden,
waarin een minimumaantal van 14 ronden wordt afgelegd. Dit moet
meer dan 20% van de totale raceduur beslaan. Uiteraard wordt
hierbij ook gelet op de manier waarop een coureur rondgaat en
omgaat met verkeer. In specifieke, individuele gevallen kan een
jurypanel echter ook op basis van één race bepalen dat een coureur
goed genoeg is voor een Grade A Permit. Een andere mogelijkheid is
dat de regels het toestaan dat een coureur in één race uitkomt voor
twee verschillende teams en zo het benodigde aantal ronden rijdt.
Als daaraan voldaan is, kwalificeert Verstappen zich voor de Grade
A-licentie, waarna hij kan instappen in GT3-bolides en uiteindelijk
ook zijn droom kan waarmaken: meedoen aan de 24 uur van de
Nürburgring.

Top Headlines

Oudere Top Headlines