Verstappen spreekt voorkeur voor F1-auto uit: "Dat komt de racewereld ten goede"
De huidige F1-wagens zijn inmiddels berucht om hoe groot ze zijn.
Dit bemoeilijkt al jaren het inhalen tijdens races, zeker op de wat
smallere en/of bochtigere circuits. Met de reglementswijzigingen
van 2026 in aantocht zullen er al verbeterstappen gemaakt worden,
maar als het aan Max Verstappen ligt, moeten de afmetingen nog
verder verkleind worden, het liefst zoals ze rond het jaar 2010
waren. Rond de decenniumwissel van de jaren nul naar de jaren tien
waren de bolides niet alleen kleiner, maar ook zo’n 180 kilogram
lichter dan nu. Terugkeren naar dit type bolide is echter
onmogelijk met de huidige motoren: "Je moet dan echt de
motorenreglementen gaan veranderen," verklaart Verstappen aan
Autosport . "De huidige motoren zijn super efficiënt, maar ook
behoorlijk groot. Dat maakt de auto langer en zorgt ervoor dat je
meer koeling nodig hebt. Dan worden de auto’s vrij log." Vijftien
jaar geleden werd er nog gebruikgemaakt van atmosferische
V8-motoren. Deze krachtbronnen wogen ongeveer 95 tot 100 kilogram.
Tegenwoordig wegen de hybride V6-motoren ongeveer 150 kilogram.
Verstappen zou dan ook graag een spreekwoordelijke stap terug in de
tijd doen: "Het zou mooi zijn als we auto’s zoals in het
2010-tijdperk, of zelfs nog eerder, gaan gebruiken, want ik denk
dat het enorm zou helpen bij het racen." Maar Verstappen is ook
realistisch: "Uiteindelijk ben ik niet degene die de beslissingen
maakt."
Dit bemoeilijkt al jaren het inhalen tijdens races, zeker op de wat
smallere en/of bochtigere circuits. Met de reglementswijzigingen
van 2026 in aantocht zullen er al verbeterstappen gemaakt worden,
maar als het aan Max Verstappen ligt, moeten de afmetingen nog
verder verkleind worden, het liefst zoals ze rond het jaar 2010
waren. Rond de decenniumwissel van de jaren nul naar de jaren tien
waren de bolides niet alleen kleiner, maar ook zo’n 180 kilogram
lichter dan nu. Terugkeren naar dit type bolide is echter
onmogelijk met de huidige motoren: "Je moet dan echt de
motorenreglementen gaan veranderen," verklaart Verstappen aan
Autosport . "De huidige motoren zijn super efficiënt, maar ook
behoorlijk groot. Dat maakt de auto langer en zorgt ervoor dat je
meer koeling nodig hebt. Dan worden de auto’s vrij log." Vijftien
jaar geleden werd er nog gebruikgemaakt van atmosferische
V8-motoren. Deze krachtbronnen wogen ongeveer 95 tot 100 kilogram.
Tegenwoordig wegen de hybride V6-motoren ongeveer 150 kilogram.
Verstappen zou dan ook graag een spreekwoordelijke stap terug in de
tijd doen: "Het zou mooi zijn als we auto’s zoals in het
2010-tijdperk, of zelfs nog eerder, gaan gebruiken, want ik denk
dat het enorm zou helpen bij het racen." Maar Verstappen is ook
realistisch: "Uiteindelijk ben ik niet degene die de beslissingen
maakt."