Zo bewegen Verstappen en co richting een gridstraf

Met de motorwissel in Italië heeft Max Verstappen zich bij de
topcoureurs gevoegd die zich in de gevarenzone bevinden voor een
mogelijke gridstraf in de resterende acht races van het Formule
1-seizoen 2025. De coureurs en teams zitten inmiddels op twee derde
van het jaar, maar moeten met de meeste onderdelen nog wel een
tijdje doen. Verstappen, Oscar Piastri, Lando Norris, Charles
Leclerc en George Russell bevinden zich daarbij allemaal in
dezelfde situatie. Wordt er een complete motor gewisseld, dan volgt
er een start achteraan het veld voor deze mannen. Lewis Hamilton,
Yuki Tsunoda en Kimi Antonelli hebben dat dit seizoen al eens
gedaan en zodoende hebben zij al een extra motor in de pool zitten,
maar werd er ook een gridstraf aan de drie coureurs uitgedeeld.
Mocht Hamilton, Tsunoda of Antonelli onverhoopt nog eens een nieuwe
motor moeten gebruiken, dan volgt er opnieuw een gridstraf.  Maar
hoe zit het precies met het aantal onderdelen dat je straffeloos
mag aanspreken? Bij de verbrandingsmotor, turbo, MGU-H en MGU-K
geldt dat je vier exemplaren zonder straf mag gebruiken, terwijl
dat bij de energy store en control electronics twee stuks zijn. En
je mag in totaal acht uitlaten gebruiken, zonder dat je daar een
straf voor krijgt. 'Ik hoop dat het goed komt' De coureurs die nu
in de gevarenzone zitten, kunnen er trouwens later in het seizoen
nog voor kiezen om terug te grijpen naar een eerder gebruikte motor
die nog in de pool zit. Zodoende hoeft het niet gelijk te
resulteren in een gridstraf. De teams zullen daar ongetwijfeld goed
over hebben nagedacht, zodat ze zo effectief mogelijk met de
toegestane motoren tot het einde van het seizoen door kunnen gaan.
Red Bull-teambaas Laurent Mekies zei daar onlangs nog het volgende
over. "Ik zou kunnen zeggen dat ik het nog niet weet, maar nee.
Maar serieus, ik denk dat we redelijk goed zitten. We hebben dit
weekend natuurlijk een nieuwe motor in de auto van Max geplaatst.
En net als bij Ayao, hebben we een paar races geleden een
strategische wijziging doorgevoerd bij Yuki (Tsunoda). Ik heb er
dus vertrouwen in en ik hoop dat het goed komt", zo liet de
Fransman zijn licht schijnen op de situatie. Bekijk hieronder het
volledige overzicht van de gebruikte motoronderdelen bij de top
vier teams in de Formule 1 in 2025! (ICE = verbrandingsmotor, TC =
turbo charger, ES = energy store, CE = control electronics, EX =
uitlaat) Aantal gebruikte motoronderdelen in F1 in 2025 (top vier
teams)

Top Headlines

Oudere Top Headlines