Waarom Verstappen met een teruggeschroefde Porsche rijdt
Laat je niet foppen door de voorlopige deelnemerslijst voor de
zevende race van de NLS op de Nordschleife, want Max Verstappen
staat zaterdag gewoon aan de start. De viervoudig wereldkampioen
Formule 1 ontbreekt nu nog bij het team van Lionspeed GP, omdat hij
eerst nog zijn theorie-examen moet afleggen. Dat gebeurt in
principe vrijdag in Duitsland. Zijn teamgenoten zijn Chris Lulham,
Matisse Lismont en Kyle Tiller. Verstappen doet mee om zijn
zogenoemde Grade A Permit te behalen, waardoor hij in de toekomst
races als de 24 uur van de Nurburgring kan rijden in een GT3-auto.
Om dat te bereiken moet een coureur zich bewijzen in een
theorie-examen en in een of meerdere races. Als Verstappen zijn
theorie-examen haalt, krijgt hij eerst een Grade B Permit
uitgereikt. Die geeft hem het recht om zaterdag mee te doen aan een
race in de NLS, maar niet zonder bepaalde restricties. Verstappen
stapt namelijk in een Porsche Cayman GT4 van Lionspeed GP, die in
de standaarduitvoering een vermogen-gewichtsverhouding van 3,1
kilogram per pk heeft. Dat ligt echter onder de minimumgrens die
geldt voor coureurs met een Grade B Permit. Terugschroeven Het
gevolg? Verstappen moet met een teruggeschroefde Porsche rijden. De
vermogen-gewichtsverhouding bedraagt minimaal 4,2 kg/pk, waardoor
een mooi resultaat normaal gesproken uitgesloten is. Andere auto’s
in dezelfde categorie beschikken bovendien over meer vermogen dan
die van Verstappen. Het gezegde meedoen is belangrijker dan winnen
lijkt hier dan ook op zijn plaats. Verstappen kan zijn A-licentie
uiteindelijk op verschillende manieren behalen. Coureurs moeten in
principe twee races rijden met een minimumaantal van 14 ronden,
waarbij meer dan 20 procent van de totale raceduur wordt afgelegd.
Ook kijkt de jury naar hoe een coureur rijdt én omgaat met verkeer.
De jury kan echter ook besluiten om op basis van één race een Grade
A Permit uit te reiken, indien Verstappen in dat geval zijn
racekwaliteiten goed tentoonspreidt. Een andere mogelijkheid is dat
de regels toestaan dat een coureur in één race uitkomt voor twee
verschillende teams en zo het vereiste aantal ronden aflegt. De
kans is dan ook groot dat Verstappen zaterdag de Nordschleife met
de gewenste licentie verlaat.
zevende race van de NLS op de Nordschleife, want Max Verstappen
staat zaterdag gewoon aan de start. De viervoudig wereldkampioen
Formule 1 ontbreekt nu nog bij het team van Lionspeed GP, omdat hij
eerst nog zijn theorie-examen moet afleggen. Dat gebeurt in
principe vrijdag in Duitsland. Zijn teamgenoten zijn Chris Lulham,
Matisse Lismont en Kyle Tiller. Verstappen doet mee om zijn
zogenoemde Grade A Permit te behalen, waardoor hij in de toekomst
races als de 24 uur van de Nurburgring kan rijden in een GT3-auto.
Om dat te bereiken moet een coureur zich bewijzen in een
theorie-examen en in een of meerdere races. Als Verstappen zijn
theorie-examen haalt, krijgt hij eerst een Grade B Permit
uitgereikt. Die geeft hem het recht om zaterdag mee te doen aan een
race in de NLS, maar niet zonder bepaalde restricties. Verstappen
stapt namelijk in een Porsche Cayman GT4 van Lionspeed GP, die in
de standaarduitvoering een vermogen-gewichtsverhouding van 3,1
kilogram per pk heeft. Dat ligt echter onder de minimumgrens die
geldt voor coureurs met een Grade B Permit. Terugschroeven Het
gevolg? Verstappen moet met een teruggeschroefde Porsche rijden. De
vermogen-gewichtsverhouding bedraagt minimaal 4,2 kg/pk, waardoor
een mooi resultaat normaal gesproken uitgesloten is. Andere auto’s
in dezelfde categorie beschikken bovendien over meer vermogen dan
die van Verstappen. Het gezegde meedoen is belangrijker dan winnen
lijkt hier dan ook op zijn plaats. Verstappen kan zijn A-licentie
uiteindelijk op verschillende manieren behalen. Coureurs moeten in
principe twee races rijden met een minimumaantal van 14 ronden,
waarbij meer dan 20 procent van de totale raceduur wordt afgelegd.
Ook kijkt de jury naar hoe een coureur rijdt én omgaat met verkeer.
De jury kan echter ook besluiten om op basis van één race een Grade
A Permit uit te reiken, indien Verstappen in dat geval zijn
racekwaliteiten goed tentoonspreidt. Een andere mogelijkheid is dat
de regels toestaan dat een coureur in één race uitkomt voor twee
verschillende teams en zo het vereiste aantal ronden aflegt. De
kans is dan ook groot dat Verstappen zaterdag de Nordschleife met
de gewenste licentie verlaat.