Verstappen gaat 'rijbewijs' halen op Nürburgring: 'Kinderachtig, zo'n cursus doen'

Het is een rustweek in de Formule 1, maar Max Verstappen kruipt dit weekend 'gewoon' achter het stuur. Op het roemruchte circuit de Nürburgring probeert de viervoudig wereldkampioen Formule 1 een licentie te halen om mee te mogen doen op het hoogste niveau van de 24-uursrace, het jaarlijkse hoogtepunt op het Duitse circuit.
Hij moet vandaag een training volgen met een theoriegedeelte en een examen. Morgen moet hij vervolgens veertien ronden rijden in de race om zijn A-licentie te ontvangen. Dat zal hij waarschijnlijk doen in een Porsche 718 Cayman GT4.
Jeroen Bleekemolen, Formule 1-analyticus en 'endurance-veteraan', doet dit weekend aan dezelfde reguliere vier uur durende races mee en is zelfs een directe rivaal van Verstappen, die in een relatief langzame bolide uitkomt. Bovendien is de wagen van Verstappen extra begrensd omdat hij voor het eerst racet op de Nürburgring, inclusief de twintig kilometer lange en extra gevaarlijke Nordschleife.
"Waar hij nu mee moet rijden, is eigenlijk een stomme auto. Hij gaat helemaal niet hard. Maar ik weet nu al dat hij in zal stappen en meteen snel zal zijn. Dat hoeven we ons niet af te vragen, hij staat gewoon meteen vooraan", zegt Bleekemolen.
Een Formule 1-kampioen die zijn 'rijbewijs' moet halen, het klinkt wellicht wat vreemd. De organisatie van de lange-afstandsraces op de Nürburgring hanteert strenge eisen. Het circuit - bijgenaamd de Groene Hel - staat bekend als een van de gevaarlijkste banen ter wereld. In de Formule 1 wordt er na enkele grote ongelukken al decennia niet meer geracet.
Gevaarlijk
Bovendien rijden er dit weekend naast snelle racewagens ook tourwagens en zelfs straatauto's zoals een Dacia Logan tegelijk op de baan. "Simpel gezegd: elk jaar vallen er op het circuit een paar doden", zegt Bleekemolen over het gevaar van de baan. "Het is met name op de dagen dat toeristen een kaartje kunnen kopen en mogen rijden. Alles rijdt door elkaar: motoren, auto's en bussen, maar dat gaat vaak fout."
Bleekemolen: "Bij de wedstrijd willen ze het veiliger maken. De baan is gevaarlijk. Hij is snel en blind en als er dan een auto om de hoek staat, heb je een probleem. Er zijn aparte veiligheidsregels, die moet je goed weten. Er zijn mensen die er nooit meer mogen racen omdat ze fouten hebben gemaakt."
"Verstappen moest een racecursus doen, dat is eigenlijk te kinderachtig voor woorden. Hij moest bocht voor bocht laten zien dat hij het kon. Ik hoef dat zelf niet te doen omdat ik veel ervaring heb, maar mijn collega Marc Lieb won de 24-uursrace meerdere keren, en moest toch de cursus opnieuw doen omdat hij een paar jaar niet meedeed."
Elk jaar worden er tien grote races op de Nürburgring gereden in het NLS-kampioenschap, met als hoogtepunt de 24-uursrace in de zomer. Daaraan wil Verstappen al geruime tijd meedoen, in de hoogste klasse.
Daarom zal de Limburger dit weekend moeten laten zien dat hij in een langzamere auto ook veilig over de Nordschleife kan rijden. Bleekemolen: "Hij kan met elke auto rijden, iedereen wil hem hebben. Als het volgend jaar niet samenvalt met Formule 1, zal hij proberen de 24-uursrace te rijden. Hij heeft hem online al een paar keer gereden."
Omschakelen
Volgens Bleekemolen is het voor Verstappen geen enkel probleem om een snelle F1-bolide in te ruilen voor een veel langzamere Porsche. "Max heeft zo veel ervaring met simulatoren, dat hij de auto al gewend is. Voor mij zou het niks helpen, ik moet de auto in het echt voelen om te weten hoe hij rijdt. Hij kan zo in de auto zitten en het gevoel vertalen."
Toen Bleekemolen hoorde van Verstappens deelname dit weekend, besloot hij zelf ook maar een zitje te regelen en naar Duitsland af te reizen. "Ik zag dat hij op de startlijst stond en ik dacht: dat is lachen, dan ga ik ook rijden. Ik ben meteen wat teams gaan bellen, en ze wilden me in de auto."
Bleekemolen rijdt in hetzelfde materiaal als Verstappen, al kan zijn bolide qua motor wel iets afwijken. "We gaan wel zien wie er sneller is, ik denk hij", stelt Bleekemolen vast. "Ik hoop dat ik meer vermogen heb."

Top Headlines

Oudere Top Headlines