Ferrari-teambaas gewaarschuwd: "Hamilton kan je je baan kosten"
De Ferrari-overstap van Lewis Hamilton verloopt tot nu toe niet
succesvol. De Brit heeft moeite om het tempo van Charles Leclerc te
volgen en stond nog geen enkele keer op het podium in een Grand
Prix. Alleen de zege in de sprintrace in China was een schamel
lichtpuntje. Voormalig Formule 1-coureur Derek Daly waarschuwt Fred
Vasseur voor de gevolgen van het aantrekken van Hamilton. "De
overstap van Hamilton naar Ferrari zou uiteindelijk Vasseur zijn
baan kunnen kosten", vertelt Daly in een interview met
RacingNews365 . "Lewis was een van de meest getalenteerde coureurs
die de wereld ooit heeft gezien, maar ik denk dat zijn beste dagen
achter hem liggen. Fysiek gezien kun je op je veertigste simpelweg
niet dezelfde instincten en reflexen hebben als iemand van
twintig." Daly vindt het dan ook niet zo gek dat het wat minder
gaat. "Het is een feit van het leven en de menselijke natuur. Ik
denk niet dat Hamilton nog toegang heeft tot zijn gaven op het
niveau dat hij in het verleden had. Ferrari heeft een
marketingbeslissing genomen om Hamilton binnen te halen – een
briljante, maar geen competitieve." Engineering En de gevolgen voor
Ferrari zijn groot, denkt Daly. "Het team heeft eronder geleden. Ik
denk dat Hamilton eronder geleden heeft en ik zie het niet beter
worden. Ik zie geen succes voor Lewis bij Ferrari op het niveau dat
hij in het verleden had. Het beste wat kan gebeuren, is dat Lewis
dat zelf inziet en de beslissing neemt om door te gaan naar een
volgende stap in zijn carrière. Ferrari kan dan een coureur
binnenhalen die jong en agressief is, en die in de komende jaren
meer kan bijdragen dan Lewis." Daly wijst naar Sainz. "Toen Leclerc
naast Carlos Sainz reed, functioneerde het team op een hoger niveau
dan het in jaren had gedaan. Idealiter wil je dat elke coureur een
ander soort input levert aan de engineers. Ik geloof dat Leclerc
een reflexcoureur pur sang is. Briljant snel, rijdt de wielen onder
de auto vandaan, maar ik ben er niet van overtuigd dat zijn
feedback de engineers brengt waar ze moeten zijn." En dat had Sainz
juist wél. "Ik denk dat Sainz veel meer een 'engineer-leider' is
met zijn feedback, en toen die twee samen bij Ferrari zaten, had je
beide kanten gedekt. Leclerc was zó snel dat hij Sainz pushte, en
Sainz was zo goed in de ontwikkeling van de auto dat ze samen een
geweldig duo vormden. Ik denk niet dat Ferrari dat nog heeft. Ze
hebben nu twee reflexcoureurs: briljant getalenteerd en snel, maar
het team mist de waarde die Sainz de engineers bood om de auto
verder te ontwikkelen."
succesvol. De Brit heeft moeite om het tempo van Charles Leclerc te
volgen en stond nog geen enkele keer op het podium in een Grand
Prix. Alleen de zege in de sprintrace in China was een schamel
lichtpuntje. Voormalig Formule 1-coureur Derek Daly waarschuwt Fred
Vasseur voor de gevolgen van het aantrekken van Hamilton. "De
overstap van Hamilton naar Ferrari zou uiteindelijk Vasseur zijn
baan kunnen kosten", vertelt Daly in een interview met
RacingNews365 . "Lewis was een van de meest getalenteerde coureurs
die de wereld ooit heeft gezien, maar ik denk dat zijn beste dagen
achter hem liggen. Fysiek gezien kun je op je veertigste simpelweg
niet dezelfde instincten en reflexen hebben als iemand van
twintig." Daly vindt het dan ook niet zo gek dat het wat minder
gaat. "Het is een feit van het leven en de menselijke natuur. Ik
denk niet dat Hamilton nog toegang heeft tot zijn gaven op het
niveau dat hij in het verleden had. Ferrari heeft een
marketingbeslissing genomen om Hamilton binnen te halen – een
briljante, maar geen competitieve." Engineering En de gevolgen voor
Ferrari zijn groot, denkt Daly. "Het team heeft eronder geleden. Ik
denk dat Hamilton eronder geleden heeft en ik zie het niet beter
worden. Ik zie geen succes voor Lewis bij Ferrari op het niveau dat
hij in het verleden had. Het beste wat kan gebeuren, is dat Lewis
dat zelf inziet en de beslissing neemt om door te gaan naar een
volgende stap in zijn carrière. Ferrari kan dan een coureur
binnenhalen die jong en agressief is, en die in de komende jaren
meer kan bijdragen dan Lewis." Daly wijst naar Sainz. "Toen Leclerc
naast Carlos Sainz reed, functioneerde het team op een hoger niveau
dan het in jaren had gedaan. Idealiter wil je dat elke coureur een
ander soort input levert aan de engineers. Ik geloof dat Leclerc
een reflexcoureur pur sang is. Briljant snel, rijdt de wielen onder
de auto vandaan, maar ik ben er niet van overtuigd dat zijn
feedback de engineers brengt waar ze moeten zijn." En dat had Sainz
juist wél. "Ik denk dat Sainz veel meer een 'engineer-leider' is
met zijn feedback, en toen die twee samen bij Ferrari zaten, had je
beide kanten gedekt. Leclerc was zó snel dat hij Sainz pushte, en
Sainz was zo goed in de ontwikkeling van de auto dat ze samen een
geweldig duo vormden. Ik denk niet dat Ferrari dat nog heeft. Ze
hebben nu twee reflexcoureurs: briljant getalenteerd en snel, maar
het team mist de waarde die Sainz de engineers bood om de auto
verder te ontwikkelen."