Rosberg leed onder 'verschrikkelijke' spelletjes Wolff: "Russell geeft hem koekje van eigen deeg"
De situatie bij Mercedes is bekend. George Russell en Kimi
Antonelli azen nog op een contractverlenging voor 2026, al is dat
een kwestie van tijd. Max Verstappen werd een tijdje in verband
gebracht met een overstap naar de Zilverpijlen, maar uiteindelijk
kwam dat er niet van. Het gevolg was dat Toto Wolff bevestigde dat
Russell en Antonelli aanblijven, zonder dat de handtekeningen zijn
gezet. En dat blijft toch een saillant detail. Russell liet
Mercedes namelijk bewust wachten in de zomerstop, waarschijnlijk om
zo zijn onderhandelingspositie te versterken. Wolff liet immers
doorschemeren dat er in principe geen contracten van langer dan
twee jaar worden uitgedeeld. Nico Rosberg, de wereldkampioen van
2016, weet hoe het is om met Wolff te onderhandelen en ziet dat
Russell hem een koekje van eigen deeg geeft. "Het is
verschrikkelijk om met Toto te onderhandelen, want hij verdwijnt
gewoon van de aardbodem zodra je probeert betere voorwaarden te
krijgen", vertelt Rosberg in de Sky F1-podcast . "Hij laat je niet
eens met hem praten. Het is echt een ramp. Ik heb daar veel onder
geleden, maar nu draait George de rollen eigenlijk om bij Toto. Hij
geeft Toto een koekje van eigen deeg, want George schijnt niet
tevreden te zijn met een paar voorwaarden in het contract."
Sponsoren Rosberg wijst op Lando Norris. "Zijn voorwaarden zijn
logisch, want George is een Mercedes-junior. Hij zal dus zeker niet
op het salarisniveau van Norris zitten, daar is hij mijlenver van
verwijderd. En George vindt dat hij gelijk is aan Lando. George kan
ook absoluut op het niveau van Lando rijden en races en
kampioenschappen winnen, mits hij de juiste auto heeft. Natuurlijk
vindt hij het dan niet eerlijk dat hij zo ver onder het salaris van
Lando zit." En Rosberg ziet nog een factor. "Daarnaast zijn er nog
dingen zoals sponsordagen. Tegenwoordig hebben de teams zoveel
sponsoren die zoveel vragen en zoveel betalen, en de enige manier
waarop een team iets kan doen is natuurlijk door beperkte logo’s op
de auto te zetten. Daarom willen de sponsoren tijd met coureurs. Ze
willen dat hun klanten Russell kunnen ontmoeten, en dus worden de
coureurs enorm vaak ingezet." Volgens Rosberg is dat echt
vervelend. "Ik mag eigenlijk niet zeggen dat het pijnlijk is, want
iedereen die dit ziet denkt dan: houd je kop, je verdient zoveel
geld en hoeft alleen maar naar een sponsorevent te gaan, handen te
schudden en foto’s te maken. Toch is het echt zwaar, dus George
probeert het aantal dagen te verminderen. Dat aantal kan oplopen
tot wel zestig dagen per jaar, en sommige van die zestig dagen zijn
halve dagen, waardoor het er in de praktijk wel tachtig kunnen
zijn." Rosberg sluit af met een knipoog naar Max Verstappen. "Dat
is echt veel, terwijl we eigenlijk allemaal naar de Nordschleife
willen om GT3-races te rijden."
Antonelli azen nog op een contractverlenging voor 2026, al is dat
een kwestie van tijd. Max Verstappen werd een tijdje in verband
gebracht met een overstap naar de Zilverpijlen, maar uiteindelijk
kwam dat er niet van. Het gevolg was dat Toto Wolff bevestigde dat
Russell en Antonelli aanblijven, zonder dat de handtekeningen zijn
gezet. En dat blijft toch een saillant detail. Russell liet
Mercedes namelijk bewust wachten in de zomerstop, waarschijnlijk om
zo zijn onderhandelingspositie te versterken. Wolff liet immers
doorschemeren dat er in principe geen contracten van langer dan
twee jaar worden uitgedeeld. Nico Rosberg, de wereldkampioen van
2016, weet hoe het is om met Wolff te onderhandelen en ziet dat
Russell hem een koekje van eigen deeg geeft. "Het is
verschrikkelijk om met Toto te onderhandelen, want hij verdwijnt
gewoon van de aardbodem zodra je probeert betere voorwaarden te
krijgen", vertelt Rosberg in de Sky F1-podcast . "Hij laat je niet
eens met hem praten. Het is echt een ramp. Ik heb daar veel onder
geleden, maar nu draait George de rollen eigenlijk om bij Toto. Hij
geeft Toto een koekje van eigen deeg, want George schijnt niet
tevreden te zijn met een paar voorwaarden in het contract."
Sponsoren Rosberg wijst op Lando Norris. "Zijn voorwaarden zijn
logisch, want George is een Mercedes-junior. Hij zal dus zeker niet
op het salarisniveau van Norris zitten, daar is hij mijlenver van
verwijderd. En George vindt dat hij gelijk is aan Lando. George kan
ook absoluut op het niveau van Lando rijden en races en
kampioenschappen winnen, mits hij de juiste auto heeft. Natuurlijk
vindt hij het dan niet eerlijk dat hij zo ver onder het salaris van
Lando zit." En Rosberg ziet nog een factor. "Daarnaast zijn er nog
dingen zoals sponsordagen. Tegenwoordig hebben de teams zoveel
sponsoren die zoveel vragen en zoveel betalen, en de enige manier
waarop een team iets kan doen is natuurlijk door beperkte logo’s op
de auto te zetten. Daarom willen de sponsoren tijd met coureurs. Ze
willen dat hun klanten Russell kunnen ontmoeten, en dus worden de
coureurs enorm vaak ingezet." Volgens Rosberg is dat echt
vervelend. "Ik mag eigenlijk niet zeggen dat het pijnlijk is, want
iedereen die dit ziet denkt dan: houd je kop, je verdient zoveel
geld en hoeft alleen maar naar een sponsorevent te gaan, handen te
schudden en foto’s te maken. Toch is het echt zwaar, dus George
probeert het aantal dagen te verminderen. Dat aantal kan oplopen
tot wel zestig dagen per jaar, en sommige van die zestig dagen zijn
halve dagen, waardoor het er in de praktijk wel tachtig kunnen
zijn." Rosberg sluit af met een knipoog naar Max Verstappen. "Dat
is echt veel, terwijl we eigenlijk allemaal naar de Nordschleife
willen om GT3-races te rijden."