Red Bull haalde onderste steen boven in jacht op verbeteringen Verstappen

Red Bull Racing heeft volgens teambaas Laurent Mekies 'alles in
twijfel getrokken' om Max Verstappen dit seizoen opnieuw
competitief te maken, na de moeizame eerste helft met de RB21. De
problemen van de huidige wagen vinden hun oorsprong al in de
ontwikkelingsfase van de RB20, ondanks dat Verstappen daarmee vorig
jaar zijn vierde opeenvolgende wereldtitel wist te veroveren.
Hoewel de Nederlander zeven van de eerste tien races won, volgde
daarna een droogte van tien Grands Prix zonder overwinning – zijn
langste sinds 2020. Daardoor kwamen zijn titelaspiraties serieus
onder druk te staan door de opmars van Lando Norris. Uiteindelijk
hield Verstappen stand en ging hij er met de titel vandoor. Dit
seizoen leek het er even op dat Verstappen misschien tot het einde
van het jaar zou moeten wachten op een nieuwe overwinning. Na zijn
zege in Imola bleef een volgend succes uit, totdat Red Bull in
Monza eindelijk een doorbraak vond. Met een vernieuwde vloer kreeg
de auto de nodige balans en aerodynamische grip terug. Dat
vertaalde zich in een overtuigende zege: Verstappen won de Grand
Prix van Italië met een voorsprong van 19 seconden, de grootste
marge van dit seizoen. Technisch directeur Pierre Waché zegt dat de
nieuwe vloer betere prestaties oplevert dan verwacht. Het team
hoopt daardoor dat Verstappen ook in de resterende acht races weer
regelmatig om de zeges kan meedoen. Maandenlange inspanningen
Mekies benadrukte tegenover onder meer RacingNews365 hoe belangrijk
het doorzettingsvermogen van het team in Milton Keynes is geweest:
"Wanneer je niet de snelheid vindt die je zoekt, stel je alles ter
discussie. Dat is nu eenmaal de aard van de competitie. Het knappe
is dat het team dit op een open en constructieve manier heeft
gedaan. Ze hebben keihard gewerkt en nooit opgegeven. In Monza
zagen we eindelijk het resultaat van maandenlange inspanningen."
Opvallend genoeg reed alleen Verstappen in Monza met de nieuwe
vloer. Teamgenoot Yuki Tsunoda moest het doen met de oudere versie,
nadat hij zijn exemplaar tijdens het weekend had beschadigd. Hij
eindigde in Italië op een teleurstellende dertiende plaats, op
bijna een ronde van zijn teamgenoot. De verwachting is dat de
Japanner in Azerbeidzjan ook met de vloerupdate rijdt, zeker omdat
de extreem lange rechte stukken daar vragen om een set-up met
minder downforce.

Top Headlines

Oudere Top Headlines