FIA-topman spreekt Wolff tegen na boude claim over nieuwe F1-motor
Toto Wolff baarde recent opzien door te claimen dat de nieuwe
auto's voor 2026 de 400 kilometer per uur kunnen aantikken. Later
gaf hij er een knipoog bij, maar toch zorgde het voor veel
reacties. Ging de FIA ingrijpen? Is het überhaupt zo? Nikolas
Tombazis, de technische topman van de FIA, spreekt Wolff volop
tegen. "Ik kan je verzekeren dat er geen snelheden van 400 km/u
zullen zijn", vertelt Tombazis tegenover Planet F1 . "Ik denk dat
het meer een luchtige opmerking was, waarmee hij wilde zeggen dat,
met het vermogen van de auto's en de lage weerstand, je in theorie
– als je alles bij elkaar optelt – auto's zou kunnen hebben die zo
snel gaan." Volgens Tombazis is dat echter niet mogelijk. "Maar
door de manier waarop alle energiemanagementregels werken, is dat
fysiek en technisch niet mogelijk. Wij hebben als FIA behoorlijk
veel controle over de regels, en daar bovenop hebben we een sterk
middel om in te grijpen indien nodig, vooral om veiligheidsredenen.
We zouden kunnen ingrijpen als dat nodig was, maar we zijn vrij
zeker dat de regels zulke snelheden niet toestaan." Wolff ging dus
uitsluitend in op de ideale wereld die niet bestaat. "Het is het
prestatiebereik van de auto; zonder enige regels omtrent management
zou zo'n snelheid misschien mogelijk zijn." Variatie Tombazis
beaamt ook dat de performance van verschillende teams zal variëren
in 2026. "Onvermijdelijk zal een nieuwe set reglementen
aanvankelijk voor een grotere spreiding zorgen. Dat is nu eenmaal
onderdeel van het spel. Het zal aanvankelijk ook voor meer
variabele prestaties zorgen, wat betekent dat er ups en downs
zullen zijn, terwijl mensen de nieuwe regels leren kennen." De FIA
weet alleen niet hoe het ervoor staat. "De FIA heeft geen toegang
tot het vermogen of de neerwaartse kracht in de windtunnel, of de
exacte prestaties die ze nastreven. Dat weten wij niet. Het is ook
geen onderdeel van de regels dat wij toegang hebben tot deze data,
om voor de hand liggende redenen. Daarom is het nog steeds
grotendeels speculatie wie het goed doet en wie niet." "Er zijn ook
enkele nieuwkomers. Zij hebben een flink wat werk voor de boeg en
zij zullen logischerwijs een steile leercurve hebben. Het zal
natuurlijk voor iedereen een steile leercurve zijn vanwege de
nieuwe regels, maar voor hen geldt dat dubbel", sluit Tombazis af.
auto's voor 2026 de 400 kilometer per uur kunnen aantikken. Later
gaf hij er een knipoog bij, maar toch zorgde het voor veel
reacties. Ging de FIA ingrijpen? Is het überhaupt zo? Nikolas
Tombazis, de technische topman van de FIA, spreekt Wolff volop
tegen. "Ik kan je verzekeren dat er geen snelheden van 400 km/u
zullen zijn", vertelt Tombazis tegenover Planet F1 . "Ik denk dat
het meer een luchtige opmerking was, waarmee hij wilde zeggen dat,
met het vermogen van de auto's en de lage weerstand, je in theorie
– als je alles bij elkaar optelt – auto's zou kunnen hebben die zo
snel gaan." Volgens Tombazis is dat echter niet mogelijk. "Maar
door de manier waarop alle energiemanagementregels werken, is dat
fysiek en technisch niet mogelijk. Wij hebben als FIA behoorlijk
veel controle over de regels, en daar bovenop hebben we een sterk
middel om in te grijpen indien nodig, vooral om veiligheidsredenen.
We zouden kunnen ingrijpen als dat nodig was, maar we zijn vrij
zeker dat de regels zulke snelheden niet toestaan." Wolff ging dus
uitsluitend in op de ideale wereld die niet bestaat. "Het is het
prestatiebereik van de auto; zonder enige regels omtrent management
zou zo'n snelheid misschien mogelijk zijn." Variatie Tombazis
beaamt ook dat de performance van verschillende teams zal variëren
in 2026. "Onvermijdelijk zal een nieuwe set reglementen
aanvankelijk voor een grotere spreiding zorgen. Dat is nu eenmaal
onderdeel van het spel. Het zal aanvankelijk ook voor meer
variabele prestaties zorgen, wat betekent dat er ups en downs
zullen zijn, terwijl mensen de nieuwe regels leren kennen." De FIA
weet alleen niet hoe het ervoor staat. "De FIA heeft geen toegang
tot het vermogen of de neerwaartse kracht in de windtunnel, of de
exacte prestaties die ze nastreven. Dat weten wij niet. Het is ook
geen onderdeel van de regels dat wij toegang hebben tot deze data,
om voor de hand liggende redenen. Daarom is het nog steeds
grotendeels speculatie wie het goed doet en wie niet." "Er zijn ook
enkele nieuwkomers. Zij hebben een flink wat werk voor de boeg en
zij zullen logischerwijs een steile leercurve hebben. Het zal
natuurlijk voor iedereen een steile leercurve zijn vanwege de
nieuwe regels, maar voor hen geldt dat dubbel", sluit Tombazis af.