Waarom Toto Wolff bijna opstapte als Mercedes-teambaas

Maar die indrukwekkende staat van dienst had bijna een abrupt einde
gekend in 2020. "In 2020 wilde ik echt stoppen", zo wordt Toto
Wolff geciteerd door Motorsport -Total. Een opvallende bekentenis,
vooral omdat hij vijf jaar geleden soortgelijke mediaberichten nog
krachtig had ontkend en als fabeltjes had weggewuifd. Het
coronajaar zette de hele wereld op zijn kop. Ook de Formule 1 lag
maandenlang stil, wat alle betrokkenen veel tijd gaf om na te
denken. Voor Wolff werd het een periode van ernstige zelfreflectie
over zijn toekomst in de sport. Zijn oorspronkelijke plan was om op
zijn vijftigste te stoppen met racen. "Mijn plan was dat ik met 50
niet meer met raceauto's zou spelen, omdat je dan volwassen bent",
legt hij uit. Maar de combinatie van het racen en het zakelijke
aspect bleek te verleidelijk. Uiteindelijk bereikte de
Mercedes-baas echter een belangrijk keerpunt. "Op een gegeven
moment zei ik tegen mezelf: dit is mijn ding, ik ga hier mee door.
En ik vergeet alles wat ik ervoor deed", verklaart hij zijn
ommezwaai. "Die beslissing nam ik in 2020." Meer ruimte voor
anderen binnen het team Tegenwoordig geeft Wolff steeds meer
verantwoordelijkheden door aan andere teamleden.
Communicatiedirecteur Bradley Lord neemt bijvoorbeeld steeds vaker
zijn plaats in bij interviews en vertegenwoordigt het team in
verschillende commissies. "Bradley neem ik steeds vaker mee. Hij
ontlast me al behoorlijk", aldus Wolff. Toekomstige veranderingen
in de teamstructuur sluit hij niet uit. Hij wijst naar het
McLaren-model, waar Andrea Stella technisch directeur is met het
stempel van teambaas, terwijl Zak Brown zich CEO noemt. "Bij ons
zal de structuur in de toekomst vergelijkbaar zijn", voorspelt
Wolff, die voorlopig gewoon van plan is door te gaan als teambaas
van de Duitse renstal.

Top Headlines

Oudere Top Headlines