Waar Verstappen en Red Bull McLaren nog kunnen uitdagen
De GP van Italië op Monza was in feite een verrassing, aangezien de
dominantie van McLaren, die slechts een week eerder in Zandvoort
duidelijk was, werd doorbroken door de poleposition en vervolgens
de overwinning van Max Verstappen. Aan de vooravond van de race in
Monza was het ondenkbaar dat dit zou gebeuren, vooral gezien de
algemene prestaties van de RB21. Het was een auto die voor Monza
was uitgerust met de nieuwe vloer, die alleen beschikbaar was voor
Verstappen. De GP van Azerbeidzjan, die dit weekend op het
programma staat, zou opnieuw een situatie kunnen laten zien zoals
in Monza, waarbij McLaren minder competitief is dan op andere
circuits. En dat terwijl de RB21 opnieuw zijn voordeel zou kunnen
doen met zijn aerodynamische efficiëntie, die wordt versterkt
dankzij de nieuwe vloer. Volgens teambaas Laurent Mekies zou dit
onderdeel nu ook beschikbaar moeten zijn voor Yuki Tsunoda, wat de
kansen van het team op een flinke hoeveelheid punten vergroot. Het
Baku City Circuit is een circuit dat wordt gekenmerkt door het
extreem lange rechte stuk van startfinish, waardoor een
low-downforce setup de voorkeur geniet, ondanks het deel van het
circuit dat door de oude stad loopt. Veel teams neigen er daarom
naar om een aerodynamische configuratie te gebruiken die in feite
die van Monza nabootst, met enkele verschillen qua breedte van de
vleugelelementen, of afwijkende keuzes met betrekking tot de
rijhoogte. Waar kan Red Bull McLaren uitdagen? In Monza werd
duidelijk dat de aanpassingen aan de Red Bull RB21 als definitief
beschouwd moeten worden voor de rest van het seizoen, met slechts
lichte aanpassingen om de auto aan te passen aan de specifieke
kenmerken van de verschillende circuits. Als we de races analyseren
van nu tot en met Abu Dhabi, lijkt het duidelijk dat circuits zoals
Baku, Mexico-Stad, Qatar en vooral Las Vegas, opnieuw een sterke
RB21 kunnen laten zien. Daar kan gebruik worden gemaakt van haar
scherpste wapen: efficiëntie. En dit zonder dat de zwakke punten
van de auto - namelijk een beperkte wendbaarheid in technische
secties en een onnauwkeurig balans bij richtingsveranderingen -
worden blootgelegd. Daarentegen is het even duidelijk dat McLaren
zijn maximale prestaties zal kunnen tonen op circuits als
Singapore, Austin, Interlagos en Abu Dhabi. We moeten benadrukken
dat we de recente prestatieverbetering van de RB21 laat komt en
niet voldoende is om het verloop van het constructeurskampioenschap
nog te keren, maar het kan wél een doorslaggevende rol spelen in de
strijd om de wereldtitel bij de coureurs tussen Oscar Piastri en
Lando Norris. Verstappen zou in beide richtingen een bepalende rol
kunnen spelen, afhankelijk van de posities van de twee
McLaren-coureurs, waardoor het slot van het seizoen minder
voorspelbaar wordt. Het is ook belangrijk om in gedachten te houden
dat mechanische betrouwbaarheid een niet te onderschatten factor
zal zijn. Zoals we bij Norris in Zandvoort zagen, kan dit cruciaal
zijn voor beide rijders, zeker met het oog op het wisselen van
motoronderdelen.
dominantie van McLaren, die slechts een week eerder in Zandvoort
duidelijk was, werd doorbroken door de poleposition en vervolgens
de overwinning van Max Verstappen. Aan de vooravond van de race in
Monza was het ondenkbaar dat dit zou gebeuren, vooral gezien de
algemene prestaties van de RB21. Het was een auto die voor Monza
was uitgerust met de nieuwe vloer, die alleen beschikbaar was voor
Verstappen. De GP van Azerbeidzjan, die dit weekend op het
programma staat, zou opnieuw een situatie kunnen laten zien zoals
in Monza, waarbij McLaren minder competitief is dan op andere
circuits. En dat terwijl de RB21 opnieuw zijn voordeel zou kunnen
doen met zijn aerodynamische efficiëntie, die wordt versterkt
dankzij de nieuwe vloer. Volgens teambaas Laurent Mekies zou dit
onderdeel nu ook beschikbaar moeten zijn voor Yuki Tsunoda, wat de
kansen van het team op een flinke hoeveelheid punten vergroot. Het
Baku City Circuit is een circuit dat wordt gekenmerkt door het
extreem lange rechte stuk van startfinish, waardoor een
low-downforce setup de voorkeur geniet, ondanks het deel van het
circuit dat door de oude stad loopt. Veel teams neigen er daarom
naar om een aerodynamische configuratie te gebruiken die in feite
die van Monza nabootst, met enkele verschillen qua breedte van de
vleugelelementen, of afwijkende keuzes met betrekking tot de
rijhoogte. Waar kan Red Bull McLaren uitdagen? In Monza werd
duidelijk dat de aanpassingen aan de Red Bull RB21 als definitief
beschouwd moeten worden voor de rest van het seizoen, met slechts
lichte aanpassingen om de auto aan te passen aan de specifieke
kenmerken van de verschillende circuits. Als we de races analyseren
van nu tot en met Abu Dhabi, lijkt het duidelijk dat circuits zoals
Baku, Mexico-Stad, Qatar en vooral Las Vegas, opnieuw een sterke
RB21 kunnen laten zien. Daar kan gebruik worden gemaakt van haar
scherpste wapen: efficiëntie. En dit zonder dat de zwakke punten
van de auto - namelijk een beperkte wendbaarheid in technische
secties en een onnauwkeurig balans bij richtingsveranderingen -
worden blootgelegd. Daarentegen is het even duidelijk dat McLaren
zijn maximale prestaties zal kunnen tonen op circuits als
Singapore, Austin, Interlagos en Abu Dhabi. We moeten benadrukken
dat we de recente prestatieverbetering van de RB21 laat komt en
niet voldoende is om het verloop van het constructeurskampioenschap
nog te keren, maar het kan wél een doorslaggevende rol spelen in de
strijd om de wereldtitel bij de coureurs tussen Oscar Piastri en
Lando Norris. Verstappen zou in beide richtingen een bepalende rol
kunnen spelen, afhankelijk van de posities van de twee
McLaren-coureurs, waardoor het slot van het seizoen minder
voorspelbaar wordt. Het is ook belangrijk om in gedachten te houden
dat mechanische betrouwbaarheid een niet te onderschatten factor
zal zijn. Zoals we bij Norris in Zandvoort zagen, kan dit cruciaal
zijn voor beide rijders, zeker met het oog op het wisselen van
motoronderdelen.