Hezemans: "Dan is Verstappen nog niet verloren in Baku"
In de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365 wordt de
volgende stelling op tafel gelegd: 'Max Verstappen heeft een
serieuze kans op de zege in Baku'. Autocoureur Mike Hezemans en
Ruud Dimmers delen hun mening. "Max is hier niet zoals dat hij in
Japan is. Sergio Perez zat er hier een paar keer voor. Vorig jaar
reed hij er volgens mij ook voor, totdat hij met Carlos Sainz
crashte", aldus Hezemans, waarna Dimmers aan zijn verhaal begint.
"Ik ben het wel met je eens. Het is volgens mij niet per definitie
het favoriete circuit van Max. En Max heeft er maar één keer
gewonnen", waarna Hezemans weer even inbreekt. "Ja, maar hij had
natuurlijk één keer een klapband, weet je nog?" Dimmers: "Ja, dat
klopt. Maar Max heeft er circuits bij waar hij al vijf keer heeft
gewonnen, zoals in Oostenrijk. En hier is het dus maar één keer.
Het is dus niet overwegend een Max Verstappen-circuitje, maar je
verwacht gewoon dat hij meedoet." Maar welke auto past het beste
bij het Baku City Circuit? Dimmers: "McLaren is overal favoriet."
Hezemans is het daarmee eens: "Op dit moment gewoon de McLaren.
Maar er zijn twee verschillende dingen: praten we over de
kwalificatie of over de race? In race is het in principe die
McLaren, alhoewel. Het was in Monza natuurlijk best wel apart dat
Max zo dominant was. Dus wat dat betreft weet ik het nou ook niet."
Dimmers: "Het is alleen de vraag of ze het voor elkaar krijgen.
Monza is wel een ander type baantje." Dan laat Hezemans weer van
zich horen. "Compleet anders. En er zijn bijna geen kerbstones meer
in Monza. Ze hebben alles vlak gemaakt, dat scheelt gewoon heel
veel", waarna het woord weer aan Dimmers is. "Je moet hier ook het
vertrouwen hebben dat je dicht langs de muur kan. Je moet die
tractie hebben, en je moet een stabiele auto hebben, want anders
jank je wel de muur in. In de basis is de McLaren gewoon overal de
beste auto. In de kwalificatie zie ik een Charles Leclerc echt op
de een of andere manier weer iets doen. Hij gaat ook all-in . Wat
heeft hij nou te verliezen? Als hij hem plat rijdt, jammer dan."
Dan deelt Hezemans zijn verwachting rond Verstappen. "Als Max het
momentum een beetje mee kan nemen met de auto wat hij had in Monza,
dan is hij natuurlijk ook nog niet verloren." Dimmers: "Daar ben ik
benieuwd naar, want er wordt heel veel gezegd dat het lek boven is
en dat Red Bull terug is. Ik denk: 'Laten we dat een paar Grands
Prix op rij zien'." "Die McLaren-dominantie is niet in één keer
weg, maar het zou wel fijn zijn als Max gewoon iedere keer weer
steady meedoet voor het podium. Dat hebben we ook een tijd gemist.
En dat hij in theorie niet op 20 seconden achterstand zit. Als
McLaren gas gaf, en dat zag je bijvoorbeeld op Zandvoort, dan was
niemand überhaupt in staat om in de buurt te komen. Die kunnen het
tempo helemaal bepalen." "Voor Max is het best wel uitdagend. Op
bijvoorbeeld Jeddah gaat hij als de brandweer, maar dat is een heel
ander circuit, met een mooie flow met de hogesnelheidsbochten. Dit
zijn meer lange halen, met die hoeken van 90 graden erin", zo sluit
Dimmers af. Beluister hieronder de hele podcast!
volgende stelling op tafel gelegd: 'Max Verstappen heeft een
serieuze kans op de zege in Baku'. Autocoureur Mike Hezemans en
Ruud Dimmers delen hun mening. "Max is hier niet zoals dat hij in
Japan is. Sergio Perez zat er hier een paar keer voor. Vorig jaar
reed hij er volgens mij ook voor, totdat hij met Carlos Sainz
crashte", aldus Hezemans, waarna Dimmers aan zijn verhaal begint.
"Ik ben het wel met je eens. Het is volgens mij niet per definitie
het favoriete circuit van Max. En Max heeft er maar één keer
gewonnen", waarna Hezemans weer even inbreekt. "Ja, maar hij had
natuurlijk één keer een klapband, weet je nog?" Dimmers: "Ja, dat
klopt. Maar Max heeft er circuits bij waar hij al vijf keer heeft
gewonnen, zoals in Oostenrijk. En hier is het dus maar één keer.
Het is dus niet overwegend een Max Verstappen-circuitje, maar je
verwacht gewoon dat hij meedoet." Maar welke auto past het beste
bij het Baku City Circuit? Dimmers: "McLaren is overal favoriet."
Hezemans is het daarmee eens: "Op dit moment gewoon de McLaren.
Maar er zijn twee verschillende dingen: praten we over de
kwalificatie of over de race? In race is het in principe die
McLaren, alhoewel. Het was in Monza natuurlijk best wel apart dat
Max zo dominant was. Dus wat dat betreft weet ik het nou ook niet."
Dimmers: "Het is alleen de vraag of ze het voor elkaar krijgen.
Monza is wel een ander type baantje." Dan laat Hezemans weer van
zich horen. "Compleet anders. En er zijn bijna geen kerbstones meer
in Monza. Ze hebben alles vlak gemaakt, dat scheelt gewoon heel
veel", waarna het woord weer aan Dimmers is. "Je moet hier ook het
vertrouwen hebben dat je dicht langs de muur kan. Je moet die
tractie hebben, en je moet een stabiele auto hebben, want anders
jank je wel de muur in. In de basis is de McLaren gewoon overal de
beste auto. In de kwalificatie zie ik een Charles Leclerc echt op
de een of andere manier weer iets doen. Hij gaat ook all-in . Wat
heeft hij nou te verliezen? Als hij hem plat rijdt, jammer dan."
Dan deelt Hezemans zijn verwachting rond Verstappen. "Als Max het
momentum een beetje mee kan nemen met de auto wat hij had in Monza,
dan is hij natuurlijk ook nog niet verloren." Dimmers: "Daar ben ik
benieuwd naar, want er wordt heel veel gezegd dat het lek boven is
en dat Red Bull terug is. Ik denk: 'Laten we dat een paar Grands
Prix op rij zien'." "Die McLaren-dominantie is niet in één keer
weg, maar het zou wel fijn zijn als Max gewoon iedere keer weer
steady meedoet voor het podium. Dat hebben we ook een tijd gemist.
En dat hij in theorie niet op 20 seconden achterstand zit. Als
McLaren gas gaf, en dat zag je bijvoorbeeld op Zandvoort, dan was
niemand überhaupt in staat om in de buurt te komen. Die kunnen het
tempo helemaal bepalen." "Voor Max is het best wel uitdagend. Op
bijvoorbeeld Jeddah gaat hij als de brandweer, maar dat is een heel
ander circuit, met een mooie flow met de hogesnelheidsbochten. Dit
zijn meer lange halen, met die hoeken van 90 graden erin", zo sluit
Dimmers af. Beluister hieronder de hele podcast!