Hoofdmonteur Verstappen komt superlatieven tekort: "Max was fenomenaal!"
Max Verstappen en Red Bull hopen in Azerbeidzjan natuurlijk weer om
de zege te kunnen strijden. De Grand Prix van Italië bleek een
fijne boost, omdat Verstappen verrassend genoeg domineerde en 19
seconden voor Lando Norris over de streep kwam. Matt Caller, de
hoofdmonteur van Verstappen, blikt in de podcast The Inside Track
nog een keer terug op het geslaagde weekend. "Het was gewoon een
fijn moment", vertelt Caller. "Het is al een tijdje geleden dat we
nog eens wonnen. Ik ben zelfs vergeten wanneer Max voor het laatst
op pole stond. Misschien Miami? Nu hadden we vanaf het begin van
het weekend het gevoel dat we een kans maakten. Wellicht zagen de
engineers dat iets anders, maar in de garage merkte je het meteen."
Waar kwam dat gevoel vandaan? "Dat heeft te maken met lichaamstaal,
de feedback van Max, het runplan en wat je in sessies doet. Alles
samen zorgde voor het gevoel van vroeger: net wat meer gemak, net
wat meer vertrouwen in de beslissingen die we namen. En Max leek
zeker ook wat comfortabeler in de auto en pushte hem tot de limiet,
precies waar dat nodig was." Feedback Caller kreeg op Monza al een
goed gevoel. "Wij spelen meer een rol op de achtergrond als het
gaat om feedback geven of beslissingen nemen. Maar je kan wel een
gevoel krijgen. De laatste weken moesten we, zoals Max ook zei,
behoorlijk veel proberen met de afstelling. Een beetje schieten in
het wilde weg om snelheid of vertrouwen te vinden. In Italië voelde
het echter alsof de keuzes die we direct maakten ons meteen in een
goede window brachten." Toch doet Caller nog niet mee aan de
polonaise. "Dat kan natuurlijk baanspecifiek zijn. We hebben dit
jaar bij veel teams gezien dat je het ene weekend razendsnel kunt
zijn, en het weekend erna ineens middenmoot staat. Daar zit soms
geen logica in. Maar dit keer zaten we er vanaf het begin gewoon
goed bij, en konden we onze sterke punten benutten: stap voor stap
verbeteren en slimme beslissingen nemen." Caller wijst ook naar de
fabriek. "Het team in de fabriek deed ook geweldig werk door op
vrijdagavond met simulaties aan de slag te gaan. Daardoor wisten we
dat we zaterdag waarschijnlijk weer een stap voorwaarts konden
zetten. Soms werkt dat niet, soms wel, maar over het algemeen,
wanneer wij iets nieuws naar de auto brengen, levert het ons extra
snelheid op. En dit weekend was dat precies het geval: een bijna
perfect uitgevoerd weekend, waarin iedereen steeds weer iets wist
toe te voegen." Tot slot komt Caller superlatieven tekort voor
Verstappen. "En dan Max weer... Hij is fenomenaal in zijn feedback
en ook in hoe goed hij weet hoe hij de auto moet aanvoelen. Maar
hij denkt ook verder vooruit: wil ik een auto voor de kwalificatie
of de race? Dat onderscheid is belangrijk, want op sommige circuits
moet je vol voor de kwalificatie gaan, terwijl je op andere banen
juist een sterke raceauto nodig hebt. Dit weekend wist hij beide te
combineren. De keuzes en de input die hij gaf, maakten uiteindelijk
het verschil."
de zege te kunnen strijden. De Grand Prix van Italië bleek een
fijne boost, omdat Verstappen verrassend genoeg domineerde en 19
seconden voor Lando Norris over de streep kwam. Matt Caller, de
hoofdmonteur van Verstappen, blikt in de podcast The Inside Track
nog een keer terug op het geslaagde weekend. "Het was gewoon een
fijn moment", vertelt Caller. "Het is al een tijdje geleden dat we
nog eens wonnen. Ik ben zelfs vergeten wanneer Max voor het laatst
op pole stond. Misschien Miami? Nu hadden we vanaf het begin van
het weekend het gevoel dat we een kans maakten. Wellicht zagen de
engineers dat iets anders, maar in de garage merkte je het meteen."
Waar kwam dat gevoel vandaan? "Dat heeft te maken met lichaamstaal,
de feedback van Max, het runplan en wat je in sessies doet. Alles
samen zorgde voor het gevoel van vroeger: net wat meer gemak, net
wat meer vertrouwen in de beslissingen die we namen. En Max leek
zeker ook wat comfortabeler in de auto en pushte hem tot de limiet,
precies waar dat nodig was." Feedback Caller kreeg op Monza al een
goed gevoel. "Wij spelen meer een rol op de achtergrond als het
gaat om feedback geven of beslissingen nemen. Maar je kan wel een
gevoel krijgen. De laatste weken moesten we, zoals Max ook zei,
behoorlijk veel proberen met de afstelling. Een beetje schieten in
het wilde weg om snelheid of vertrouwen te vinden. In Italië voelde
het echter alsof de keuzes die we direct maakten ons meteen in een
goede window brachten." Toch doet Caller nog niet mee aan de
polonaise. "Dat kan natuurlijk baanspecifiek zijn. We hebben dit
jaar bij veel teams gezien dat je het ene weekend razendsnel kunt
zijn, en het weekend erna ineens middenmoot staat. Daar zit soms
geen logica in. Maar dit keer zaten we er vanaf het begin gewoon
goed bij, en konden we onze sterke punten benutten: stap voor stap
verbeteren en slimme beslissingen nemen." Caller wijst ook naar de
fabriek. "Het team in de fabriek deed ook geweldig werk door op
vrijdagavond met simulaties aan de slag te gaan. Daardoor wisten we
dat we zaterdag waarschijnlijk weer een stap voorwaarts konden
zetten. Soms werkt dat niet, soms wel, maar over het algemeen,
wanneer wij iets nieuws naar de auto brengen, levert het ons extra
snelheid op. En dit weekend was dat precies het geval: een bijna
perfect uitgevoerd weekend, waarin iedereen steeds weer iets wist
toe te voegen." Tot slot komt Caller superlatieven tekort voor
Verstappen. "En dan Max weer... Hij is fenomenaal in zijn feedback
en ook in hoe goed hij weet hoe hij de auto moet aanvoelen. Maar
hij denkt ook verder vooruit: wil ik een auto voor de kwalificatie
of de race? Dat onderscheid is belangrijk, want op sommige circuits
moet je vol voor de kwalificatie gaan, terwijl je op andere banen
juist een sterke raceauto nodig hebt. Dit weekend wist hij beide te
combineren. De keuzes en de input die hij gaf, maakten uiteindelijk
het verschil."