Formule 1 overweegt verdubbeling sprintraces en omgekeerde startopstelling

De Formule 1 overweegt het aantal sprintraces te verdubbelen. Mogelijk wordt dan ook gebruikgemaakt van een omgekeerde startopstelling, melden bronnen aan de NOS.
Het zijn plannen die niet bij iedereen op goedkeuring kunnen rekenen. Zo liet viervoudig wereldkampioen Max Verstappen recent nog weten dat hij niks ziet in aanpassingen van het traditionele format. Zo vindt hij het huidige aantal van zes sprintraces per seizoen meer dan voldoende. En van een omgekeerde startopstelling, waarbij de uitslag van een kwalificatie omgedraaid wordt, wil hij ook niks weten. Laatstgenoemde wijziging zou meer inhaalacties en dus meer spektakel moeten opleveren.
Recent liet Stefano Domenicali, CEO van de Formule 1, weten dat hij overweegt te sleutelen aan het traditionele format om de nieuwe fans te bedienen. Naast het verhogen van het aantal sprintraces en een omgekeerde startopstelling opperde de Italiaan ook om de races van zondag korter te maken. Zo wil hij de nieuwe generatie fans bedienen.
De komende maanden gaat de Formule 1-top met de internationale autosportbond FIA, teams en rijders in gesprek over de voorgestelde wijzigingen.
Discussie sprintraces
De discussie over sprintraces woedt al sinds het ontstaan ervan in 2021. Dat jaar werd het format geïntroduceerd in drie raceweekenden. Twee jaar later werd het aantal al verdubbeld naar zes races. De top van de Formule 1 kijkt nu dus of het mogelijk is om nog meer sprintraces toe te voegen aan de kalender, er wordt gesproken over een verdubbeling naar twaalf races.
De Formule 1 maakte vanochtend samen met de FIA het sprintprogramma voor volgend jaar bekend. Zoals eerder al werd gemeld zal er onder meer voor het eerst een sprintrace verreden worden in Zandvoort, tijdens de (voorlopig) laatste editie van de Nederlandse Grand Prix. Ook in Shanghai, Miami, Montreal, Silverstone en Singapore vindt een sprintrace plaats in 2026.
Het zijn plannen die niet bij iedereen op goedkeuring kunnen rekenen. Zo liet viervoudig wereldkampioen Max Verstappen recent nog weten dat hij niks ziet in aanpassingen van het traditionele format. Zo vindt hij het huidige aantal van zes sprintraces per seizoen meer dan voldoende. En van een omgekeerde startopstelling, waarbij de uitslag van een kwalificatie omgedraaid wordt, wil hij ook niks weten. Laatstgenoemde wijziging zou meer inhaalacties en dus meer spektakel moeten opleveren.
Recent liet Stefano Domenicali, CEO van de Formule 1, weten dat hij overweegt te sleutelen aan het traditionele format om de nieuwe fans te bedienen. Naast het verhogen van het aantal sprintraces en een omgekeerde startopstelling opperde de Italiaan ook om de races van zondag korter te maken. Zo wil hij de nieuwe generatie fans bedienen.
De komende maanden gaat de Formule 1-top met de internationale autosportbond FIA, teams en rijders in gesprek over de voorgestelde wijzigingen.
Discussie sprintraces
De discussie over sprintraces woedt al sinds het ontstaan ervan in 2021. Dat jaar werd het format geïntroduceerd in drie raceweekenden. Twee jaar later werd het aantal al verdubbeld naar zes races. De top van de Formule 1 kijkt nu dus of het mogelijk is om nog meer sprintraces toe te voegen aan de kalender, er wordt gesproken over een verdubbeling naar twaalf races.
De Formule 1 maakte vanochtend samen met de FIA het sprintprogramma voor volgend jaar bekend. Zoals eerder al werd gemeld zal er onder meer voor het eerst een sprintrace verreden worden in Zandvoort, tijdens de (voorlopig) laatste editie van de Nederlandse Grand Prix. Ook in Shanghai, Miami, Montreal, Silverstone en Singapore vindt een sprintrace plaats in 2026.