Instructeur Nordschleife looft Verstappen: "Dat was haast ongemakkelijk voor mij!"
De Formule 1-coureurs konden genieten van een weekend rust
voorafgaand aan de race in Baku, maar Max Verstappen kon het racen
toch niet helemaal loslaten. Hij maakte gretig gebruik van die
vrije tijd door in dat weekend zijn A-licentie te halen op de
Nordschleife. Daar ging echter een cursus aan vooraf, inclusief
theorie-examen en de nodige verkenningsronden. Het Duitse circuit
is immers iets andere koek dan de banen waar de Formule 1-coureurs
deze dagen hun races afwerken, dus was de nodige voorbereiding wel
op zijn plaats. Maar hoe pak je zoiets aan als je weet dat het om
een viervoudig Formule 1-kampioen gaat? Dat was ook de vraag die
instructeur Andreas Gülden zichzelf stelde. Hij maakt immers ook
niet elke dag mee dat iemand van kaliber Verstappen bij hem
aanschuift voor een cursus. In de Backstage Boxengasse-podcast legt
hij dan ook uit dat hij zelf wel even nodig had om te wennen aan
het idee. "Max moest natuurlijk zijn licentie behalen, voor de
Nordschleife. Ik heb hem daarin onder mijn hoede genomen, als het
ware. Maar aan het begin was het voor mij haast ongemakkelijk om
een viervoudig wereldkampioen op sleeptouw te nemen!", zo biecht
Gülden eerlijk op. Toch bleek dat uiteindelijk helemaal niet nodig
te zijn. "Max was uiterst professioneel, en uiteindelijk hebben we
alles ook wel een beetje op hem afgestemd. Hem iets uitleggen over
de ideale lijn... Dat zou een grap zijn! Dat hebben we natuurlijk
niet gedaan. Maar er waren zeker wel onderwerpen waarvan ik wist
dat ze hem zouden interesseren." Oprechte interesse Er waren
immers een aantal zaken die Verstappen niet helemaal bekend waren,
en in dat opzicht kwamen de instructies van Gülden wel van pas. De
instructeur geeft een voorbeeld. "We hadden het bijvoorbeeld over
verschillende soorten wegdek, waar het asfalt anders is. Dat maakt
bij droog weer misschien niet zo'n groot verschil, maar als het nat
is dan weer wel." "Iedereen die de Nordschleife kent, weet dat het
sowieso al een enorme uitdaging is. Maar om dan ook nog eens op een
nat wegdek tot het uiterste te gaan... Dan ziet de wereld er ineens
heel anders uit. Dat kan je in iRacing of in een simulator niet
nabootsen of trainen, ongeacht hoe goed die simulaties zijn. Dat
krijg je in de software gewoon nog niet voor elkaar." Uiteindelijk
was het voor alle betrokken partijen een prettige ervaring, zo
stelt Gülden. "We hebben het theoriedeel op de baan afgewerkt,
zodat we hem ook konden laten zien waar hij heen moest en welk type
asfalt het makkelijkst is om overheen te rijden." "We hebben hem
nog een paar tips gegeven, over de delen van de baan waar bij
hevige regenval de eerste plassen ontstaan. Dat was kort en bondig,
maar Max was oprecht heel geïnteresseerd. Daarna hebben we nog een
klassieke grip-test gedaan. Maar het was erg prettig werken met
hem."
voorafgaand aan de race in Baku, maar Max Verstappen kon het racen
toch niet helemaal loslaten. Hij maakte gretig gebruik van die
vrije tijd door in dat weekend zijn A-licentie te halen op de
Nordschleife. Daar ging echter een cursus aan vooraf, inclusief
theorie-examen en de nodige verkenningsronden. Het Duitse circuit
is immers iets andere koek dan de banen waar de Formule 1-coureurs
deze dagen hun races afwerken, dus was de nodige voorbereiding wel
op zijn plaats. Maar hoe pak je zoiets aan als je weet dat het om
een viervoudig Formule 1-kampioen gaat? Dat was ook de vraag die
instructeur Andreas Gülden zichzelf stelde. Hij maakt immers ook
niet elke dag mee dat iemand van kaliber Verstappen bij hem
aanschuift voor een cursus. In de Backstage Boxengasse-podcast legt
hij dan ook uit dat hij zelf wel even nodig had om te wennen aan
het idee. "Max moest natuurlijk zijn licentie behalen, voor de
Nordschleife. Ik heb hem daarin onder mijn hoede genomen, als het
ware. Maar aan het begin was het voor mij haast ongemakkelijk om
een viervoudig wereldkampioen op sleeptouw te nemen!", zo biecht
Gülden eerlijk op. Toch bleek dat uiteindelijk helemaal niet nodig
te zijn. "Max was uiterst professioneel, en uiteindelijk hebben we
alles ook wel een beetje op hem afgestemd. Hem iets uitleggen over
de ideale lijn... Dat zou een grap zijn! Dat hebben we natuurlijk
niet gedaan. Maar er waren zeker wel onderwerpen waarvan ik wist
dat ze hem zouden interesseren." Oprechte interesse Er waren
immers een aantal zaken die Verstappen niet helemaal bekend waren,
en in dat opzicht kwamen de instructies van Gülden wel van pas. De
instructeur geeft een voorbeeld. "We hadden het bijvoorbeeld over
verschillende soorten wegdek, waar het asfalt anders is. Dat maakt
bij droog weer misschien niet zo'n groot verschil, maar als het nat
is dan weer wel." "Iedereen die de Nordschleife kent, weet dat het
sowieso al een enorme uitdaging is. Maar om dan ook nog eens op een
nat wegdek tot het uiterste te gaan... Dan ziet de wereld er ineens
heel anders uit. Dat kan je in iRacing of in een simulator niet
nabootsen of trainen, ongeacht hoe goed die simulaties zijn. Dat
krijg je in de software gewoon nog niet voor elkaar." Uiteindelijk
was het voor alle betrokken partijen een prettige ervaring, zo
stelt Gülden. "We hebben het theoriedeel op de baan afgewerkt,
zodat we hem ook konden laten zien waar hij heen moest en welk type
asfalt het makkelijkst is om overheen te rijden." "We hebben hem
nog een paar tips gegeven, over de delen van de baan waar bij
hevige regenval de eerste plassen ontstaan. Dat was kort en bondig,
maar Max was oprecht heel geïnteresseerd. Daarna hebben we nog een
klassieke grip-test gedaan. Maar het was erg prettig werken met
hem."