Hoofdmonteur Verstappen geeft inkijkje in Red Bull-heksenketel: "Dan flink onder druk"
Formule 1-coureurs zijn nergens zonder de monteurs. Zij maken de
auto klaar en voeren onder meer reparaties uit als er schade is.
Het levert een druk schema op, zeker als er tussen de trainingen en
de kwalificatie nog wijzigingen moeten volgen. Matt Caller, de
hoofdmonteur van Max Verstappen, geeft in de podcast The Inside
Track een inkijkje in hoe het cruciale proces bij Red Bull
verloopt. "Na de derde vrije training volgt er altijd een debrief
met alle engineers en Max", vertelt Caller. "Daarin wordt besproken
wat goed ging, wat minder, welke beperkingen er zijn en waar we
denken de beste balans te vinden tussen snelheid en de compromissen
die we moeten sluiten over een ronde. Daarbij gaat het ook om hoe
comfortabel Max zich voelt in de auto, en wanneer hij zich juist
niet prettig voelt." En dan komt Caller aan bod. "Vanuit dat
overleg wordt vervolgens een richting gekozen. Het gaat daarna best
snel, want beslissingen moeten vrij vlug genomen worden. Die worden
dan aan ons doorgegeven. Dan komt Gianpiero Lambiase naar ons toe
of we krijgen een takenlijst, zodat we precies weten wat er gedaan
moet worden voor de kwalificatie." "Ik verdeel dat dan onder mijn
team: dit moet er voor, achter en in het midden gebeuren. Dan
begint de tijdsdruk richting de kwalificatie, want het is
natuurlijk allemaal strak getimed." Intensief De monteurs worden
dus met name op zaterdagen flink belast. "Zaterdagen zijn
tegenwoordig ontzettend intensief, vooral door de regels met de
avondklok. Op vrijdagavond heb je niet meer de tijd die we vroeger
wel hadden om zaken als motor, versnellingsbak en allerlei andere
onderdelen en afstellingen te doen. Die luxe is er niet meer."
Caller beaamt dat dat allemaal zaterdag moet gebeuren. "Meestal
begin je zaterdagochtend en heb je ’s nachts nagedacht over wat je
wilt doen. Dan krijg je op zaterdagochtend een aparte takenlijst om
de auto klaar te maken voor de derde vrije training. Daarnaast zijn
er nog allerlei andere klusjes, zoals misschien aanpassingen aan de
vloer en kleine wijzigingen voor de afstelling." Maar dan moet het
echte werk nog beginnen. "De periode van de derde vrije training
tot aan de kwalificatie is extreem krap. Als er dan een groter
probleem is, kom je flink onder druk te staan om de auto op tijd
weer de baan op te krijgen. Beslissingen moeten dus heel snel en
heel duidelijk genomen worden." "Direct na de derde training moet
er dus een richting gekozen worden: achtervleugel, beam wing,
setup-wijzigingen voor of achter, noem maar op. Dat moet allemaal
razendsnel worden besloten, zodat wij nog de kans hebben om het uit
te voeren en de auto helemaal klaar te krijgen voor de
kwalificatie", sluit Caller af.
auto klaar en voeren onder meer reparaties uit als er schade is.
Het levert een druk schema op, zeker als er tussen de trainingen en
de kwalificatie nog wijzigingen moeten volgen. Matt Caller, de
hoofdmonteur van Max Verstappen, geeft in de podcast The Inside
Track een inkijkje in hoe het cruciale proces bij Red Bull
verloopt. "Na de derde vrije training volgt er altijd een debrief
met alle engineers en Max", vertelt Caller. "Daarin wordt besproken
wat goed ging, wat minder, welke beperkingen er zijn en waar we
denken de beste balans te vinden tussen snelheid en de compromissen
die we moeten sluiten over een ronde. Daarbij gaat het ook om hoe
comfortabel Max zich voelt in de auto, en wanneer hij zich juist
niet prettig voelt." En dan komt Caller aan bod. "Vanuit dat
overleg wordt vervolgens een richting gekozen. Het gaat daarna best
snel, want beslissingen moeten vrij vlug genomen worden. Die worden
dan aan ons doorgegeven. Dan komt Gianpiero Lambiase naar ons toe
of we krijgen een takenlijst, zodat we precies weten wat er gedaan
moet worden voor de kwalificatie." "Ik verdeel dat dan onder mijn
team: dit moet er voor, achter en in het midden gebeuren. Dan
begint de tijdsdruk richting de kwalificatie, want het is
natuurlijk allemaal strak getimed." Intensief De monteurs worden
dus met name op zaterdagen flink belast. "Zaterdagen zijn
tegenwoordig ontzettend intensief, vooral door de regels met de
avondklok. Op vrijdagavond heb je niet meer de tijd die we vroeger
wel hadden om zaken als motor, versnellingsbak en allerlei andere
onderdelen en afstellingen te doen. Die luxe is er niet meer."
Caller beaamt dat dat allemaal zaterdag moet gebeuren. "Meestal
begin je zaterdagochtend en heb je ’s nachts nagedacht over wat je
wilt doen. Dan krijg je op zaterdagochtend een aparte takenlijst om
de auto klaar te maken voor de derde vrije training. Daarnaast zijn
er nog allerlei andere klusjes, zoals misschien aanpassingen aan de
vloer en kleine wijzigingen voor de afstelling." Maar dan moet het
echte werk nog beginnen. "De periode van de derde vrije training
tot aan de kwalificatie is extreem krap. Als er dan een groter
probleem is, kom je flink onder druk te staan om de auto op tijd
weer de baan op te krijgen. Beslissingen moeten dus heel snel en
heel duidelijk genomen worden." "Direct na de derde training moet
er dus een richting gekozen worden: achtervleugel, beam wing,
setup-wijzigingen voor of achter, noem maar op. Dat moet allemaal
razendsnel worden besloten, zodat wij nog de kans hebben om het uit
te voeren en de auto helemaal klaar te krijgen voor de
kwalificatie", sluit Caller af.