Omgekeerde startopstelling bij Formule 1-sprintrace moet leiden tot meer spektakel

Max Verstappen die vanaf de laatste plaats vertrekt na de snelste tijd te hebben gereden in de kwalificatie? Het klinkt onlogisch, maar mogelijk zien we het over een paar jaar gebeuren. De Formule 1 onderzoekt de mogelijkheden voor een omgekeerde startopstelling bij sprintraces.
Er zijn meerdere opties om dit toe te passen. Het kan zijn dat de hele uitslag van de kwalificatie wordt omgekeerd, waardoor de nummer laatst opeens vanaf de voorste plek mag vertrekken. Maar in andere raceklassen wordt het gedaan met een gedeelte van het deelnemersveld. In de Formule 2 gaat het om de top tien, bij de F1 Academy wordt de top acht uit de kwalificatie omgedraaid en in de Formule 3 gaat het om de top twaalf die in een omgekeerde volgorde van start gaat bij de sprintrace.
Het idee achter een omgekeerde startopstelling is dat er meer inhaalacties plaatsvinden, doordat betere coureurs in de snellere auto's van achter uit het veld moeten komen. Dan zou dan weer moeten leiden tot meer spektakel.
Op die manier hoopt de Formule 1-top dat de sport ook onder de jeugd populair wordt en blijft. Maar of de coureurs blij zullen zijn met een omgekeerde startgrid is zeer de vraag.
Recent nog liet Max Verstappen maar weer eens weten dat hij geen voorstander is van een reversed grid : "Laat het maar zoveel mogelijk bij het oude. Zorg dat de teams dicht bij elkaar zitten, dan krijg je vanzelf leuke races."
In het verleden lieten meervoudig wereldkampioenen als Lewis Hamilton en Sebastian Vettel zich er ook al kritisch over uit. Laatstgenoemde sprak van het feit dat het "in strijd is met het element van sport en competitie". Andere criticasters noemen het een kunstmatige ingreep, waarbij sportief succes niet volledig beloond wordt.
Toch zal het wel degelijk blijven lonen om zo hard mogelijk te gaan in de kwalificatie, het idee is namelijk om de omgekeerde startopstelling alleen te gebruiken bij sprintraces. Voor de hoofdrace van zondag wordt de 'gewone' uitslag van de kwalificatie aangehouden bij het bepalen van de startposities.
Formule 1-baas Stefano Domenicali zegt dan ook dat er steeds meer coureurs openstaan voor het idee.
Wijzigingen voor lange termijn
Of het er ook daadwerkelijk van komt, is nog maar de vraag. De komende maanden zullen er gesprekken plaatsvinden tussen de internationale autosportfederatie (FIA), rijders en teams om te bekijken hoeveel draagvlak er voor de omgekeerde startopstelling is. Mocht die er zijn, dan wordt het mogelijk vanaf 2027 gebruikt in de koningsklasse van de autosport.
Ook over het aantal sprintraces wordt gediscussieerd. Op dit moment zijn er zes per seizoen, maar er wordt gesproken over een uitbreiding. Volgend jaar gaat er sowieso niks veranderen qua opzet en aantal. Wel zijn er nieuwe locaties voor sprintrace bekendgemaakt, waaronder Zandvoort. Een primeur tijdens de voorlopig laatste Grand Prix van Nederland.

Top Headlines

Oudere Top Headlines