Albon geeft toe over Verstappen-uitdaging: "Ik was er niet klaar voor"
Alex Albon mocht 26 Grands Prix laten zien wat hij waard was naast
Max Verstappen bij Red Bull Racing, maar ook hij slaagde er niet in
om zich staande te houden naast de inmiddels viervoudig
wereldkampioen. Net als vele voormalige teamgenoten van Verstappen
overigens, zoals Pierre Gasly en Liam Lawson. Albon zat het jaar
daarna even zonder zitje, maar keerde in 2022 weer terug in de
koningsklasse van de autosport bij Williams, waar hij nu nog steeds
voor actief is. Als Albon de vraag krijgt of hij bij Red Bull iets
heeft geleerd van Verstappen, of dat het allemaal verschrikkelijk
was, zegt de huidige Williams-coureur het volgende. "Ik was er
mentaal niet klaar voor. Ik was toen zo gefocust op mezelf om beter
te worden, en had niet echt de ervaring om het allemaal op dat
moment te verwerken", aldus Albon bij P1 with Matt & Tommy .
"Als ik nu hetzelfde zou meemaken, zou ik me echt kunnen
concentreren op: oké, waar wint hij echt zijn rondetijd en waarom?
Hoe kan hij zo consistent presteren met een auto die voor mij zo
wispelturig aanvoelde? Maar ik heb wel geleerd. Ik leerde zijn ruwe
snelheid kennen en ik leerde... Het klinkt misschien raar, maar
waarom is de auto waarin hij rijdt zo snel? Wat is er aan die
afstelling dat het rondetijd oplevert?", waarna Albon de switch
maakt naar Williams. Veel stabieler "Ik herinner me dat toen ik
voor het eerst bij Williams kwam, ik dacht: 'Deze auto is veel
stabieler'. Ook al is het een Williams: hij is veel stabieler. Maar
hij is niet altijd snel. Je verliest rondetijd in bepaalde bochten,
omdat hij te stabiel is. Dat is een heel basaal voorbeeld, maar dat
heb ik naar Williams meegenomen. We hebben hem wat meer in de
richting van een levendigere auto gepusht. Daar hebben we meer
rondetijd uitgehaald, en dat geldt nog steeds." "En zelfs met
Carlos (Sainz)... Ik denk dat de Ferrari ook niet de makkelijkste
auto is om mee te rijden. Toen hij voor het eerst kwam, denk ik dat
hij best tevreden was met de Williams-auto. Zodra hij erbij kwam,
gaf hij aan dat de balans helemaal niet zo slecht was. En voor
mezelf heb ik heb het gevoel dat ik veel heb geleerd in dat
proces", zo sluit Albon af.
Max Verstappen bij Red Bull Racing, maar ook hij slaagde er niet in
om zich staande te houden naast de inmiddels viervoudig
wereldkampioen. Net als vele voormalige teamgenoten van Verstappen
overigens, zoals Pierre Gasly en Liam Lawson. Albon zat het jaar
daarna even zonder zitje, maar keerde in 2022 weer terug in de
koningsklasse van de autosport bij Williams, waar hij nu nog steeds
voor actief is. Als Albon de vraag krijgt of hij bij Red Bull iets
heeft geleerd van Verstappen, of dat het allemaal verschrikkelijk
was, zegt de huidige Williams-coureur het volgende. "Ik was er
mentaal niet klaar voor. Ik was toen zo gefocust op mezelf om beter
te worden, en had niet echt de ervaring om het allemaal op dat
moment te verwerken", aldus Albon bij P1 with Matt & Tommy .
"Als ik nu hetzelfde zou meemaken, zou ik me echt kunnen
concentreren op: oké, waar wint hij echt zijn rondetijd en waarom?
Hoe kan hij zo consistent presteren met een auto die voor mij zo
wispelturig aanvoelde? Maar ik heb wel geleerd. Ik leerde zijn ruwe
snelheid kennen en ik leerde... Het klinkt misschien raar, maar
waarom is de auto waarin hij rijdt zo snel? Wat is er aan die
afstelling dat het rondetijd oplevert?", waarna Albon de switch
maakt naar Williams. Veel stabieler "Ik herinner me dat toen ik
voor het eerst bij Williams kwam, ik dacht: 'Deze auto is veel
stabieler'. Ook al is het een Williams: hij is veel stabieler. Maar
hij is niet altijd snel. Je verliest rondetijd in bepaalde bochten,
omdat hij te stabiel is. Dat is een heel basaal voorbeeld, maar dat
heb ik naar Williams meegenomen. We hebben hem wat meer in de
richting van een levendigere auto gepusht. Daar hebben we meer
rondetijd uitgehaald, en dat geldt nog steeds." "En zelfs met
Carlos (Sainz)... Ik denk dat de Ferrari ook niet de makkelijkste
auto is om mee te rijden. Toen hij voor het eerst kwam, denk ik dat
hij best tevreden was met de Williams-auto. Zodra hij erbij kwam,
gaf hij aan dat de balans helemaal niet zo slecht was. En voor
mezelf heb ik heb het gevoel dat ik veel heb geleerd in dat
proces", zo sluit Albon af.