Verrassend vertrek Ferrari-engineers het begin van nieuw machtsspel

Meer dan een week geleden werd bekend dat Ferrari-motorengineers
Wolf Zimmermann en Lars Schmidt de Scuderia verlaten voor Audi.
Mattia Binotto haalde de twee Duitse specialisten binnen om het
motorenteam van Audi te versterken ter voorbereiding op hun Formule
1-debuut in 2026. Het vertrek van beide engineers leidde direct tot
speculaties over de technische staat van Ferrari. Vooral de vraag
of het team klaar is voor 2026 staat centraal. Het verlies van
Zimmermann en Schmidt wordt door velen gezien als moeilijk
vervangbaar. Voor het seizoen 2026 krijgen de hybride power units
een elektrisch vermogen van 350 kilowatt, ongeveer drie keer zoveel
als nu het geval is. Deze forse toename brengt aanzienlijke
uitdagingen met zich mee, zoals het behouden van de elektrische
lading en het continu leveren van vermogen gedurende een complete
ronde. Om hierop in te spelen, proberen alle fabrikanten hun
motorenafdelingen te versterken. De nieuwe technische cyclus zal
een zeer steile leercurve met zich meebrengen, wat de strijd om
toptalent alleen maar intensifieert. Tegelijkertijd vertelt het
vertrek van Zimmermann en Schmidt een ander verhaal dan de
geruchten in het paddock deden vermoeden. Die geruchten
suggereerden regelmatig dat Ferrari achter zou liggen in de
ontwikkeling van de 2026-aandrijflijn. Nieuwe samenwerking Volgens
onze bronnen hebben Zimmermann en Schmidt hun conceptuele werk aan
de nieuwe power unit echter al maanden geleden afgerond. Enrico
Gualtieri, hoofd van Ferrari’s motorenafdeling, heeft de
testbank-sessies voor de motor en transmissie van de volgende auto
al ingepland. De krachtbron voor 2026 zou bovendien geoptimaliseerd
zijn voor prestaties bij hoge temperaturen. Een specifieke
eigenschap van de nieuwe aandrijving is het vermogen om te
functioneren bij verhoogde interne bedrijfstemperaturen, wat de
behoefte aan warmtewisseling aanzienlijk vermindert. Deze
ontwikkeling sluit aan bij de nauwe samenwerking met de
aerodynamica-afdeling, die onlangs werd versterkt met de Franse
specialist Franck Sanchez. De interne luchtstroom van de SF-26, als
dat de naam wordt, zal bijzonder innovatief zijn.  De studie naar
het 'verpakken' van de krachtbron kreeg hierdoor een sterke impuls,
een factor die van invloed zal zijn op alle toekomstige auto’s.
Beperkingen ontstaan niet alleen door kleinere externe afmetingen,
maar vooral door het toegenomen batterijvolume en de complexe
temperatuurbeheersing die daarbij komt kijken. Strategische
geruchten De arbeidsmarkt voor technici blijft intussen extreem
dynamisch. Meerdere posities wisselen tussen teams, waardoor er een
bredere beweging van specialisten ontstaat. Mercedes ontkende
onlangs dat twee engineers van hun Brixworth-faciliteit naar
Ferrari zouden overstappen, maar onze bronnen melden dat specifiek
vanuit de ontwerp- en ontwikkelingsafdeling enkele specialisten
vertrekken die zich richten op elektrische prestaties van power
units. De geruchten die de afgelopen maanden door het paddock
gingen, hadden volgens onze analyse bovendien een politieke lading.
Ze dienden om technisch talent te beïnvloeden, door te suggereren
dat Mercedes een aanzienlijk voordeel had ten opzichte van de
concurrentie. Tegelijkertijd werden strategische verhalen verspreid
dat Ferrari grote vertraging opliep met het 2026-project, wat
potentiële engineers ontmoedigde om naar Maranello te komen. De
strijd om technische stabiliteit met eersteklas personeel is al
meer dan een jaar gaande tussen de topteams. Volgens onze
verwachting zal deze beweging het hele 2026-seizoen doorzetten, met
mogelijk verrassende overstappen van belangrijke technici in zowel
aerodynamica als voertuigdynamica tussen minstens drie topteams in
de komende twaalf maanden.

Top Headlines

Oudere Top Headlines