Marko: "Ongelooflijk dat Verstappen zichzelf dat aandoet"
Terwijl het Formule 1-circus een weekend pauze kende, kon Max
Verstappen het toch niet laten om ergens te gaan racen. En niet
zomaar ergens, want de viervoudig wereldkampioen in de
koningsklasse van de autosport kwam in actie op de Nurburgring
Nordschleife. Verstappen heeft al vaker de ambitie uitgesproken om
in GT3-auto's in actie te komen, maar om te rijden op het iconische
circuit in Duitsland had hij wel een speciale licentie nodig. Na
een theorie-examen en ronden achter een instructeur, had hij zijn
B-licentie al binnen. Voor zijn A-licentie moest hij racen:
veertien ronden in twee verschillende auto's. De 27-jarige coureur
reed wel de vereiste veertien ronden, maar niet in twee
verschillende bolides, door problemen met de zusterauto. Maar
uiteindelijk kreeg Verstappen zijn A-licentie, omdat hij in
wisselende omstandigheden en onder gele vlaggen ervaring had
opgedaan. Duizend keer op de simulator Heeft Red Bull-adviseur
Helmut Marko de verrichtingen van Verstappen op de Nordschleife
eigenlijk gevolgd? "Zijdelings. Gelukkig heeft hij alles gehaald",
zo zegt de Oostenrijker bij oe24 . Daarbij doelt hij op de licentie
waardoor Verstappen in de toekomst dus op de iconische baan mag
rijden. "Ja, precies. Ongelooflijk dat hij zichzelf dat aandoet.
Maar dat is nu eenmaal de Duitse bureaucratie." Wat vindt Marko
ervan dat Verstappen daar zoveel energie en risico inlegt? "Ik
stond vanaf het begin positief tegenover dit avontuur. Ik vind het
geweldig dat iemand die in deze Formule 1-bubbel leeft, zich richt
op de echte motorsport." Bovendien is de Nordschleife een baan die
Marko zelf goed kent. "Ik ken hem maar al te goed. Ik heb daar
allerlei races gereden, tot aan de legendarische 72 uur. Bepaalde
bochten staan me nog goed bij, en het is grappig dat ik daar nu met
Max over kan praten. Maar hij kende de Nordschleife al door en
door, omdat hij er duizend keer op de simulator heeft gereden."
Verstappen het toch niet laten om ergens te gaan racen. En niet
zomaar ergens, want de viervoudig wereldkampioen in de
koningsklasse van de autosport kwam in actie op de Nurburgring
Nordschleife. Verstappen heeft al vaker de ambitie uitgesproken om
in GT3-auto's in actie te komen, maar om te rijden op het iconische
circuit in Duitsland had hij wel een speciale licentie nodig. Na
een theorie-examen en ronden achter een instructeur, had hij zijn
B-licentie al binnen. Voor zijn A-licentie moest hij racen:
veertien ronden in twee verschillende auto's. De 27-jarige coureur
reed wel de vereiste veertien ronden, maar niet in twee
verschillende bolides, door problemen met de zusterauto. Maar
uiteindelijk kreeg Verstappen zijn A-licentie, omdat hij in
wisselende omstandigheden en onder gele vlaggen ervaring had
opgedaan. Duizend keer op de simulator Heeft Red Bull-adviseur
Helmut Marko de verrichtingen van Verstappen op de Nordschleife
eigenlijk gevolgd? "Zijdelings. Gelukkig heeft hij alles gehaald",
zo zegt de Oostenrijker bij oe24 . Daarbij doelt hij op de licentie
waardoor Verstappen in de toekomst dus op de iconische baan mag
rijden. "Ja, precies. Ongelooflijk dat hij zichzelf dat aandoet.
Maar dat is nu eenmaal de Duitse bureaucratie." Wat vindt Marko
ervan dat Verstappen daar zoveel energie en risico inlegt? "Ik
stond vanaf het begin positief tegenover dit avontuur. Ik vind het
geweldig dat iemand die in deze Formule 1-bubbel leeft, zich richt
op de echte motorsport." Bovendien is de Nordschleife een baan die
Marko zelf goed kent. "Ik ken hem maar al te goed. Ik heb daar
allerlei races gereden, tot aan de legendarische 72 uur. Bepaalde
bochten staan me nog goed bij, en het is grappig dat ik daar nu met
Max over kan praten. Maar hij kende de Nordschleife al door en
door, omdat hij er duizend keer op de simulator heeft gereden."