'Mazzelkont' Piastri zegt zo min mogelijk over positiewissel: 'Anders weer schietschijf'

De vraag is niet óf, maar waar en wanneer het McLaren van Oscar Piastri de constructeurstitel verovert. De eerste kans is komend weekend, in Azerbeidzjan, maar op de persdag in Bakoe zijn journalisten vooral geïnteresseerd in de naweeën van de omstreden teamorder in Monza, anderhalve week geleden.
Piastri kreeg in de slotfase van de Italiaanse GP opdracht Lando Norris voor te laten na een trage pitstop van laatstgenoemde. Na licht protest via de boordradio gaf Piastri de tweede plaats braaf cadeau aan zijn Britse teamgenoot. Daar staat hij anderhalve week later nog steeds achter. "Of ik het weer zou doen? Ja, ik denk het wel. Maar de kans dat dit als een exacte kopie nogmaals gebeurt, is piepklein. Elke situatie is anders."
WK-leider Piastri houdt zich op de vlakte. "Natuurlijk heb ik nagedacht en is er intern stevig gediscussieerd. Wat gebeurd is, is gebeurd. We weten hoe we doorgaan en hoe we willen racen. Dat is het belangrijkste. Ik zeg er verder zo weinig mogelijk over. Anders worden we weer een schietschijf."
Keuze tussen twee kwaden
Pas na aandringen laat hij iets meer los. "Natuurlijk heb ik gemerkt dat er veel commotie, emotie en controverse was, dat er boze fans waren en dat iedereen een mening had. Uiteraard snap ik dat, maar ik denk dat dit een situatie was waarin we het niet goed konden doen. Andersom zou het ook verkeerd zijn geweest."
"Ja, ik weet dat ik heb gezegd dat een langzame pitstop in principe bij het racen hoort. Maar hier speelden andere factoren een rol. Het was niet alleen de mislukte bandenwissel, maar ook de volgorde waarin we binnenkwamen. Dat maakte het gecompliceerder, maar we zitten intern op een lijn en ik respecteer de teamorder. Ik denk dat er eigenlijk geen goede beslissing mogelijk was."
"Zou je Lando ook voor hebben gelaten als je de race had geleid", probeert de gespreksleider van de persconferentie in Bakoe. Piastri hapt meteen. "Ik was niet de leider. Dat scenario was dus niet aan de orde. Misschien was het iets moeilijker geweest, maar ik ga niet in op alle mogelijke scenario's."
Piastri's boodschap is glashelder. Zijn Monza-finish achter Norris is verleden tijd en daar heeft hij vrede mee. "Het was een weekend waarin ik de derde plaats verdiende. Niet meer dan dat. Ik was niet snel genoeg en uiteindelijk is dat waar het om draait."
Geschiedenis schrijven
Liever praat Piastri over de stratenrace in Bakoe. De 17de grand prix van het jaar, op een circuit waarop hij vorig jaar zijn tweede GP-zege boekte. "Het is niet mijn favoriete baan, al vind ik het hier sinds mijn overwinning een stuk leuker", lacht hij. "Een unieke baan met lange rechte stukken en korte scherpe bochten. Weinig uitloop, weinig ruimte, dus opletten. Je rijdt hier snel schade."
Marko vindt 24-uursrace Verstappen 'geweldig'
Max Verstappen wil volgend jaar deelnemen aan de 24 uursrace op de Nordschleife van de Nürburgring. Hij zou daarmee de eerste Formule 1-wereldkampioen in de geschiedenis van het evenement in 'de groene hel' zijn. Red Bull Racing's topfunctionaris Helmut Marko bevestigde Verstappens ambitieuze plannen in een interview met de Duitse TV.
De Oostenrijker heeft het licht al op groen gezet. "Ja! Het is toch geweldig dat een F1-coureur, die zoveel andere verplichtingen heeft, zo enthousiast tijd maakt voor een endurance-race."
WK-leider Piastri zegt desgevraagd nog niet te dromen over een race op de Nordschleife. "Zeker niet in de nabije toekomst. Ik ben blij met waar ik nu ben. Ik wil niet zomaar instappen, maar eerst oefenen. En daar heb ik nu veel te weinig tijd voor."
Piastri en McLaren kunnen in Bakoe geschiedenis schrijven. De oranje renstal reed al 617 punten bij elkaar, de voorsprong op Ferrari is enorm: 337 punten. Mercedes en Red Bull Racing zijn nog verder achterop geraakt. Nooit greep een team de wereldtitel met nog zeven raceweekends te gaan.
"Het is een groot verschil met vorig jaar. Toen moesten we tot het laatst strijden met Ferrari en werd ik zelf van de baan gereden", schetst Piastri. De Australiër werd destijds in de beslissende race aangetikt door Max Verstappen en viel uit. Teamgenoot Norris won de grand prix en loodste daarmee de teamtitel binnen.
Mazzelkont
"We zijn een stap beter dan vorig seizoen. Zowel de auto als het team", zegt Piastri met gevoel voor understatement. "Het is een verbluffend jaar. Amazing. Een bekroning voor het harde werk op en buiten de baan. Het maakt ons trots. En ik ben een mazzelkont. Dolblij dat ik met deze auto mag racen."
Na de teamtitel zal de strijd met stalgenoot Norris verharden, denken insiders in de F1-paddock. Grote incidenten en onderling gekibbel bleven vooralsnog achterwege, maar als de teamtitel binnen is, zullen beide coureurs voor eigen succes gaan. Ze zijn elkaars concurrent. De rivalen zijn kansloos.
Max Verstappen won weliswaar eerder deze maand de Italiaanse grand prix, maar zijn achterstand in het WK is schier onoverbrugbaar. "Ik verwacht dat er weinig verandert", aldus Piastri. "Ik denk dat de teamleiding ons gelijke kansen wil geven en dat Lando en ik het in eigen hand hebben. We willen allebei kampioen worden en de beste mag winnen."
Piastri kreeg in de slotfase van de Italiaanse GP opdracht Lando Norris voor te laten na een trage pitstop van laatstgenoemde. Na licht protest via de boordradio gaf Piastri de tweede plaats braaf cadeau aan zijn Britse teamgenoot. Daar staat hij anderhalve week later nog steeds achter. "Of ik het weer zou doen? Ja, ik denk het wel. Maar de kans dat dit als een exacte kopie nogmaals gebeurt, is piepklein. Elke situatie is anders."
WK-leider Piastri houdt zich op de vlakte. "Natuurlijk heb ik nagedacht en is er intern stevig gediscussieerd. Wat gebeurd is, is gebeurd. We weten hoe we doorgaan en hoe we willen racen. Dat is het belangrijkste. Ik zeg er verder zo weinig mogelijk over. Anders worden we weer een schietschijf."
Keuze tussen twee kwaden
Pas na aandringen laat hij iets meer los. "Natuurlijk heb ik gemerkt dat er veel commotie, emotie en controverse was, dat er boze fans waren en dat iedereen een mening had. Uiteraard snap ik dat, maar ik denk dat dit een situatie was waarin we het niet goed konden doen. Andersom zou het ook verkeerd zijn geweest."
"Ja, ik weet dat ik heb gezegd dat een langzame pitstop in principe bij het racen hoort. Maar hier speelden andere factoren een rol. Het was niet alleen de mislukte bandenwissel, maar ook de volgorde waarin we binnenkwamen. Dat maakte het gecompliceerder, maar we zitten intern op een lijn en ik respecteer de teamorder. Ik denk dat er eigenlijk geen goede beslissing mogelijk was."
"Zou je Lando ook voor hebben gelaten als je de race had geleid", probeert de gespreksleider van de persconferentie in Bakoe. Piastri hapt meteen. "Ik was niet de leider. Dat scenario was dus niet aan de orde. Misschien was het iets moeilijker geweest, maar ik ga niet in op alle mogelijke scenario's."
Piastri's boodschap is glashelder. Zijn Monza-finish achter Norris is verleden tijd en daar heeft hij vrede mee. "Het was een weekend waarin ik de derde plaats verdiende. Niet meer dan dat. Ik was niet snel genoeg en uiteindelijk is dat waar het om draait."
Geschiedenis schrijven
Liever praat Piastri over de stratenrace in Bakoe. De 17de grand prix van het jaar, op een circuit waarop hij vorig jaar zijn tweede GP-zege boekte. "Het is niet mijn favoriete baan, al vind ik het hier sinds mijn overwinning een stuk leuker", lacht hij. "Een unieke baan met lange rechte stukken en korte scherpe bochten. Weinig uitloop, weinig ruimte, dus opletten. Je rijdt hier snel schade."
Marko vindt 24-uursrace Verstappen 'geweldig'
Max Verstappen wil volgend jaar deelnemen aan de 24 uursrace op de Nordschleife van de Nürburgring. Hij zou daarmee de eerste Formule 1-wereldkampioen in de geschiedenis van het evenement in 'de groene hel' zijn. Red Bull Racing's topfunctionaris Helmut Marko bevestigde Verstappens ambitieuze plannen in een interview met de Duitse TV.
De Oostenrijker heeft het licht al op groen gezet. "Ja! Het is toch geweldig dat een F1-coureur, die zoveel andere verplichtingen heeft, zo enthousiast tijd maakt voor een endurance-race."
WK-leider Piastri zegt desgevraagd nog niet te dromen over een race op de Nordschleife. "Zeker niet in de nabije toekomst. Ik ben blij met waar ik nu ben. Ik wil niet zomaar instappen, maar eerst oefenen. En daar heb ik nu veel te weinig tijd voor."
Piastri en McLaren kunnen in Bakoe geschiedenis schrijven. De oranje renstal reed al 617 punten bij elkaar, de voorsprong op Ferrari is enorm: 337 punten. Mercedes en Red Bull Racing zijn nog verder achterop geraakt. Nooit greep een team de wereldtitel met nog zeven raceweekends te gaan.
"Het is een groot verschil met vorig jaar. Toen moesten we tot het laatst strijden met Ferrari en werd ik zelf van de baan gereden", schetst Piastri. De Australiër werd destijds in de beslissende race aangetikt door Max Verstappen en viel uit. Teamgenoot Norris won de grand prix en loodste daarmee de teamtitel binnen.
Mazzelkont
"We zijn een stap beter dan vorig seizoen. Zowel de auto als het team", zegt Piastri met gevoel voor understatement. "Het is een verbluffend jaar. Amazing. Een bekroning voor het harde werk op en buiten de baan. Het maakt ons trots. En ik ben een mazzelkont. Dolblij dat ik met deze auto mag racen."
Na de teamtitel zal de strijd met stalgenoot Norris verharden, denken insiders in de F1-paddock. Grote incidenten en onderling gekibbel bleven vooralsnog achterwege, maar als de teamtitel binnen is, zullen beide coureurs voor eigen succes gaan. Ze zijn elkaars concurrent. De rivalen zijn kansloos.
Max Verstappen won weliswaar eerder deze maand de Italiaanse grand prix, maar zijn achterstand in het WK is schier onoverbrugbaar. "Ik verwacht dat er weinig verandert", aldus Piastri. "Ik denk dat de teamleiding ons gelijke kansen wil geven en dat Lando en ik het in eigen hand hebben. We willen allebei kampioen worden en de beste mag winnen."