Verstappen achter teamgenoot na foutje in 'halve' eerste training Baku
Het Baku City Circuit was aan het begin van de sessie nog
behoorlijk ‘groen’. Toch viel het aantal coureurs dat rechtdoor
schoot bij een van de 90-gradenbochten mee. Na een klein kwartier
werd echter de rode vlag gezwaaid. Niet vanwege een auto in de
muur, maar door een strip rubber die onder een kerbstone bij bocht
16 lag. Dankzij enkele marshalls langs de baan leverde dit vrij
komische taferelen op. De een probeerde het rubber onder de
kerbstone uit te trekken, wat niet erg succesvol was. Een ander
probeerde de losgekomen kerbstone vast te maken door erop te
springen. Oscar Piastri had ondertussen problemen met zijn
krachtbron en werd zo de enige coureur die blij kon zijn met de
onderbreking. Het onschuldige stuk rubber had uiteindelijk toch
grotere gevolgen voor het restant van de eerste vrije training dan
gedacht. Met nog een half uur te gaan, terwijl de sessie al een
kwartier stil lag, kwamen plots alle marshalls de baan op.
Ondertussen zaten de coureurs ongeduldig in hun bolides te wachten
tot de baan weer vrijgegeven werd. Dat gebeurde uiteindelijk met
nog 21 minuten op de klok. Doordat de sessie 25 minuten had
stilgelegen, was het in de laatste 20 minuten ontzettend druk op de
baan. De rondetijden gingen steeds verder naar beneden. Verstappen
naderde Norris tot op vier honderdsten van een seconde, totdat
Norris een hele seconde van zijn snelste tijd afhaalde. Ondertussen
raakte Hamilton nogmaals de muur, waardoor hij zijn band lek reed.
De tijd van Norris bleef tot het einde van de sessie staan. Oscar
Piastri kwam uiteindelijk het dichtst bij de snelste tijd, maar
moest toch drie tienden toegeven op zijn teamgenoot. Charles
Leclerc sloot de sessie af op P3, op ruim een halve seconde van
Norris. De herstellende George Russell en Alexander Albon
completeerden de top vijf. Verstappen probeerde met nog vijf
minuten te gaan een representatieve rondetijd neer te zetten. De
Nederlander schoot echter rechtdoor in bocht 15 en moest daardoor
zelfs teamgenoot Yuki Tsunoda voor zich dulden. De Japanner reed
uiteindelijk de zesde tijd, iets meer dan een seconde langzamer dan
Norris. Verstappen volgde kort daarachter op P7. Toch vallen er
door de lange onderbreking nog weinig conclusies te trekken. Wordt
vervolgd...
behoorlijk ‘groen’. Toch viel het aantal coureurs dat rechtdoor
schoot bij een van de 90-gradenbochten mee. Na een klein kwartier
werd echter de rode vlag gezwaaid. Niet vanwege een auto in de
muur, maar door een strip rubber die onder een kerbstone bij bocht
16 lag. Dankzij enkele marshalls langs de baan leverde dit vrij
komische taferelen op. De een probeerde het rubber onder de
kerbstone uit te trekken, wat niet erg succesvol was. Een ander
probeerde de losgekomen kerbstone vast te maken door erop te
springen. Oscar Piastri had ondertussen problemen met zijn
krachtbron en werd zo de enige coureur die blij kon zijn met de
onderbreking. Het onschuldige stuk rubber had uiteindelijk toch
grotere gevolgen voor het restant van de eerste vrije training dan
gedacht. Met nog een half uur te gaan, terwijl de sessie al een
kwartier stil lag, kwamen plots alle marshalls de baan op.
Ondertussen zaten de coureurs ongeduldig in hun bolides te wachten
tot de baan weer vrijgegeven werd. Dat gebeurde uiteindelijk met
nog 21 minuten op de klok. Doordat de sessie 25 minuten had
stilgelegen, was het in de laatste 20 minuten ontzettend druk op de
baan. De rondetijden gingen steeds verder naar beneden. Verstappen
naderde Norris tot op vier honderdsten van een seconde, totdat
Norris een hele seconde van zijn snelste tijd afhaalde. Ondertussen
raakte Hamilton nogmaals de muur, waardoor hij zijn band lek reed.
De tijd van Norris bleef tot het einde van de sessie staan. Oscar
Piastri kwam uiteindelijk het dichtst bij de snelste tijd, maar
moest toch drie tienden toegeven op zijn teamgenoot. Charles
Leclerc sloot de sessie af op P3, op ruim een halve seconde van
Norris. De herstellende George Russell en Alexander Albon
completeerden de top vijf. Verstappen probeerde met nog vijf
minuten te gaan een representatieve rondetijd neer te zetten. De
Nederlander schoot echter rechtdoor in bocht 15 en moest daardoor
zelfs teamgenoot Yuki Tsunoda voor zich dulden. De Japanner reed
uiteindelijk de zesde tijd, iets meer dan een seconde langzamer dan
Norris. Verstappen volgde kort daarachter op P7. Toch vallen er
door de lange onderbreking nog weinig conclusies te trekken. Wordt
vervolgd...