Engineer Verstappen spot ongewone sleutel tot succes in Baku

Banden, banden en nog eens banden: dat is het onderwerp van gesprek
in Baku. Pirelli heeft de zeer zachte C6-band bij zich, maar of de
coureurs daar ook op willen kwalificeren, blijft nog de vraag. De
rode band werd immers veelvuldig ingezet tijdens de vrije
trainingen. Max Verstappen heeft bijvoorbeeld nog alleen nog maar
softs gebruikt. Zijn race-engineer Gianpiero Lambiase ziet dan ook
een opvallende sleutel tot succes. Wie de juiste bandenkeuzes maakt
in de kwalificatie en de race, staat bovenaan. En dat is dus niet
eens zomaar de softband. "Baku brengt opnieuw een unieke uitdaging
met zich mee", vertelt Lambiase in het verslag van Red Bull. "Het
is bijna een ronde met twee gezichten: enerzijds hebben we een
rechte lijn van twee kilometer lang, anderzijds een reeks langzame
bochten. Het is lastig om het juiste niveau van downforce te
kiezen." Lambiase licht het dilemma toe. "Niet alleen om in de
kwalificatie de optimale rondetijd te halen, maar ook om er zeker
van te zijn dat we op zondag onder verschillende omstandigheden
competitief zijn. Dat is één uitdaging, en de andere is dat dit een
stratencircuit is. Daardoor is het erg hobbelig, wat soms voor
problemen bij het remmen zorgt." Banden Red Bull heeft dan ook
gehandeld. "Daarom zijn er mechanische aanpassingen gedaan aan
beide auto’s, zowel tijdens de sessies als daartussen, om om ons
pakket te optimaliseren. Met het oog op de kwalificatie en de race
is er een ongewone bandenselectie op de grid." Lambiase heeft dan
ook een lange avond voor de boeg. "In beide sessies kozen de meeste
teams ervoor om zich op de zachte band te concentreren. We hebben
dus nog wat analyses te doen om het programma voor de kwalificatie
goed door te nemen, terwijl we er ook voor moeten zorgen dat we ons
langetermijnplan voor de race onder controle hebben. Dat kan
namelijk beïnvloed worden door de hier lager dan gebruikelijke
baantemperaturen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines