Waarom Verstappen voor een opvallende strategie kiest

Het stratencircuit in Baku levert altijd interessante sessies op,
om verschillende redenen. Soms presteert een bepaald team
verrassend sterk, maar dit keer draait alles om de Pirelli-banden.
De Italiaanse leverancier besloot namelijk de C4, C5 en C6 mee te
nemen, oftewel het zachtste spectrum. De C6 is echter al het hele
seizoen een hoofdpijndossier voor de teams. Dat heeft te maken met
het gedrag van het superzachte rubber. In Imola en Monaco duurde
het bijvoorbeeld een paar ronden voordat de softs tot leven kwamen,
waardoor sommige teams voor de mediums kozen. De C5 is immers
vertrouwd en leverde soms sneller resultaat op. Aston Martin haalde
in Imola bijvoorbeeld met beide auto's Q3 door voor de mediums te
kiezen. Ook tijdens de vrije trainingen in Baku was een opvallend
beeld zichtbaar. Heel wat coureurs, onder wie Max Verstappen, reden
namelijk uitsluitend op de softs. In de eerste vrije training kon
dat nog te maken hebben met het snel vinden van grip op het gladde
stratencircuit, maar ook later op de dag verschenen de mediums en
hards slechts sporadisch. De reden? Sparen. Kwalificatie De teams
zijn er simpelweg niet van overtuigd dat de soft de beste band voor
de kwalificatie is. Ook de rondetijden lieten zien dat de mediums
niet onderdeden voor het rubber met de rode wangen. Lewis Hamilton
reed zijn snelste tijd op softs in de tweede oefensessie, maar kwam
op mediums bijna aan de tijd van Charles Leclerc. Ferrari en Red
Bull zijn de enige topteams met zo'n vergelijking, omdat Yuki
Tsunoda eveneens op mediums reed. McLaren liep ook vertraging op
door de touchés van Lando Norris en Oscar Piastri. Verstappen lijkt
echter opvallend genoeg zoveel mogelijk setjes mediums te willen
sparen voor de kwalificatie. Zijn race-engineer Gianpiero Lambiase
zei daarover: "Met het oog op de kwalificatie en de race is er een
ongewone bandenselectie op de grid. We hebben dus nog wat analyses
te doen om het programma voor de kwalificatie goed door te nemen,
terwijl we er ook voor moeten zorgen dat we ons langetermijnplan
voor de race onder controle hebben." De race wordt normaal
gesproken een eenstopper van medium naar hard. De tactiek van
Verstappen en Red Bull is dan ook helder: genoeg banden overhouden
voor de kwalificatie. Als de mediums zaterdag onder de bestaande
omstandigheden beter blijken te zijn, kan men daar flexibel op
inspelen. De keuze tussen de C5 of C6 wordt ongetwijfeld de sleutel
tot succes in Baku.

Top Headlines

Oudere Top Headlines