Verstappen stormt naar sensationele pole in doldwaze kwalificatie Baku

Voorafgaand aan de kwalificatie voor de Grand Prix van Azerbeidzjan
ging het vooral over de banden en de wind. Rond het stratencircuit
stond een stevige bries, wat het extra lastig zou maken voor de
coureurs. En welke band zou de juiste keuze zijn: de zachte C6 of
de mediums? Het antwoord daarop zou duidelijk worden vanaf 13:00
uur Nederlandse tijd. In de openingsfase van Q1 waren vooral softs
zichtbaar, behalve bij Red Bull en McLaren. Onder meer Max
Verstappen koos voor de mediums en stond er na zijn eerste run
prima bij. De Nederlander bezette de tweede plaats, zo'n twee
tienden achter Charles Leclerc. Niet veel later werd de sessie
stilgelegd door een crash van Alex Albon. De Williams-coureur
raakte de binnenkant van de muur in bocht één en kon uitstappen.
Oscar Piastri en Kimi Antonelli moesten bij de hervatting nog even
aanzetten, aangezien zij nog geen tijd hadden neergezet. Dat kwam
allemaal op het nippertje goed voor Piastri, die vlak voor een
nieuwe rode vlag naar de tweede tijd sprong. Nico Hulkenberg leerde
de vangrail kennen en verloor zijn voorvleugel. De Duitser kon
echter zijn weg vervolgen. Antonelli maakte ondertussen een fout,
waardoor zijn rondetijd werd afgepakt. De Mercedes-coureur moest
dan ook nog een keer aanzetten en wist al dat hij naar de stewards
moest. Antonelli knalde vol door onder een dubbele gele vlag na de
crash van Albon. Hij zou uiteindelijk Q2 wel bereiken, in
tegenstelling tot de zwaar crashende Franco Colapinto, Hulkenberg,
Esteban Ocon, Pierre Gasly en Albon.  De crash van Colapinto was
echter wel heel opvallend. Teamgenoot Gasly schoot eraf in bocht
vier, waarna Colapinto flink crashte onder een gele vlag.
Verstappen eindigde nipt achter Lando Norris op P2 in een doldwaze
Q1. Q2 Q2 was nog maar net begonnen of de volgende coureur stond
alweer stil op het stratencircuit. Oliver Bearman zorgde ditmaal
voor een rode vlag door de muur te raken bij het uitkomen van bocht
twee. Zijn rechterophanging brak en Bearman kon zijn Haas niet
terugbrengen. Hij bood zijn excuses aan het team aan. Verstappen
bleef daarna een tijdje binnen staan, terwijl Leclerc een run in de
prullenbak gooide met een fout in de eerste bocht. Norris liet op
zijn beurt zijn tanden zien met een snelle 1:41.3. Hij was een
halve tiende sneller dan Verstappen en George Russell op mediums.
Oscar Piastri kwam ondertussen ook maar eens goed weg met een kusje
tegen de vangrail. Voor Ferrari waren de problemen echter nog veel
groter. Leclerc schoot ook rechtdoor in zijn tweede run, waardoor
hij nog geen enkele tijd had staan. Hij zette dat recht, maar dat
ging onder meer ten koste van teamgenoot Lewis Hamilton. De Brit
werd wederom vroegtijdig uitgeschakeld, terwijl Verstappen in
extremis naar de snelste tijd stoomde. Fernando Alonso, Gabriel
Bortoleto en Lance Stroll waren naast Hamilton en Bearman ook
klaar. Q3 Daarna barstte de strijd om poleposition los in Q3, maar
met welke band? In de eerste runs kozen de topfavorieten voor
mediums, met Verstappen als laatste in de rij. De Nederlander
klaagde direct over regendruppels. Carlos Sainz snelde ondertussen
naar P1 op het moment dat Leclerc de vangrail vond in bocht
vijftien. De mediums gaven niet genoeg grip en Leclerc schoof de
muur in. Tijdens de onderbreking bleef het de vraag of de regen zou
doorzetten. Sainz hoopte ongetwijfeld van wel, omdat hij de eerste
plaats bezette voor Liam Lawson en Isack Hadjar. Verstappen en
Norris vielen de tijd van Sainz wel aan na de hervatting, maar
konden hun ronde niet afmaken. De reden? Jawel, een harde klapper
van WK-leider Piastri. Hij verremde zich compleet in bocht vier. En
zo stond Sainz nog steeds bovenaan met ongeveer drieënhalve minuut
op de klok. Het begon weer te druppelen, maar de pole van Sainz
bleef niet staan. Verstappen had andere plannen en was de grote
winnaar. Norris raakte immers ook de muur en kwam er ook niet aan.
Sainz eindigde op P2, voor Lawson, Antonelli en Russell. Norris
moest het met P7 doen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines