GP Azerbeidzjan verbreekt bijzonder F1-record met knotsgekke kwalificatie
Het komt de laatste tijd wel vaker voor dat trainingen,
kwalificaties en zelfs races stilgelegd moeten worden, maar in Baku
was het wel een stuk extremer dan normaal. Met een totaal van maar
liefst zes rode vlaggen duurde de sessie uiteindelijk twee uur, het
dubbele van de 'normale' duur van een kwalificatie. Dat maakte het
lastiger voor de coureurs, die om de paar minuten moesten dealen
met onderbrekingen. Zes onderbrekingen is daarentegen een unicum.
Sterker nog, het is zelfs nog nooit voorgekomen dat een
kwalificatie tot zes keer toe stil werd gelegd met een rode vlag.
Het record stond eerder nog op vijf, voor de kwalificatie van de
Grand Prix van Emilia Romagna in 2021. Maar in Baku, ruim drie jaar
later, wordt dat record dus verbroken. Het begon al vroeg in Q1,
toen Alex Albon in de eerste bocht de muur raakte. Zijn ophanging
brak daarmee af, en zo moest de Williams-coureur zijn bolide
noodgedwongen stilzetten op de baan. Na het weghalen van zijn auto
kon de sessie weer vervolgd worden, al duurde het niet lang tot er
nogmaals met de rode vlag werd gezwaaid. Ditmaal werd de
onderbreking veroorzaakt door Nico Hulkenberg, die ook de muur
raakte en zo zijn voorvleugel verloor. De Duitser kon wel
doorrijden, maar zijn vleugel bleef op de baan liggen en moest dus
weggehaald worden. Q1 werd vervolgens ook afgesloten met een rode
vlag, na een flinke klapper van Franco Colapinto. Teamgenoot Pierre
Gasly veroorzaakte vlak daarvoor een gele vlag, en Colapinto
belandde enkele seconden later in de muur. Zo was het einde verhaal
voor de Argentijn én voor Alpine. Ook toppers crashen Maar daar
bleef het niet bij, want in Q2 ging het rode vlaggen-festijn gewoon
door. Meteen aan het begin van de sessie was het Oliver Bearman die
een rode vlag veroorzaakte, nadat hij de muur raakte bij het
uitkomen van bocht twee. Zo brak ook hij zijn ophanging
rechtsachter, en was het einde verhaal voor de Haas-coureur. In Q3
werd de chaos echter helemaal compleet, want toen was het de beurt
aan de coureurs van de topteams om rode vlaggen te veroorzaken. Het
begon met Charles Leclerc, die ook met een aanzienlijke klap in de
muur belandde. Enkele minuten daarvoor begon het met druppelen, en
de medium-banden onder de auto van de Ferrari-coureur boden hem
simpelweg niet genoeg grip. Zo was het einde verhaal voor de
Monegask, die genoegen moest nemen met P10. En tot slot onderging
ook Oscar Piastri eenzelfde lot. De McLaren-coureur kwam, net als
enkele anderen voor hem, ook met een flinke klapper in de muur
terecht in bocht vier. Hij verremde zich en bleef zo met flinke
schade achter. Het resultaat was een negende startpositie, en een
hoop frustratie voor de WK-leider. Uiteindelijk hield Max
Verstappen het hoofd wel koel in deze knotsgekke sessie, en zo
snelde hij naar poleposition. Alle pech bij de toppers maakte
verder ook ruimte voor succes voor de andere coureurs, want Carlos
Sainz en Liam Lawson pakten knap de tweede en derde startpositie.
Voor velen liep deze kwalificatie dus niet als verwacht, maar het
is er wel één die de geschiedenisboeken in gaat.
kwalificaties en zelfs races stilgelegd moeten worden, maar in Baku
was het wel een stuk extremer dan normaal. Met een totaal van maar
liefst zes rode vlaggen duurde de sessie uiteindelijk twee uur, het
dubbele van de 'normale' duur van een kwalificatie. Dat maakte het
lastiger voor de coureurs, die om de paar minuten moesten dealen
met onderbrekingen. Zes onderbrekingen is daarentegen een unicum.
Sterker nog, het is zelfs nog nooit voorgekomen dat een
kwalificatie tot zes keer toe stil werd gelegd met een rode vlag.
Het record stond eerder nog op vijf, voor de kwalificatie van de
Grand Prix van Emilia Romagna in 2021. Maar in Baku, ruim drie jaar
later, wordt dat record dus verbroken. Het begon al vroeg in Q1,
toen Alex Albon in de eerste bocht de muur raakte. Zijn ophanging
brak daarmee af, en zo moest de Williams-coureur zijn bolide
noodgedwongen stilzetten op de baan. Na het weghalen van zijn auto
kon de sessie weer vervolgd worden, al duurde het niet lang tot er
nogmaals met de rode vlag werd gezwaaid. Ditmaal werd de
onderbreking veroorzaakt door Nico Hulkenberg, die ook de muur
raakte en zo zijn voorvleugel verloor. De Duitser kon wel
doorrijden, maar zijn vleugel bleef op de baan liggen en moest dus
weggehaald worden. Q1 werd vervolgens ook afgesloten met een rode
vlag, na een flinke klapper van Franco Colapinto. Teamgenoot Pierre
Gasly veroorzaakte vlak daarvoor een gele vlag, en Colapinto
belandde enkele seconden later in de muur. Zo was het einde verhaal
voor de Argentijn én voor Alpine. Ook toppers crashen Maar daar
bleef het niet bij, want in Q2 ging het rode vlaggen-festijn gewoon
door. Meteen aan het begin van de sessie was het Oliver Bearman die
een rode vlag veroorzaakte, nadat hij de muur raakte bij het
uitkomen van bocht twee. Zo brak ook hij zijn ophanging
rechtsachter, en was het einde verhaal voor de Haas-coureur. In Q3
werd de chaos echter helemaal compleet, want toen was het de beurt
aan de coureurs van de topteams om rode vlaggen te veroorzaken. Het
begon met Charles Leclerc, die ook met een aanzienlijke klap in de
muur belandde. Enkele minuten daarvoor begon het met druppelen, en
de medium-banden onder de auto van de Ferrari-coureur boden hem
simpelweg niet genoeg grip. Zo was het einde verhaal voor de
Monegask, die genoegen moest nemen met P10. En tot slot onderging
ook Oscar Piastri eenzelfde lot. De McLaren-coureur kwam, net als
enkele anderen voor hem, ook met een flinke klapper in de muur
terecht in bocht vier. Hij verremde zich en bleef zo met flinke
schade achter. Het resultaat was een negende startpositie, en een
hoop frustratie voor de WK-leider. Uiteindelijk hield Max
Verstappen het hoofd wel koel in deze knotsgekke sessie, en zo
snelde hij naar poleposition. Alle pech bij de toppers maakte
verder ook ruimte voor succes voor de andere coureurs, want Carlos
Sainz en Liam Lawson pakten knap de tweede en derde startpositie.
Voor velen liep deze kwalificatie dus niet als verwacht, maar het
is er wel één die de geschiedenisboeken in gaat.