Daadkracht Verstappen geeft doorslag op weg naar sensationele pole
Zelden verliep een kwalificatie in de Formule 1 zo chaotisch als in
Baku op deze zaterdagmiddag. De sessie duurde maar liefst twee uur
en kende zes rode vlaggen, veroorzaakt door crashes van niet de
minste namen. Onder anderen Oscar Piastri en Charles Leclerc
maakten kennis met de vangrail op het listige stratencircuit, waar
de wind een hoofdrol speelde. De forse windvlagen én regendruppels
zorgden voor een unieke uitdaging. En Max Verstappen stak er juist
op dat moment maar weer eens bovenuit. De 27-jarige Red
Bull-coureur greep zijn tweede poleposition op rij door Carlos
Sainz en Liam Lawson ruim af te troeven. Ook Lando Norris kon
Verstappen niet bedreigen na een foutje in bocht vijftien. Bijna
iedereen maakte een fout, behalve Verstappen. De wereldkampioen
bewees zo uit welk hout hij gesneden is, en ook de ontwikkeling van
Red Bull gaat razendsnel. Sinds Laurent Mekies het roer overnam,
heeft Red Bull duidelijk grote stappen gezet. Wijzigingen aan de
vloer waren succesvol in Italië, maar vooral de nieuwe tactiek voor
de vrije trainingen werpt zijn vruchten af. Op vrijdag weet Red
Bull al foutjes of problemen recht te zetten. Verstappen kán dus
ook schitteren. Daadkracht Toch gaf zijn daadkracht de doorslag in
de kwalificatie. Het hele weekend gaat het al over de banden, omdat
de zachte C6 heel matig presteert. Het volledige veld reed
veelvuldig op de mediums in de kwalificatie, maar het runplan werd
flink in de war gegooid door alle onderbrekingen. Je moest op het
juiste moment voor de juiste band kiezen. En Verstappen deed dat
hoogstpersoonlijk. Zijn mediums waren al te veel versleten,
waardoor hij Red Bull de opdracht gaf om een nieuw setje softs
onder zijn RB21 te schroeven. Dat bleek de juiste keuze op het
licht vochtige circuit, dat nooit echt nat werd. De mediums boden
in de slotfase van Q3 simpelweg niet genoeg grip. Uiteindelijk
stormde Verstappen dus naar een sensationele poleposition. Het ziet
er zeer rooskleurig uit voor de coureur en Red Bull, vooral omdat
de naaste concurrenten ver naar achteren starten. Norris en Oscar
Piastri vertrekken vanaf de zevende en negende plaats, terwijl de
Ferrari’s daar nog achter staan. Een vroege voorsprong opbouwen
lijkt dan ook het devies voor Verstappen, die normaal gesproken op
racepace niets te vrezen heeft van Sainz en Lawson. De dadendrang
van Verstappen en Red Bull leidt ondertussen tot zorgen bij de
concurrentie. McLaren-teambaas Andrea Stella stelde vast dat
Verstappen nog volop meedoet om de rijderstitel. Dat lijkt
overdreven met een achterstand van 94 punten, maar Verstappen kan
wél een flinke invloed hebben op de strijd tussen Norris en
Piastri. Misschien is dat zelfs de grootste zorg voor McLaren.
Zoals Verstappen zelf zei in Italië: No risk, full push. Dat is
precies wat hij zondag opnieuw zal doen in Baku.
Baku op deze zaterdagmiddag. De sessie duurde maar liefst twee uur
en kende zes rode vlaggen, veroorzaakt door crashes van niet de
minste namen. Onder anderen Oscar Piastri en Charles Leclerc
maakten kennis met de vangrail op het listige stratencircuit, waar
de wind een hoofdrol speelde. De forse windvlagen én regendruppels
zorgden voor een unieke uitdaging. En Max Verstappen stak er juist
op dat moment maar weer eens bovenuit. De 27-jarige Red
Bull-coureur greep zijn tweede poleposition op rij door Carlos
Sainz en Liam Lawson ruim af te troeven. Ook Lando Norris kon
Verstappen niet bedreigen na een foutje in bocht vijftien. Bijna
iedereen maakte een fout, behalve Verstappen. De wereldkampioen
bewees zo uit welk hout hij gesneden is, en ook de ontwikkeling van
Red Bull gaat razendsnel. Sinds Laurent Mekies het roer overnam,
heeft Red Bull duidelijk grote stappen gezet. Wijzigingen aan de
vloer waren succesvol in Italië, maar vooral de nieuwe tactiek voor
de vrije trainingen werpt zijn vruchten af. Op vrijdag weet Red
Bull al foutjes of problemen recht te zetten. Verstappen kán dus
ook schitteren. Daadkracht Toch gaf zijn daadkracht de doorslag in
de kwalificatie. Het hele weekend gaat het al over de banden, omdat
de zachte C6 heel matig presteert. Het volledige veld reed
veelvuldig op de mediums in de kwalificatie, maar het runplan werd
flink in de war gegooid door alle onderbrekingen. Je moest op het
juiste moment voor de juiste band kiezen. En Verstappen deed dat
hoogstpersoonlijk. Zijn mediums waren al te veel versleten,
waardoor hij Red Bull de opdracht gaf om een nieuw setje softs
onder zijn RB21 te schroeven. Dat bleek de juiste keuze op het
licht vochtige circuit, dat nooit echt nat werd. De mediums boden
in de slotfase van Q3 simpelweg niet genoeg grip. Uiteindelijk
stormde Verstappen dus naar een sensationele poleposition. Het ziet
er zeer rooskleurig uit voor de coureur en Red Bull, vooral omdat
de naaste concurrenten ver naar achteren starten. Norris en Oscar
Piastri vertrekken vanaf de zevende en negende plaats, terwijl de
Ferrari’s daar nog achter staan. Een vroege voorsprong opbouwen
lijkt dan ook het devies voor Verstappen, die normaal gesproken op
racepace niets te vrezen heeft van Sainz en Lawson. De dadendrang
van Verstappen en Red Bull leidt ondertussen tot zorgen bij de
concurrentie. McLaren-teambaas Andrea Stella stelde vast dat
Verstappen nog volop meedoet om de rijderstitel. Dat lijkt
overdreven met een achterstand van 94 punten, maar Verstappen kan
wél een flinke invloed hebben op de strijd tussen Norris en
Piastri. Misschien is dat zelfs de grootste zorg voor McLaren.
Zoals Verstappen zelf zei in Italië: No risk, full push. Dat is
precies wat hij zondag opnieuw zal doen in Baku.