Inhalen mogelijk, maar riskant in straten Bakoe: 'Makkelijk om een foutje te maken'

Inhalen op een stratencircuit is vaak een grote uitdaging, maar in Bakoe is het goed mogelijk. Met een lang recht stuk van ruim twee kilometer en hoge topsnelheden kruisen coureurs regelmatig de degens, soms met een crash tot gevolg. Een saaie optocht hoeft het vanmiddag vanaf 13.00 uur niet te worden.
"Het is een ongelofelijk snelle baan, vooral van bocht 16 tot bocht 1. Dat is 25 seconden lang vol gas. Het is een grote uitdaging", zegt ervaringsdeskundige Bent Viscaal, die in 2021 drie races in Bakoe reed in het Formule 2-kampioenschap.
"Bakoe is een van mijn favoriete banen. Het heeft alles: hoge snelheid, en de langzame en technische bochten rond het kasteel. De grootste uitdaging is de wind. Dat was op zaterdag ook te zien, met windvlagen tot 70 kilometer per uur."
"De wind is niet constant, maar er zijn heftige windvlagen die tussen de gebouwen doorgaan. Het is lastig om het goede rempunt te vinden, want je moet altijd wat marge houden voor het geval er een windvlaag komt."
De kwalificatie bleek zaterdagmiddag al uiterst uitdagend in Azerbeidzjan, want de sessie werd maar liefst zes keer stilgelegd vanwege incidenten. De wind en de regendruppels speelden daarin een grote rol.
Hobbels
Op het lange rechte stuk kunnen coureurs, met behulp van het DRS-systeem, goed een aanval inzetten. Vorig jaar pakte Oscar Piastri de leiding van de race met een dappere uitremactie op Charles Leclerc, waardoor de Australiër zijn tweede GP-zege boekte.
Toch leiden inhaalacties regelmatig tot incidenten, ook in klassen als de Formule 2, waar er in de openingsronden van de sprintrace de nodige auto's in de verkeerde richting stonden.
"Het gevaarlijke van het inhalen is dat het hobbelig is", legt Viscaal uit. "Ze hebben wat nieuw asfalt geplaatst, maar als jij je rempunt met een of twee meter verprutst en je gaat de bocht in, heb je er last van dat de buitenkant heel erg samenknijpt. Dan heb je geen schijn van kans om de bocht te halen."
"In de kwalificatie kun je rechtdoor als je je verremt, maar dat is lastig als je naast iemand rijdt. Ik denk dat er daarom in het verleden het een en ander is misgegaan."
Een berucht incident in Bakoe is de aanrijding tussen Max Verstappen en Daniel Ricciardo. De teamgenoten van Red Bull vlogen in 2018 samen van de baan af. Ook Force India (met Sergio Pérez en Esteban Ocon) zag twee auto's elkaar in de weg rijden.
Volgens Viscaal is het niet zomaar dat dit vaker gebeurt op een baan als Bakoe. "Verstappen en Ricciardo raakten elkaar voor het rempunt. Maar het is altijd zo dat als je een meter te laat remt, je de auto aan de buitenkant meeneemt. Dat geldt voor meerdere bochten. Ik denk niet dat het toeval is."
"Je moet niet vergeten dat je de hoogste topsnelheid van het jaar haalt. Het is hier makkelijker om een foutje te maken, dan op een circuit waar het 50 kilometer per uur trager gaat."
Duel McLarens?
Dit jaar vechten McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris om de wereldtitel. "Ze kunnen het constructeurskampioenschap pakken, daar zal dit weekend de prioriteit liggen", zegt Viscaal, die denkt dat Norris de aanval in zal zetten.
"Als hij nog wat wil in het kampioenschap, dan moet hij inlopen op Piastri. Anders wordt het lastig. Norris zal er voor vol gaan en Piastri zal wellicht wat terughoudender zijn."
Bleekemolen: 'DRS-zone is net te lang'
"Het wordt een hele interessante race, want we hebben een startopstelling die qua snelheid niet klopt", zegt F1-analyticus Jeroen Bleekemolen na de chaotische kwalificatie van zaterdag.
"Als je op het hele lange rechte stuk een slipstream hebt en je DRS-systeem activeert, dan rijd je iemand zo voorbij. De DRS-zone is eigenlijk net te lang. Als je echt sneller bent, is er niks aan de hand", aldus Bleekemolen, die voorspelt dat de McLaren-rijders zich een weg naar voren zullen banen.
"Het is een ongelofelijk snelle baan, vooral van bocht 16 tot bocht 1. Dat is 25 seconden lang vol gas. Het is een grote uitdaging", zegt ervaringsdeskundige Bent Viscaal, die in 2021 drie races in Bakoe reed in het Formule 2-kampioenschap.
"Bakoe is een van mijn favoriete banen. Het heeft alles: hoge snelheid, en de langzame en technische bochten rond het kasteel. De grootste uitdaging is de wind. Dat was op zaterdag ook te zien, met windvlagen tot 70 kilometer per uur."
"De wind is niet constant, maar er zijn heftige windvlagen die tussen de gebouwen doorgaan. Het is lastig om het goede rempunt te vinden, want je moet altijd wat marge houden voor het geval er een windvlaag komt."
De kwalificatie bleek zaterdagmiddag al uiterst uitdagend in Azerbeidzjan, want de sessie werd maar liefst zes keer stilgelegd vanwege incidenten. De wind en de regendruppels speelden daarin een grote rol.
Hobbels
Op het lange rechte stuk kunnen coureurs, met behulp van het DRS-systeem, goed een aanval inzetten. Vorig jaar pakte Oscar Piastri de leiding van de race met een dappere uitremactie op Charles Leclerc, waardoor de Australiër zijn tweede GP-zege boekte.
Toch leiden inhaalacties regelmatig tot incidenten, ook in klassen als de Formule 2, waar er in de openingsronden van de sprintrace de nodige auto's in de verkeerde richting stonden.
"Het gevaarlijke van het inhalen is dat het hobbelig is", legt Viscaal uit. "Ze hebben wat nieuw asfalt geplaatst, maar als jij je rempunt met een of twee meter verprutst en je gaat de bocht in, heb je er last van dat de buitenkant heel erg samenknijpt. Dan heb je geen schijn van kans om de bocht te halen."
"In de kwalificatie kun je rechtdoor als je je verremt, maar dat is lastig als je naast iemand rijdt. Ik denk dat er daarom in het verleden het een en ander is misgegaan."
Een berucht incident in Bakoe is de aanrijding tussen Max Verstappen en Daniel Ricciardo. De teamgenoten van Red Bull vlogen in 2018 samen van de baan af. Ook Force India (met Sergio Pérez en Esteban Ocon) zag twee auto's elkaar in de weg rijden.
Volgens Viscaal is het niet zomaar dat dit vaker gebeurt op een baan als Bakoe. "Verstappen en Ricciardo raakten elkaar voor het rempunt. Maar het is altijd zo dat als je een meter te laat remt, je de auto aan de buitenkant meeneemt. Dat geldt voor meerdere bochten. Ik denk niet dat het toeval is."
"Je moet niet vergeten dat je de hoogste topsnelheid van het jaar haalt. Het is hier makkelijker om een foutje te maken, dan op een circuit waar het 50 kilometer per uur trager gaat."
Duel McLarens?
Dit jaar vechten McLaren-coureurs Oscar Piastri en Lando Norris om de wereldtitel. "Ze kunnen het constructeurskampioenschap pakken, daar zal dit weekend de prioriteit liggen", zegt Viscaal, die denkt dat Norris de aanval in zal zetten.
"Als hij nog wat wil in het kampioenschap, dan moet hij inlopen op Piastri. Anders wordt het lastig. Norris zal er voor vol gaan en Piastri zal wellicht wat terughoudender zijn."
Bleekemolen: 'DRS-zone is net te lang'
"Het wordt een hele interessante race, want we hebben een startopstelling die qua snelheid niet klopt", zegt F1-analyticus Jeroen Bleekemolen na de chaotische kwalificatie van zaterdag.
"Als je op het hele lange rechte stuk een slipstream hebt en je DRS-systeem activeert, dan rijd je iemand zo voorbij. De DRS-zone is eigenlijk net te lang. Als je echt sneller bent, is er niks aan de hand", aldus Bleekemolen, die voorspelt dat de McLaren-rijders zich een weg naar voren zullen banen.