Pirelli deelt ideale strategie voor GP Azerbeidzjan
Bandenleverancier Pirelli bracht zachtere banden mee voor de
Formule 1 Grand Prix van Azerbeidzjan. De veelbesproken zachtste
band van het spectrum, de C6, werd weer eens van stal gehaald, maar
daar rijden de meeste coureurs liever niet op. Zeker tijdens de
race lijkt het een band die we niet vaak terug zullen zien, en dus
lijken de mediums en harde banden de aangewezen compounds te zijn
voor de 51 rondjes over het Baku City Circuit. Dat is ook het geval
als we naar de voorgestelde strategieën van Pirelli kijken. De
eerste stelt een start op de mediums voor, om tussen ronde 16 en 22
binnen te komen voor de harde banden. De omgekeerde strategie is
natuurlijk ook mogelijk, waarbij je start op de harde banden. Dan
kom je tussen ronde 29 en 35 naar de pits om deze in te ruilen voor
de mediums. De derde en laatste optie is een agressievere variant,
want dan start je op het zachtste rubber. Dan stop je wel relatief
vroeg, tussen ronde 10 en 16, om de rest van de race uit te rijden
op de harde banden. Drie opties dus, waarbij een éénstopper in alle
gevallen wordt voorgesteld. Al kan er door eventuele rode vlaggen
of safety cars natuurlijk het één en ander veranderen, net als door
een mogelijke regenbui. Wie heeft welke banden? Een éénstopper is
dus veruit de meest voor de hand liggende strategie om de race mee
aan te vangen, maar welke banden hebben de diverse coureurs nog
over? De rijders van de vier topteams hebben allemaal nog twee
nieuwe setjes harde banden over, maar bij de mediums zit de vork
toch iets anders in de steel. Max Verstappen, Charles Leclerc,
George Russell en Kimi Antonelli hebben allemaal drie setjes
gebruikte mediums over, terwijl Yuki Tsunoda nog twee gebruikte
setjes tot zijn beschikking heeft. Lewis Hamilton heeft juist twee
nieuwe setjes over, terwijl de McLaren-coureurs ook weer voor een
andere aanpak zijn gegaan. Zij hebben één nieuwe set van de mediums
over, en nog twee gebruikte setjes. Qua zachte banden zijn er ook
de nodige verschillen. Verstappen, Russell, Oscar Piastri en Lando
Norris hebben nog één setje gebruikte banden over, terwijl Leclerc
en Antonelli nog één vers setje hebben. Tsunoda heeft dan weer twee
gebruikte setjes zachte banden. Hamilton heeft dat ook, maar hij
heeft ook nog de beschikking over een gloednieuwe set. Al met al de
nodige verschillen qua banden, maar iedereen heeft de mogelijkheid
om de ideale strategieën uit te voeren, zij het niet altijd met de
nieuwste banden. Het is de grote vraag wie er als sterkste uit de
strijd zal komen, met Verstappen die in ieder geval de beste
startpositie in handen heeft.
Formule 1 Grand Prix van Azerbeidzjan. De veelbesproken zachtste
band van het spectrum, de C6, werd weer eens van stal gehaald, maar
daar rijden de meeste coureurs liever niet op. Zeker tijdens de
race lijkt het een band die we niet vaak terug zullen zien, en dus
lijken de mediums en harde banden de aangewezen compounds te zijn
voor de 51 rondjes over het Baku City Circuit. Dat is ook het geval
als we naar de voorgestelde strategieën van Pirelli kijken. De
eerste stelt een start op de mediums voor, om tussen ronde 16 en 22
binnen te komen voor de harde banden. De omgekeerde strategie is
natuurlijk ook mogelijk, waarbij je start op de harde banden. Dan
kom je tussen ronde 29 en 35 naar de pits om deze in te ruilen voor
de mediums. De derde en laatste optie is een agressievere variant,
want dan start je op het zachtste rubber. Dan stop je wel relatief
vroeg, tussen ronde 10 en 16, om de rest van de race uit te rijden
op de harde banden. Drie opties dus, waarbij een éénstopper in alle
gevallen wordt voorgesteld. Al kan er door eventuele rode vlaggen
of safety cars natuurlijk het één en ander veranderen, net als door
een mogelijke regenbui. Wie heeft welke banden? Een éénstopper is
dus veruit de meest voor de hand liggende strategie om de race mee
aan te vangen, maar welke banden hebben de diverse coureurs nog
over? De rijders van de vier topteams hebben allemaal nog twee
nieuwe setjes harde banden over, maar bij de mediums zit de vork
toch iets anders in de steel. Max Verstappen, Charles Leclerc,
George Russell en Kimi Antonelli hebben allemaal drie setjes
gebruikte mediums over, terwijl Yuki Tsunoda nog twee gebruikte
setjes tot zijn beschikking heeft. Lewis Hamilton heeft juist twee
nieuwe setjes over, terwijl de McLaren-coureurs ook weer voor een
andere aanpak zijn gegaan. Zij hebben één nieuwe set van de mediums
over, en nog twee gebruikte setjes. Qua zachte banden zijn er ook
de nodige verschillen. Verstappen, Russell, Oscar Piastri en Lando
Norris hebben nog één setje gebruikte banden over, terwijl Leclerc
en Antonelli nog één vers setje hebben. Tsunoda heeft dan weer twee
gebruikte setjes zachte banden. Hamilton heeft dat ook, maar hij
heeft ook nog de beschikking over een gloednieuwe set. Al met al de
nodige verschillen qua banden, maar iedereen heeft de mogelijkheid
om de ideale strategieën uit te voeren, zij het niet altijd met de
nieuwste banden. Het is de grote vraag wie er als sterkste uit de
strijd zal komen, met Verstappen die in ieder geval de beste
startpositie in handen heeft.
