Sublieme Verstappen domineert, McLaren verprutst titelfeest in Baku
Na een zeer spectaculaire kwalificatie op de zaterdag in Baku was
het Max Verstappen die kwam bovendrijven. De 27-jarige Nederlander
startte de race in Azerbeidzjan vanaf pole, met Carlos Sainz en
Liam Lawson daarachter. De McLarens en Ferrari's moesten vanuit het
middenveld komen na teleurstellende prestaties en crashes.
Bovendien kon McLaren constructeurskampioen worden in Azerbeidzjan,
als het negen punten meer zou scoren dan Ferrari. Verstappen
startte enigszins verrassend op de harde band, net als George
Russell, Yuki Tsunoda en Lewis Hamilton. En dat terwijl Lando
Norris, Oscar Piastri en Charlec Leclerc op de medium van start
gingen. Verstappen kende een prima start en behield de leiding,
maar de eerste ronde bleek een ramp voor Piastri. Hij bewoog
tijdens de startprocedure, stopte daarna, kende uiteindelijk een
slechte start en verloor een hele hoop posities. Niet veel later
crashte hij en stond de WK-leider in de muur. Zodoende was het
gelijk einde race voor Piastri. De safety car kwam op de baan, die
na een paar ronden weer naar binnen kwam. Norris kreeg zodoende een
gouden kans om veel WK-punten in te lopen op Piastri, maar hij
zakte terug naar P9. Aan de kop van het veld veranderde er in de
beginfase weinig, want Verstappen had nog steeds de leiding in
handen, voor Sainz, Lawson en Kimi Antonelli. Tsunoda lag op P5,
terwijl Russell was teruggezakt naar de zesde positie, omdat hij
moest uitwijken voor Antonelli. Verstappen vergroot de marge
Verstappen reed nog niet gelijk weg bij Sainz, waardoor de marge in
eerste instantie rond de anderhalve seconde bleef hangen. De
voornaamste strijd op de baan ging tussen Tsunoda en Russell, en
laatstgenoemde wist uiteindelijk de Red Bull-coureur voorbij te
gaan. Daarachter kwamen Leclerc, Norris en Hamilton niet echt naar
voren, want ze reden op respectievelijk P7, P8 en P9. Naar verloop
van tijd vergrootte Verstappen het gat met Sainz naar 3,5 seconden.
Hamilton hield zijn Ferrari vervolgens nog maar net uit de muur,
maar verloor zo wel kostbare tijd. Franco Colapinto en Alex Albon
kwamen elkaar achterin het veld tegen, waarbij Albon Colapinto
aantikte. De Argentijn raakte even de muur, maar kon zijn weg wel
vervolgen. Albon kreeg daar een forse straf van tien seconden voor.
Omdat er een aantal verschillende strategieën waren, doken de
coureurs op verschillende momenten naar binnen. Lawson, Antonelli
en Leclerc gingen als eerste mannen naar binnen, waarbij Lawson
voor de Mercedes-coureur bleef in de strijd om de laatste plaats op
het podium, maar niet veel later ging Antonelli toch voorbij aan de
Racing Bulls. Ondertussen zagen we Verstappen niet heel veel, maar
dat was allemaal maar goed nieuws. De Nederlander reed steeds
verder weg bij Sainz en de marge was halverwege de race zo'n acht
seconden. De Spanjaard dook naar binnen om de tweede plaats te
verdedigen. Hij kwam terug op P6, maar was vooral in gevecht met
Russell op de harde banden. Geen constructeurstitel Het werd een
tactisch steekspel om wie waar terecht zou komen. Hamilton zakte na
zijn pitstop naar de negende positie, terwijl ook Norris naar
binnen dook. De pitstop duurde net als in Monza te lang bij Norris,
waardoor hij op P8 terechtkwam. Tsunoda, die op de derde plaats
lag, belandde na zijn enige pitstop in eerste instantie op P5, maar
Lawson haalde hem gelijk in. De strijd om P2 was ook nog volop
gaande. Russell wist na zijn pitstop voor Sainz te komen, waardoor
de Williams-coureur nog op podiumkoers lag. Antonelli zat echter
dicht achter Sainz. Verstappen ging daarna ook maar eens naar
binnen en bleef simpel aan de leiding van de wedstrijd liggen.
Norris ging nog voorbij aan Leclerc in de strijd om P7, waarna
laatstgenoemde teamgenoot Hamilton ook voorbij moest laten gaan.
Vooraan gebeurde er niet veel meer in de slotfase. Verstappen won
op overtuigende wijze de race, terwijl Russell en Sainz het podium
completeerden. Antonelli finishte op P4, met daarachter Lawson,
Tsunoda, Norris, Hamilton, Leclerc en Isack Hadjar. McLaren wist na
een teleurstellende race de constructeurstitel nog niet te pakken
in Azerbeidzjan, want het scoorde net zoveel punten als Ferrari.
het Max Verstappen die kwam bovendrijven. De 27-jarige Nederlander
startte de race in Azerbeidzjan vanaf pole, met Carlos Sainz en
Liam Lawson daarachter. De McLarens en Ferrari's moesten vanuit het
middenveld komen na teleurstellende prestaties en crashes.
Bovendien kon McLaren constructeurskampioen worden in Azerbeidzjan,
als het negen punten meer zou scoren dan Ferrari. Verstappen
startte enigszins verrassend op de harde band, net als George
Russell, Yuki Tsunoda en Lewis Hamilton. En dat terwijl Lando
Norris, Oscar Piastri en Charlec Leclerc op de medium van start
gingen. Verstappen kende een prima start en behield de leiding,
maar de eerste ronde bleek een ramp voor Piastri. Hij bewoog
tijdens de startprocedure, stopte daarna, kende uiteindelijk een
slechte start en verloor een hele hoop posities. Niet veel later
crashte hij en stond de WK-leider in de muur. Zodoende was het
gelijk einde race voor Piastri. De safety car kwam op de baan, die
na een paar ronden weer naar binnen kwam. Norris kreeg zodoende een
gouden kans om veel WK-punten in te lopen op Piastri, maar hij
zakte terug naar P9. Aan de kop van het veld veranderde er in de
beginfase weinig, want Verstappen had nog steeds de leiding in
handen, voor Sainz, Lawson en Kimi Antonelli. Tsunoda lag op P5,
terwijl Russell was teruggezakt naar de zesde positie, omdat hij
moest uitwijken voor Antonelli. Verstappen vergroot de marge
Verstappen reed nog niet gelijk weg bij Sainz, waardoor de marge in
eerste instantie rond de anderhalve seconde bleef hangen. De
voornaamste strijd op de baan ging tussen Tsunoda en Russell, en
laatstgenoemde wist uiteindelijk de Red Bull-coureur voorbij te
gaan. Daarachter kwamen Leclerc, Norris en Hamilton niet echt naar
voren, want ze reden op respectievelijk P7, P8 en P9. Naar verloop
van tijd vergrootte Verstappen het gat met Sainz naar 3,5 seconden.
Hamilton hield zijn Ferrari vervolgens nog maar net uit de muur,
maar verloor zo wel kostbare tijd. Franco Colapinto en Alex Albon
kwamen elkaar achterin het veld tegen, waarbij Albon Colapinto
aantikte. De Argentijn raakte even de muur, maar kon zijn weg wel
vervolgen. Albon kreeg daar een forse straf van tien seconden voor.
Omdat er een aantal verschillende strategieën waren, doken de
coureurs op verschillende momenten naar binnen. Lawson, Antonelli
en Leclerc gingen als eerste mannen naar binnen, waarbij Lawson
voor de Mercedes-coureur bleef in de strijd om de laatste plaats op
het podium, maar niet veel later ging Antonelli toch voorbij aan de
Racing Bulls. Ondertussen zagen we Verstappen niet heel veel, maar
dat was allemaal maar goed nieuws. De Nederlander reed steeds
verder weg bij Sainz en de marge was halverwege de race zo'n acht
seconden. De Spanjaard dook naar binnen om de tweede plaats te
verdedigen. Hij kwam terug op P6, maar was vooral in gevecht met
Russell op de harde banden. Geen constructeurstitel Het werd een
tactisch steekspel om wie waar terecht zou komen. Hamilton zakte na
zijn pitstop naar de negende positie, terwijl ook Norris naar
binnen dook. De pitstop duurde net als in Monza te lang bij Norris,
waardoor hij op P8 terechtkwam. Tsunoda, die op de derde plaats
lag, belandde na zijn enige pitstop in eerste instantie op P5, maar
Lawson haalde hem gelijk in. De strijd om P2 was ook nog volop
gaande. Russell wist na zijn pitstop voor Sainz te komen, waardoor
de Williams-coureur nog op podiumkoers lag. Antonelli zat echter
dicht achter Sainz. Verstappen ging daarna ook maar eens naar
binnen en bleef simpel aan de leiding van de wedstrijd liggen.
Norris ging nog voorbij aan Leclerc in de strijd om P7, waarna
laatstgenoemde teamgenoot Hamilton ook voorbij moest laten gaan.
Vooraan gebeurde er niet veel meer in de slotfase. Verstappen won
op overtuigende wijze de race, terwijl Russell en Sainz het podium
completeerden. Antonelli finishte op P4, met daarachter Lawson,
Tsunoda, Norris, Hamilton, Leclerc en Isack Hadjar. McLaren wist na
een teleurstellende race de constructeurstitel nog niet te pakken
in Azerbeidzjan, want het scoorde net zoveel punten als Ferrari.