Hezemans werpt nieuwe blik op kansen Verstappen: "Dan wordt de kans voor Max veel groter"
Voor de zomerstop leek het seizoen van 2025 er één te worden om
snel te vergeten, in ieder geval voor Max Verstappen en Red Bull
Racing. De viervoudig wereldkampioen concludeerde al snel dat hij
dit jaar niet mee zou kunnen vechten voor een vijfde titel, en zo
werd de focus al snel verlegd. 'We bekijken het per race', zo werd
met enige regelmaat herhaald. Maar in Monza en Baku keerde het tij
op wel heel indrukwekkende wijze. Verstappen pakte in beide
raceweekenden zowel poleposition als de overwinning, en voor velen
staat dat gelijk aan het opnieuw aanwakkeren van zijn titelkansen.
McLaren-teambaas Andrea Stella zei het al: hij blijft een serieuze
kanshebber voor de titel, en zij zien hem als grote concurrent.
Toch vragen Mike Hezemans en Ruud Dimmers zich in de nieuwste
aflevering van de RacingNews365-podcast hardop af hoe realistisch
die nieuwe rol is die Verstappen daarmee toegewezen krijgt. Vooral
Dimmers denkt dat McLaren niet ineens bijzonder veel te vrezen
heeft, mits alles goed blijft gaan. "Kijk, zolang ze elkaar niet
van de baan af rijden en je gewoon op normale circuits rijdt
straks... In Singapore kan nog van alles gebeuren, daar zijn de
muren ook dichtbij en zien we af en toe ook rare dingen. Soms is
het super gaaf, soms is het ontzettend saai daar." Utopie Daar komt
echter wel een 'maar' bij kijken, volgens Dimmers. "Daarna krijg je
normale banen. Al helemaal als het droog is, dat scheelt natuurlijk
ook. Brazilië vorig jaar, in de regen, was ook één grote chaos.
Maar als het gewoon droog is, en je racet op een normale baan, heb
je eigenlijk alleen Las Vegas nog als mogelijk moeilijke race. Maar
daar zijn ook niet heel veel crashes." Een race zonder regen is
echter slecht nieuws voor Verstappen. "Op normale circuits moet de
McLaren eigenlijk gewoon de beste auto zijn. Ze mogen ook tweede of
derde worden. Want Max zou nu in één keer alles moeten gaan winnen,
en dan kan Piastri nog steeds tweede worden en kampioen worden.
Maar dat is sowieso wel een beetje utopie, denk ik. Dan zou
Verstappen negen races op rij moeten winnen, maar ik zou niet weten
waar hij dat vandaan moet halen!" Toch ziet Hezemans op zijn beurt
niet alleen maar negatieve punten. Het zou namelijk niet de eerste
keer zijn dat Verstappen inderdaad een serieuze inhaalslag inzet.
"Maar hij heeft het al eerder gedaan! Al was dat een hele andere
vraag, natuurlijk. Maar het enige wat wel positief is, is dat Max
zelf zegt dat de balans er weer is, dat hij dingen voelt en dat de
auto doet wat hij ervan wil. Maar het jammere van het verhaal is
eigenlijk dat Norris niet tweede is geworden. Dan was dat gat
namelijk een heel stuk kleiner." Ook Dimmers komt wat McLaren, en
specifiek Norris, betreft tot eenzelfde conclusie. "Iedereen had
hem (Norris, red.) gewoon op twee verwacht. Maar als je een 1-2'tje
boekt en hij wint, terwijl Piastri tweede wordt, loopt hij zeven
punten in. Dus Piastri heeft waarschijnlijk echt gedacht,
'dankjewel'. Het begon in de kwalificatie, dat Norris het al
helemaal verpestte." Voorwaarden Toch trekt Dimmers uiteindelijk
een duidelijke conclusie: die vijfde wereldtitel is sinds Monza en
Baku niet veel realistischer geworden. "Voor we de hele
kampioenschapshype op gaan tuigen... Ik denk dat we Singapore, waar
het de afgelopen jaren helemaal verkeerd ging voor Red Bull, eerst
maar eens af moeten wachten." "Het kan heel snel gaan, maar zelfs
al wint hij daar en valt Piastri uit, is het gat nog 44 punten met
zes races te gaan. Dat gat is nog steeds gigantisch." Hezemans ziet
één voorwaarde waaronder Verstappen zich de komende races wel
serieus in de titelstrijd kan gaan mengen, al moeten bepaalde
externe factoren dan wel meezitten. "Als Norris dichter bij Piastri
komt, maakt dat de kans voor Max wel veel groter. Dan kunnen ze er
namelijk wel een keer af gaan. Ze moeten eigenlijk ook wel één keer
samen er vanaf, anders is het ook gewoon saai!"
snel te vergeten, in ieder geval voor Max Verstappen en Red Bull
Racing. De viervoudig wereldkampioen concludeerde al snel dat hij
dit jaar niet mee zou kunnen vechten voor een vijfde titel, en zo
werd de focus al snel verlegd. 'We bekijken het per race', zo werd
met enige regelmaat herhaald. Maar in Monza en Baku keerde het tij
op wel heel indrukwekkende wijze. Verstappen pakte in beide
raceweekenden zowel poleposition als de overwinning, en voor velen
staat dat gelijk aan het opnieuw aanwakkeren van zijn titelkansen.
McLaren-teambaas Andrea Stella zei het al: hij blijft een serieuze
kanshebber voor de titel, en zij zien hem als grote concurrent.
Toch vragen Mike Hezemans en Ruud Dimmers zich in de nieuwste
aflevering van de RacingNews365-podcast hardop af hoe realistisch
die nieuwe rol is die Verstappen daarmee toegewezen krijgt. Vooral
Dimmers denkt dat McLaren niet ineens bijzonder veel te vrezen
heeft, mits alles goed blijft gaan. "Kijk, zolang ze elkaar niet
van de baan af rijden en je gewoon op normale circuits rijdt
straks... In Singapore kan nog van alles gebeuren, daar zijn de
muren ook dichtbij en zien we af en toe ook rare dingen. Soms is
het super gaaf, soms is het ontzettend saai daar." Utopie Daar komt
echter wel een 'maar' bij kijken, volgens Dimmers. "Daarna krijg je
normale banen. Al helemaal als het droog is, dat scheelt natuurlijk
ook. Brazilië vorig jaar, in de regen, was ook één grote chaos.
Maar als het gewoon droog is, en je racet op een normale baan, heb
je eigenlijk alleen Las Vegas nog als mogelijk moeilijke race. Maar
daar zijn ook niet heel veel crashes." Een race zonder regen is
echter slecht nieuws voor Verstappen. "Op normale circuits moet de
McLaren eigenlijk gewoon de beste auto zijn. Ze mogen ook tweede of
derde worden. Want Max zou nu in één keer alles moeten gaan winnen,
en dan kan Piastri nog steeds tweede worden en kampioen worden.
Maar dat is sowieso wel een beetje utopie, denk ik. Dan zou
Verstappen negen races op rij moeten winnen, maar ik zou niet weten
waar hij dat vandaan moet halen!" Toch ziet Hezemans op zijn beurt
niet alleen maar negatieve punten. Het zou namelijk niet de eerste
keer zijn dat Verstappen inderdaad een serieuze inhaalslag inzet.
"Maar hij heeft het al eerder gedaan! Al was dat een hele andere
vraag, natuurlijk. Maar het enige wat wel positief is, is dat Max
zelf zegt dat de balans er weer is, dat hij dingen voelt en dat de
auto doet wat hij ervan wil. Maar het jammere van het verhaal is
eigenlijk dat Norris niet tweede is geworden. Dan was dat gat
namelijk een heel stuk kleiner." Ook Dimmers komt wat McLaren, en
specifiek Norris, betreft tot eenzelfde conclusie. "Iedereen had
hem (Norris, red.) gewoon op twee verwacht. Maar als je een 1-2'tje
boekt en hij wint, terwijl Piastri tweede wordt, loopt hij zeven
punten in. Dus Piastri heeft waarschijnlijk echt gedacht,
'dankjewel'. Het begon in de kwalificatie, dat Norris het al
helemaal verpestte." Voorwaarden Toch trekt Dimmers uiteindelijk
een duidelijke conclusie: die vijfde wereldtitel is sinds Monza en
Baku niet veel realistischer geworden. "Voor we de hele
kampioenschapshype op gaan tuigen... Ik denk dat we Singapore, waar
het de afgelopen jaren helemaal verkeerd ging voor Red Bull, eerst
maar eens af moeten wachten." "Het kan heel snel gaan, maar zelfs
al wint hij daar en valt Piastri uit, is het gat nog 44 punten met
zes races te gaan. Dat gat is nog steeds gigantisch." Hezemans ziet
één voorwaarde waaronder Verstappen zich de komende races wel
serieus in de titelstrijd kan gaan mengen, al moeten bepaalde
externe factoren dan wel meezitten. "Als Norris dichter bij Piastri
komt, maakt dat de kans voor Max wel veel groter. Dan kunnen ze er
namelijk wel een keer af gaan. Ze moeten eigenlijk ook wel één keer
samen er vanaf, anders is het ook gewoon saai!"