Pirelli voorspelt belangrijke rol voor Safety Car bij bandenstrategie Baku
De banden van bandenleverancier Pirelli zijn dusdanig gefabriceerd dat de Formule 1-teams altijd rekening moeten houden met de bandenslijtage in hun racestrategie. Voor de aankomende Grand Prix, verreden in het Azerbeidjaanse stratencircuit van Baku , speelt het inzetten van de Safety Car echter ook een belangrijke factor waar de teams rekening mee moeten houden, zo waarschuwt Pirelli.
Het stratencircuit van Baku kent een lang recht stuk waar van nature al veel wordt gevraagd van de banden. In het verleden kende de Grand Prix van Azerbeidzjan echter dusdanig veel crashes en ongelukken dat de Safety Car regelmatig het circuit op kwam. In een voorbeschouwing op het aankomende raceweekend waarschuwt het hoofd van het Formule 1-project bij Pirelli, Mario Isola, ervoor dat de dreiging van een Safety Car voor bijzondere racestrategieën omtrent de banden kan zorgen.
Baku een van de meest lastige races om te voorspellen
‘De grootste uitdaging voor Baku ligt in het balanceren van de voor- en de achterassen, waardoor zowel de voorbanden als de achterbanden in de optimale staat komen’, begint Isola op de officiële internetpagina van Pirelli. ‘Het is een redelijk gevarieerd circuit, met een zeer lang recht stuk van twee kilometer en ook een paar technische bochten. De frequentie van de Safety Car zorgen ook voor hoofdpijn – of misschien een kans – voor strategen.’
‘De banden die we hebben gekozen vanuit het midden van ons aanbod zouden goed bij de wisselende eisen van Baku moeten passen, maar het is altijd een van de meest lastige races van het jaar om te voorspellen. Dit is wel vaker het geval voor stratencircuits op de kalender, maar Baku is de meest onconventionele stratencircuit van de kalender, met de hogesnelheidsbochten van een conventioneel circuit alsmede een zeer lange ronde.’ (Foto: F1Maximaal)