Hezemans verbaast zich over falende McLarens: "Echt megaslecht gewoon!"
De taak leek niet al te lastig voor McLaren. Het team moest 9
punten meer scoren dan Ferrari en mocht respectievelijk 11 en 32
punten toegeven op Mercedes en Red Bull. Na de vrije trainingen op
vrijdag werd duidelijk dat het team er 'gewoon' prima bijzat, maar
op zaterdag en zondag ging het helemaal mis voor zowel Oscar
Piastri als Lando Norris. Piastri boorde zijn MCL39 in de muur
tijdens Q3 en kwam daardoor niet verder dan P9. Norris hield zijn
auto wél op de baan, maar moest het doen met een teleurstellende
P7. De race bracht geen soelaas. Na een mislukte start boorde
Piastri zijn McLaren-bolide in de eerste ronde opnieuw in de muur.
Norris had met het oog op de titelstrijd maximaal kunnen
profiteren, maar bleef hangen op de zevende plaats, nog achter Liam
Lawson en Yuki Tsunoda. McLaren is nog altijd hard op weg naar de
constructeurstitel en deze zal er in Singapore waarschijnlijk wél
komen. Toch sloeg het hele team een enorme flater tijdens de GP van
Azerbeidzjan en liepen zowel Piastri als Norris een deuk in hun
vertrouwen op. 'Nog iets te leren' Mike Hezemans heeft met
verbazing naar het gestuntel van McLaren zitten kijken. In de
RacingNews365-podcast heeft hij een uitgesproken mening over de
(wan)prestatie van het team: "Het behalen van de constructeurstitel
had normaal gesproken makkelijk moeten kunnen. Maar ze hebben het
zó laten liggen dit weekend. Dat is echt mega, mega, megaslecht
gewoon." Vooral Piastri maakte een onrustige indruk op Hezemans:
"Ik weet niet wat hij dacht, maar hij was er in ieder geval het
hele weekend niet bij. Ook al niet tijdens de kwalificatie, toen
hing hij hem ook al in de muur. Iedereen roept dat Piastri zo cool
is en dat hij dezelfde mentaliteit als Max Verstappen heeft. Ik
weet het niet hoor, volgens mij heeft hij nog iets te leren.
Iedereen vond hem zoveel beter dan Norris. Die had trouwens ook een
dramatisch weekend." Hezemans zag in de straten van Baku ook een
structureel probleem bij McLaren naar boven komen: "Die McLaren is
echt een fantastische auto wanneer die in de vrije lucht rijdt. Dat
zag je ook bij Norris op de momenten dat hij niet vlak achter
iemand zat. Maar die McLaren is echt een slechte auto als die in de
vuile lucht rijdt, in die hele stroom van anderen. In die vuile
lucht gaat die gewoon niet vooruit." McLaren staat momenteel nog
altijd 333 punten voor op Mercedes en 337 punten voor op Ferrari.
Om constructeurskampioen te worden in Singapore, moet het na de
race nog een voorsprong van minimaal 303 punten hebben. Het team
uit Woking mag dus 30 punten verliezen op Mercedes en 34 op
Ferrari. Red Bull Racing kan na de GP in Azerbeidzjan officieel al
geen kampioen meer worden, al heeft Max Verstappen nog een kleine
kans op de wereldtitel bij de coureurs.
punten meer scoren dan Ferrari en mocht respectievelijk 11 en 32
punten toegeven op Mercedes en Red Bull. Na de vrije trainingen op
vrijdag werd duidelijk dat het team er 'gewoon' prima bijzat, maar
op zaterdag en zondag ging het helemaal mis voor zowel Oscar
Piastri als Lando Norris. Piastri boorde zijn MCL39 in de muur
tijdens Q3 en kwam daardoor niet verder dan P9. Norris hield zijn
auto wél op de baan, maar moest het doen met een teleurstellende
P7. De race bracht geen soelaas. Na een mislukte start boorde
Piastri zijn McLaren-bolide in de eerste ronde opnieuw in de muur.
Norris had met het oog op de titelstrijd maximaal kunnen
profiteren, maar bleef hangen op de zevende plaats, nog achter Liam
Lawson en Yuki Tsunoda. McLaren is nog altijd hard op weg naar de
constructeurstitel en deze zal er in Singapore waarschijnlijk wél
komen. Toch sloeg het hele team een enorme flater tijdens de GP van
Azerbeidzjan en liepen zowel Piastri als Norris een deuk in hun
vertrouwen op. 'Nog iets te leren' Mike Hezemans heeft met
verbazing naar het gestuntel van McLaren zitten kijken. In de
RacingNews365-podcast heeft hij een uitgesproken mening over de
(wan)prestatie van het team: "Het behalen van de constructeurstitel
had normaal gesproken makkelijk moeten kunnen. Maar ze hebben het
zó laten liggen dit weekend. Dat is echt mega, mega, megaslecht
gewoon." Vooral Piastri maakte een onrustige indruk op Hezemans:
"Ik weet niet wat hij dacht, maar hij was er in ieder geval het
hele weekend niet bij. Ook al niet tijdens de kwalificatie, toen
hing hij hem ook al in de muur. Iedereen roept dat Piastri zo cool
is en dat hij dezelfde mentaliteit als Max Verstappen heeft. Ik
weet het niet hoor, volgens mij heeft hij nog iets te leren.
Iedereen vond hem zoveel beter dan Norris. Die had trouwens ook een
dramatisch weekend." Hezemans zag in de straten van Baku ook een
structureel probleem bij McLaren naar boven komen: "Die McLaren is
echt een fantastische auto wanneer die in de vrije lucht rijdt. Dat
zag je ook bij Norris op de momenten dat hij niet vlak achter
iemand zat. Maar die McLaren is echt een slechte auto als die in de
vuile lucht rijdt, in die hele stroom van anderen. In die vuile
lucht gaat die gewoon niet vooruit." McLaren staat momenteel nog
altijd 333 punten voor op Mercedes en 337 punten voor op Ferrari.
Om constructeurskampioen te worden in Singapore, moet het na de
race nog een voorsprong van minimaal 303 punten hebben. Het team
uit Woking mag dus 30 punten verliezen op Mercedes en 34 op
Ferrari. Red Bull Racing kan na de GP in Azerbeidzjan officieel al
geen kampioen meer worden, al heeft Max Verstappen nog een kleine
kans op de wereldtitel bij de coureurs.