Red Bull-teambaas verklaart opvallende strategie Verstappen
Bij de start van de Grand Prix van Azerbeidzjan ontstond een
opvallend beeld. Polesitter Max Verstappen koos er namelijk voor om
op de harde banden te starten, terwijl zijn naaste belagers de
mediums onder de auto schroefden. In principe is het gebruikelijk
dat de top van het veld op de iets zachtere compound begint, maar
Verstappen had duidelijk een ander plan. Het bleek een succesvolle
strategie. Verstappen stoof onbedreigd naar de zege en stond
daarmee voor de tweede keer op rij op het hoogste treetje van het
podium. Red Bull-teambaas Laurent Mekies legt uit waarom een
daadkrachtige Verstappen voor de harde band koos. "We hebben naar
de zes rode vlaggen in de kwalificatie gekeken", vertelt Mekies
tegenover onder meer RacingNews365. "Er zijn in Baku ook vaak heel
veel safety cars. Max had heel duidelijk voor ogen dat het een race
zou worden waarin je eigenlijk alleen maar op een safety car wacht.
Je probeert zo lang mogelijk door te rijden tot de safety car
komt." Safety car Mekies legt uit dat je zo een vervelende situatie
voorkomt. "Anders krijgt iemand een goedkope pitstop, en jij niet.
In zekere zin was Monza een beetje vergelijkbaar. Daar probeerden
we ook de stint te verlengen, maar op een gegeven moment moesten we
wel naar binnen omdat de banden er doorheen waren. Toen waren we
een paar ronden kwetsbaar voor een safety car." Uiteindelijk hakte
Verstappen zelf de knoop door. "Max heeft er erg op aangedrongen.
Je wordt er alleen niet voor niets voor beloond. Het levert je
niets op bij de start, en het brengt risico’s met zich mee in
andere delen van de race." "Als er bijvoorbeeld al in ronde tien
een safety car komt, dan is dat helemaal niet handig. Maar hij had
het heel helder in zijn hoofd: hij wilde de snelheid van de auto
maximaal benutten en met de harde band aan de horizon verdwijnen.
Dat heeft hij precies zo uitgevoerd", sluit Mekies af.
opvallend beeld. Polesitter Max Verstappen koos er namelijk voor om
op de harde banden te starten, terwijl zijn naaste belagers de
mediums onder de auto schroefden. In principe is het gebruikelijk
dat de top van het veld op de iets zachtere compound begint, maar
Verstappen had duidelijk een ander plan. Het bleek een succesvolle
strategie. Verstappen stoof onbedreigd naar de zege en stond
daarmee voor de tweede keer op rij op het hoogste treetje van het
podium. Red Bull-teambaas Laurent Mekies legt uit waarom een
daadkrachtige Verstappen voor de harde band koos. "We hebben naar
de zes rode vlaggen in de kwalificatie gekeken", vertelt Mekies
tegenover onder meer RacingNews365. "Er zijn in Baku ook vaak heel
veel safety cars. Max had heel duidelijk voor ogen dat het een race
zou worden waarin je eigenlijk alleen maar op een safety car wacht.
Je probeert zo lang mogelijk door te rijden tot de safety car
komt." Safety car Mekies legt uit dat je zo een vervelende situatie
voorkomt. "Anders krijgt iemand een goedkope pitstop, en jij niet.
In zekere zin was Monza een beetje vergelijkbaar. Daar probeerden
we ook de stint te verlengen, maar op een gegeven moment moesten we
wel naar binnen omdat de banden er doorheen waren. Toen waren we
een paar ronden kwetsbaar voor een safety car." Uiteindelijk hakte
Verstappen zelf de knoop door. "Max heeft er erg op aangedrongen.
Je wordt er alleen niet voor niets voor beloond. Het levert je
niets op bij de start, en het brengt risico’s met zich mee in
andere delen van de race." "Als er bijvoorbeeld al in ronde tien
een safety car komt, dan is dat helemaal niet handig. Maar hij had
het heel helder in zijn hoofd: hij wilde de snelheid van de auto
maximaal benutten en met de harde band aan de horizon verdwijnen.
Dat heeft hij precies zo uitgevoerd", sluit Mekies af.