Winnend Red Bull verlegt focus met auto Verstappen

De wereld bij Red Bull zag er na de Grand Prix van Hongarije grijs
uit. Max Verstappen kwam niet verder dan P9 op de Hungaroring en
klaagde het hele weekend dat hij de RB21 en de banden niet op
temperatuur kreeg. Na de race vertelde de Nederlander dat hij
verwachtte geen enkele race meer te kunnen winnen. Drie Grand Prix
later is de spreekwoordelijke lucht weer blauw. Verstappen had op
Zandvoort nog niet echt de snelheid om mee te dingen om de
overwinning, maar hij maximaliseerde het resultaat met een tweede
plaats. Het was het begin van een uitstekende reeks, want de
Nederlander wist de Grand Prix van Italië en Azerbeidzjan op zijn
naam te schrijven. De manier waarop hij dat deed, gaf het gevoel
alsof het weer 2023 was. Hoe komt het dat Red Bull met Verstappen
ineens weer meedoet om overwinningen? Volgens technisch directeur
Pierre Waché heeft dat voor een groot deel te maken met de
vloerupdate die het team in Monza introduceerde: "Oh ja, absoluut.
We hebben een nieuwe vloer geïntroduceerd en het lijkt te werken.
Daarnaast hebben we wat aanpassingen in de afstelling gemaakt met
deze nieuwe vloer. Dat geeft ons meer mogelijkheden", aldus de
Fransman in de F1 Nation-podcast . Singapore échte test Normaal
gesproken blijven de F1-teams tot het einde van het seizoen
doorgaan met het brengen van updates. Door de reglementswijzigingen
die in 2026 ingevoerd worden, kiezen teams ervoor om de focus
vooral op de 2026-bolides te verleggen. Dit geeft volgens Waché
indirect ook een voordeel voor het restant van 2025. "Terwijl de
ontwikkeling doorgaat, niet in de fabriek maar op de auto, hebben
de engineers nu misschien meer tijd om de setup te optimaliseren.
Het blijft lastig, want als je achterligt, heb je updates nodig om
terrein goed te maken. Maar het pakket dat we nu hebben, geeft ons
de mogelijkheid om de afstelling nog beter af te stemmen." Daarbij
speelt Max Verstappen ook een grote rol. De Nederlander werd eerder
al meermaals geprezen voor zijn mate van feedback over de
afstellingen waarmee hij rijdt. Ook Waché doet een duit in het
zakje: "Wanneer de auto beter werkt en we een bepaalde ‘flow’
vinden, ontstaat er een sneeuwbaleffect waardoor de prestaties
toenemen. Dat effect is nog sterker wanneer de coureur tevreden is
met de auto. Waché rekent zichzelf, Red Bull en Verstappen echter
nog niet rijk. "Het lijkt erop dat we competitiever zijn, al blijft
het een lage-downforce-circuit. Singapore zal de echte test zijn,
want dat is normaal gesproken niet ons type circuit", aldus de
technisch directeur. "Als we daar competitief zijn en niet te veel
terrein verliezen, dan hebben we ons probleem opgelost."

Top Headlines

Oudere Top Headlines