Waarom de sensationele F1-terugkeer van Horner ver weg is
Na de Grand Prix van Groot-Brittannië kondigde Red Bull plotseling
aan dat CEO en teambaas Christian Horner op non-actief was gezet.
De Brit was twintig jaar leider van het team uit Milton Keynes,
maar moest wijken vanwege de magere resultaten. Laurent Mekies nam
het stokje over, ook bij Red Bull Powertrains. Voor 2026 wordt
immers voor het eerst een eigen motor gebouwd. Red Bull moest
echter nog een akkoord bereiken over de ontbinding van het contract
van Horner. Dat is inmiddels gelukt, want maandag werd bekend dat
Horner officieel bij Red Bull is vertrokken. Naar verluidt krijgt
hij ongeveer zestig miljoen euro mee, inclusief een gardening leave
van negen maanden. Dat betekent dat Horner begin 2026 – normaal
gesproken in april – weer aan het werk zou kunnen gaan. En dat is
misschien nog wel de belangrijkste factor van het akkoord. Er wordt
veelvuldig gesproken over een mogelijke terugkeer van Horner in de
sport. Na zijn Red Bull-vertrek werd direct gesproken over een
overstap naar onder meer Ferrari, Alpine en Cadillac. Er speelt
echter nog niets concreets, en Alpine en Cadillac gooiden de deur
al dicht. Niet eenvoudig Een terugkeer wordt ook totaal niet
eenvoudig voor Horner. Hij probeerde jarenlang aandelen te
verwerven bij Red Bull, om zo bijvoorbeeld het pad van Toto Wolff
te volgen. De Oostenrijker is mede-eigenaar van Mercedes en heeft
een flinke vinger in de pap. Horner kreeg dat bij Red Bull echter
niet voor elkaar, en de verkregen afkoopsom is niet voldoende om
zich zelfstandig bij een ander team in te kopen. Bovendien lijkt
geen enkel F1-team momenteel open te staan voor een overname. Rond
Alpine speelde dit het meest door het vertrek van CEO Luca de Meo,
maar zijn opvolger François Prevost liet doorschemeren dat het team
nog lange tijd zal blijven bestaan. Alpine mag dan wel met
Mercedes-motoren gaan rijden, het merk probeert nog steeds te
scoren in de Formule 1. De grote vraag is dan ook of Horner een rol
zonder aandelen wil accepteren. Als hij erop staat mede-eigenaar
van een team te worden, zal hij langer zijn kansen moeten afwachten
en lijkt een snelle terugkeer uitgesloten. Op zich bieden de
reglementswijzigingen van 2026 misschien wel uitkomst, want er
hangen veel vragen rond de krachtsverhoudingen tussen de
verschillende leveranciers. Stel dat een team als Alpine of Aston
Martin opnieuw niet mee doet om de knikkers, blijft de rust dan
bestaan? Wie weet zet men dan wel de deur op een kier voor een rol
als teambaas. Op dit moment zal een terugkeer van Horner echter
ontzettend moeilijk zijn als hij aan zijn wensen vasthoudt. Niet
alle teams staan te springen om hem binnen te halen, en dat terwijl
niemand zijn staat van dienst kan betwisten. Dat op zichzelf is
echter niet genoeg.
aan dat CEO en teambaas Christian Horner op non-actief was gezet.
De Brit was twintig jaar leider van het team uit Milton Keynes,
maar moest wijken vanwege de magere resultaten. Laurent Mekies nam
het stokje over, ook bij Red Bull Powertrains. Voor 2026 wordt
immers voor het eerst een eigen motor gebouwd. Red Bull moest
echter nog een akkoord bereiken over de ontbinding van het contract
van Horner. Dat is inmiddels gelukt, want maandag werd bekend dat
Horner officieel bij Red Bull is vertrokken. Naar verluidt krijgt
hij ongeveer zestig miljoen euro mee, inclusief een gardening leave
van negen maanden. Dat betekent dat Horner begin 2026 – normaal
gesproken in april – weer aan het werk zou kunnen gaan. En dat is
misschien nog wel de belangrijkste factor van het akkoord. Er wordt
veelvuldig gesproken over een mogelijke terugkeer van Horner in de
sport. Na zijn Red Bull-vertrek werd direct gesproken over een
overstap naar onder meer Ferrari, Alpine en Cadillac. Er speelt
echter nog niets concreets, en Alpine en Cadillac gooiden de deur
al dicht. Niet eenvoudig Een terugkeer wordt ook totaal niet
eenvoudig voor Horner. Hij probeerde jarenlang aandelen te
verwerven bij Red Bull, om zo bijvoorbeeld het pad van Toto Wolff
te volgen. De Oostenrijker is mede-eigenaar van Mercedes en heeft
een flinke vinger in de pap. Horner kreeg dat bij Red Bull echter
niet voor elkaar, en de verkregen afkoopsom is niet voldoende om
zich zelfstandig bij een ander team in te kopen. Bovendien lijkt
geen enkel F1-team momenteel open te staan voor een overname. Rond
Alpine speelde dit het meest door het vertrek van CEO Luca de Meo,
maar zijn opvolger François Prevost liet doorschemeren dat het team
nog lange tijd zal blijven bestaan. Alpine mag dan wel met
Mercedes-motoren gaan rijden, het merk probeert nog steeds te
scoren in de Formule 1. De grote vraag is dan ook of Horner een rol
zonder aandelen wil accepteren. Als hij erop staat mede-eigenaar
van een team te worden, zal hij langer zijn kansen moeten afwachten
en lijkt een snelle terugkeer uitgesloten. Op zich bieden de
reglementswijzigingen van 2026 misschien wel uitkomst, want er
hangen veel vragen rond de krachtsverhoudingen tussen de
verschillende leveranciers. Stel dat een team als Alpine of Aston
Martin opnieuw niet mee doet om de knikkers, blijft de rust dan
bestaan? Wie weet zet men dan wel de deur op een kier voor een rol
als teambaas. Op dit moment zal een terugkeer van Horner echter
ontzettend moeilijk zijn als hij aan zijn wensen vasthoudt. Niet
alle teams staan te springen om hem binnen te halen, en dat terwijl
niemand zijn staat van dienst kan betwisten. Dat op zichzelf is
echter niet genoeg.