Verstappen neemt Red Bull op sleeptouw in memorabele ommekeer

Twee overwinningen op rij: weinig mensen hadden de ommekeer van Red
Bull verwacht. In Hongarije stonden de gezichten immers zeer somber
na de negende plaats van Verstappen. De 27-jarige Nederlander reed
een verloren race op het Mickey Mouse-baantje, waardoor het seizoen
als een nachtkaars uit leek te gaan. Grote updates zouden niet meer
volgen met het oog op 2026. Een paar weken later ziet de wereld er
totaal anders uit. Verstappen pakte al de tweede plaats in
Zandvoort, en stond in Italië en Azerbeidzjan zelfs op het hoogste
treetje van het podium. Tweemaal reed de wereldkampioen simpel weg
bij zijn naaste belagers, iets wat recent nog onmogelijk leek. Wat
is er toch in korte tijd gebeurd bij Red Bull? Allereerst kwam de
RB21 zeer goed tot zijn recht op de circuits met weinig downforce.
De aerodynamische efficiëntie van de Red Bull is al het hele jaar
op orde, zo bleek aan het begin van het seizoen ook in Japan en
Saoedi-Arabië. Qua topsnelheid heeft het team een voordeel op
McLaren, en ook de snelle bochten liggen Red Bull goed. Als je dan
een coureur van het kaliber Verstappen achter het stuur hebt, maakt
hij nog een extra verschil. Update Maar er speelt nog meer. Red
Bull nam in Italië een gewijzigde vloer mee en wist daarmee
duidelijk extra performance vrij te spelen. Verstappen zei na de
race in Baku dat de auto precies deed wat hij wilde, ook in de
langzame bochten. Red Bull blijkt in staat de hardnekkige onbalans
aan te pakken, waardoor ze dichter bij McLaren komen. Bovendien
houd je de bandenslijtage beter onder controle als de auto minder
glijdt. Over een raceafstand neemt de competitiviteit daardoor toe,
terwijl Red Bull in de kwalificatie sowieso al sterk voor de dag
kwam. Daarnaast loopt iedereen weg met Laurent Mekies, de nieuwe
teambaas van Red Bull. De Fransman voerde enkele wijzigingen door
in de manier waarop Red Bull een Grand Prix-weekend aanpakt, en dat
lijkt zijn vruchten af te werpen. Red Bull draait de motor al
eerder open in de vrije trainingen en probeert zo direct valide
simulaties uit te voeren. Het resultaat is dat de auto sneller kan
worden aangepast wanneer er foutjes of problemen opduiken.
Kwaliteiten Allemaal positieve ontwikkelingen, maar de rol van
Verstappen mag niet onderschat worden. Mekies stelt de Nederlandse
coureur namelijk centraal, terwijl er tot voor kort meer naar de
simulator werd gekeken. Verstappen weet precies wat hij van de auto
wil en krijgt de ruimte om zijn mening door te drukken. In Monza
wilde Verstappen bijvoorbeeld per se met minder downforce rijden,
iets waar technisch directeur Pierre Waché openlijk over twijfelde.
Hij deed het toch en vertaalde dat naar poleposition in de
kwalificatie. Twee weken later, in Baku, startte hij bewust op de
harde band en pakte hij daarmee de overwinning. De kwaliteiten van
Verstappen op het circuit staan buiten kijf, maar ook daarbuiten
maakt hij het verschil. Hij speelt een cruciale rol in de
memorabele ommekeer van Red Bull met zijn bijdragen aan updates,
setup en strategie. Natuurlijk moet in Singapore blijken of Red
Bull ook op een downforcecircuit kan meevechten, maar het team
staat er ongetwijfeld sterker voor. Zelfs als het dit seizoen te
laat zou zijn voor een wereldtitel, zijn de huidige ontwikkelingen
belangrijk voor de toekomst. Verstappen is loyaal gebleven aan Red
Bull en hoopt vanaf 2026 te scoren met een eigen motor. Met de
huidige aanpak van Red Bull is de kans op succes simpelweg groter
geworden. Naar Verstappen luisteren loont.

Top Headlines

Oudere Top Headlines