Hamilton gokte en verloor tijdens GP Azerbeidzjan: "We zien helemaal geen incidenten!"
De GP van Azerbeidzjan was er een die Lewis Hamilton al op zaterdag
verloor. De Ferrari had de snelheid om mee te doen voor de pole,
maar na een dramatische Q2 moest Hamilton het doen met slechts P12.
De Brit had een goede start, maar kwam uiteindelijk terecht in een
DRS-trein, aangevoerd door Liam Lawson. Een achtste plaats was
uiteindelijk het maximaal haalbare. Na afloop van de race probeert
Hamilton het positief te bekijken: "Het was natuurlijk een
teleurstellend resultaat, maar ik had een goede start van de race
en de snelheid was ook prima. Ik gaf alles wat ik had. De auto
voelde stukken beter dan voorheen. Het was alleen moeilijk om
dichter bij de auto's voor je te komen", begint Hamilton tegenover
diverse media, waaronder RacingNews365. "Het is duidelijk dat de
kwalificatie heel belangrijk was en daar hebben we het laten
liggen. Kijk maar naar Williams (met Carlos Sainz), waar ze
kwalificeerden en waar ze finishten. Maar goed, er zijn veel
positieve punten om uit te halen, en zeker ook dingen om mee te
nemen uit het weekend. Ik zal proberen daarvan te leren." Gegokt en
verloren In de top tien waren er twee duidelijke strategieën te
zien. Een deel koos voor een korte eerste stint en kwam binnen rond
de twintigste ronde. Hamilton behoorde tot de groep coureurs die
vanaf ronde 36 kozen voor de pitstop. Het idee hiervan was
duidelijk: "Ik bleef gewoon doorgaan in de hoop dat er een safety
car kwam, maar er was niets. Dat was gewoon pech hebben." De keuze
van Hamilton was niet ongebruikelijk. Meer dan de helft van de
voorgaande Grands Prix in de straten van Baku kende een safety
car-periode. De 2025-editie ook, maar dat was alleen in de eerste
paar ronden van de race na de crash van Oscar Piastri. In Monza
kende de race ook geen safety cars. Toen waren het de McLarens die
in een wanhoopspoging lang buitenbleven, hopend dat een
neutralisatie hen de kans gaf om voor Verstappen te eindigen. "Dat
is al vaak gebeurd dit jaar. We zien gewoon geen incidenten!",
reageert Hamilton. De Brit heeft hier overigens niet helemaal
gelijk in. In totaal (safety cars na ronde 1 en sprintraces niet
meegerekend) is de safety car 11 keer ingezet en werd de race 6
keer met een virtual safety car geneutraliseerd. Dat is gemiddeld
één neutralisatie per race. Het lijkt er dus op dat Hamilton
simpelweg gegokt en verloren heeft.
verloor. De Ferrari had de snelheid om mee te doen voor de pole,
maar na een dramatische Q2 moest Hamilton het doen met slechts P12.
De Brit had een goede start, maar kwam uiteindelijk terecht in een
DRS-trein, aangevoerd door Liam Lawson. Een achtste plaats was
uiteindelijk het maximaal haalbare. Na afloop van de race probeert
Hamilton het positief te bekijken: "Het was natuurlijk een
teleurstellend resultaat, maar ik had een goede start van de race
en de snelheid was ook prima. Ik gaf alles wat ik had. De auto
voelde stukken beter dan voorheen. Het was alleen moeilijk om
dichter bij de auto's voor je te komen", begint Hamilton tegenover
diverse media, waaronder RacingNews365. "Het is duidelijk dat de
kwalificatie heel belangrijk was en daar hebben we het laten
liggen. Kijk maar naar Williams (met Carlos Sainz), waar ze
kwalificeerden en waar ze finishten. Maar goed, er zijn veel
positieve punten om uit te halen, en zeker ook dingen om mee te
nemen uit het weekend. Ik zal proberen daarvan te leren." Gegokt en
verloren In de top tien waren er twee duidelijke strategieën te
zien. Een deel koos voor een korte eerste stint en kwam binnen rond
de twintigste ronde. Hamilton behoorde tot de groep coureurs die
vanaf ronde 36 kozen voor de pitstop. Het idee hiervan was
duidelijk: "Ik bleef gewoon doorgaan in de hoop dat er een safety
car kwam, maar er was niets. Dat was gewoon pech hebben." De keuze
van Hamilton was niet ongebruikelijk. Meer dan de helft van de
voorgaande Grands Prix in de straten van Baku kende een safety
car-periode. De 2025-editie ook, maar dat was alleen in de eerste
paar ronden van de race na de crash van Oscar Piastri. In Monza
kende de race ook geen safety cars. Toen waren het de McLarens die
in een wanhoopspoging lang buitenbleven, hopend dat een
neutralisatie hen de kans gaf om voor Verstappen te eindigen. "Dat
is al vaak gebeurd dit jaar. We zien gewoon geen incidenten!",
reageert Hamilton. De Brit heeft hier overigens niet helemaal
gelijk in. In totaal (safety cars na ronde 1 en sprintraces niet
meegerekend) is de safety car 11 keer ingezet en werd de race 6
keer met een virtual safety car geneutraliseerd. Dat is gemiddeld
één neutralisatie per race. Het lijkt er dus op dat Hamilton
simpelweg gegokt en verloren heeft.